کد خبر: ۲۲۴۰۶
|
۰۹ آبان ۱۴۰۰ | ۱۵:۳۰

آیا هوش مصنوعی حریف حملات سایبری می‌شود؟

هوش مصنوعی با شناسایی حملات سایبری، حفره‌های امنیتی، خطرات هک شدن و نواقص دیوار‌های امنیتی اکوسیستم دیجیتال را برای دولت‌ها، بانک‌ها، بازرگانان و کاربران امن‌تر می‌کند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از موضوعاتی که امروزه مورد توجه قرار گرفته بحث شبکه ملی اطلاعات برای مقابله با حملات سایبری است در حالیکه برخی از کارشناسان اعتقاد براین دارند که ایجاد شبکه ملی اطلاعات در کشور ربطی برای مقابله با این حملات ندارد؛ راه‌اندازی آن می‌تواند به توسعه شبکه اینترنت کمک کند.
در همین رابطه نیز سید ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، در رابطه با وضعیت کشور در حوزه امنیت سایبری گفته است که طی سال‌های گذشته به خصوص در دو سال اخیر شدت حملات به کشور زیاد شده است. در واقع میزان حملات و پیچیدگی آن به ایران نسبت به بقیه کشور‌ها بی نظیر است و اولین حمله وسیع و پیچیده سایبری که کشور متحمل شد همان استاکس نت بود که ده سال پیش صورت گرفت.
فیروزآبادی افزود: شبکه ملی اطلاعات هم اگر راه اندازی شود این حملات ادامه دار خواهد بود. چرا که این شبکه جدا از اینترنت نیست و یک شبکه جهانی مرتبط و متصل به دنیاست که در حوزه حکمرانی برای کشور قلمروسازی کرده و توان اعمال حاکمیت را افزایش می‌دهد.

بنابراین راه اندازی شبکه ملی اطلاعات گره گشایی حملات سایبری نخواهد بود باید به فکر راهکار دیگری شد. یکی از کارشناسان با اذعان براینکه استفاده از فناوری‌های نوین به ویژه هوش مصنوعی می‌توان راهکاری را برای مقابله با حملات سایبری ارائه کرد؛ چرا هوش مصنوعی در دنیای امروزی با خلق ابتکارات بکر توانسته مشکل بخش‌های مختلف را برطرف سازد.

نکته دیگر آنکه با پیشرفت‌های سریع و خیره‌کننده هوش مصنوعی، حملات سایبری با تکیه بر هوش مصنوعی در حال گسترش است تا جاییکه هوش مصنوعی با شناسایی حملات سایبری، حفره‌های امنیتی، خطرات هک شدن و نواقص دیوار‌های امنیتی اکوسیستم دیجیتال را برای دولت‌ها، بانک‌ها، بازرگانان و کاربران امن‌تر می‌کند.
گفتنی است هوش مصنوعی همانند تمام فناوری‌های ساخت دست بشر می‌تواند برای مقاصد خوب یا بد استفاده شود. با استفاده از فنّاوری‌های مفید می‌توان اطمینان حاصل کرد که به‌عنوان یک جامعه در مسیر پیشرفت گام برمی‌داریم و افراد معدودی که سعی بر سو استفاده دارند نمی‌توانند مانع ما شوند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی