کد خبر: ۲۲۲۴۴
|
۰۴ آبان ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

فناوری رمزارز‌ها را به بیراهه هدایت نکنید/ بازنگری قوانین رمزارز‌ها در راستای اصلاح و تسهیل قوانین

عضو کارگروه بلاکچین کمیسیون فاوا اتاق ایران، گفت:. رویکردی که در بازنگری قوانین استخراج رمزارز‌ها اتخاذ خواهد شد؛ امیدوارم رویکردی در جهت اصلاح و ایجاد فضای شفاف، توسعه و بهره گیری کشور و ایجاد فرصت برای این فناوری نوین باشد؛ چرا که فرصت‌هایی که طی سه چهار سال کشور نابود؛ و فناوری را به مسیر بیراهه هدایت کردیم.

محمدرضا شرفی عضو کارگروه بلاکچین کمیسیون فاوا اتاق ایران، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در خصوص بازنگری قوانین در حوزه استخراج رمز ارزها، اظهار کرد: صحبتی که رئیس جمهوری در رابطه با لزوم بازنگری قوانین فرمودند بیان و فهوای کلام بسیار دو پهلو بوده است. آیا منظور ایشان ایجاد محدودیت است یا تسهیل در مسیر فعالیت و توسعه است؟

شرفی تصریح کرد: بنابراین این موضوع مورد بررسی قرار گیرد که آیا ابزار‌هایی وجود دارد که بتوان آن را محدود کرد یا نه؟ در شرایط فعلی این امکان وجود ندارد. چرا ایجاد محدود باعث می‌شود که فعالیت غیرقانونی تشدید شود؛ بنابراین بستگی به رویکرد ما دارد.

عضو کارگروه بلاکچین کمیسیون فاوا اتاق ایران، تأکید کرد: در بسیاری ابعاد بهره گیری از فناوری بلاکچین و استخراج رمزارز در صنعت و اقتصاد نیازمند بازنگری است، ولی ابتدا باید هدف و رویکرد حاکمیت مشخص شود. چنانچه رویکرد بهره گیری از این فناوری در جهت توسعه کشور باشد، برای رفع آسیب‌ها و تدوین مسیری جامع و پویا امکان بازنگری وجود دارد، ولی اگر مانند گذشته هدف ایجاد محدودیت بیشتر و اصرار بر تکرار اشتباهات با بهره گیری از روش‌های آزمون و خطا باشد، کماکان شاهد نابودی بیشتر منابع و منافع کشور در این مسیر خواهیم بود.

شرفی افزود: از جمله قوانینی که در این صنعت نیاز به بازنگری دارد، تعرفه حامل‌های انرژی در صنعت استخراج و شیوه اخذ سهم کشور از هر فعالیت اقتصادی است. رویکردی که در اینجا اتخاذ می‌شود امیدوارم رویکردی در جهت اصلاح و ایجاد فضای شفاف، توسعه و بهره گیری کشور و ایجاد فرصت برای این فناوری نوین باشد. فرصت‌هایی که طی سه چهار سال کشور نابودش کردیم و فناوری را به مسیر بیراهه هدایت کردیم.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه صنعتی و هدایت آن باید رویکرد تنبیه و تشویقی را در نظر گرفت؛ ولی تاکنون درباره این صنعت تنها شاهد رویکرد‌های سلبی و تنبیهی بودیم و چنین رویکردی کارآمد نبوده و آسیب‌های هنگفت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بسیاری را به همراه داشته و خواهد داشت. اقدام‌ها و قوانین سلبی در زمانی که مسیر و فرصتی برابر برای آحاد مردم متقاضی برای مشارکت در این صنعت ایجاد نکند، فعالیت‌ها را زیرزمینی می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی