کد خبر: ۲۳۱۰۷
|
۰۲ آذر ۱۴۰۰ | ۱۸:۰۰

آیا صندوق‌های توسعه فناوری مشکل گشای دانش‌بنیان‌ها خواهد بود؟

طی سال‌های اخیر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلاتی را ارائه می‌دهد؛ اما ناکافی است بایستی زمینه حمایت از این شرکت‌ها شدت بیشتری به خود بگیرد تا شرکت‌های نوپای دانش بنیان بتواند در عرصه تولید و ارائه خدمات گام‌های مثبتی را در جهت شکوفایی کشور بردارند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از اساسی‌ترین شرکت‌هایی هستند که بستر را برای اشتغالزایی و توسعه اقتصادی همواره کرده‌اند. در این میان نکته‌ای که حائز اهمیت است متاسفانه شرکت دانش‌بنیان در مرحله اخذ مجوز و دریافت گواهی استاندارد با پیچ و خم‌هایی مواجه هستند حتی در کنار این موضوع در حوزه شناسایی بازار و ورود به عرصه صادرات مشکلاتی دارند.

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از این شرکت‌هایی تسهیلاتی را ارائه می‌دهد، اما ناکافی است بایستی زمینه حمایت از این شرکت‌ها شدت بیشتری به خود بگیرد تا شرکت‌های نوپای دانش بنیان بتواند در عرصه تولید و ارائه خدمات گام‌های مثبتی را در جهت شکوفایی کشور بردارند.

براساس این گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با راه‌اندازی صندوق‌های توسعه فناوری در تلاش است که بستر صادراتی را برای شرکت‌های دانش‌بنیان هموار سازد.

در راستای توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان قرار است که سه اقدام مهم از سوی صندوق‌های توسعه فناوری صورت گیرد که در مرحله نخست به شرکت‌های دانش بنیان کمک می‌شود تا بتوانند ضمانت نامه ارائه دهند.

شرکت‌های دانش‌بنیان تازه تاسیس در زمان انعقاد قرارداد در راستای اخذ اعتماد طرف مقابل باید ضمانت نامه ارائه دهند تا پیش پرداخت را آسان‌تر دریافت کنند.

همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در مراجعه به بانک‌ها و ساختار‌های سرمایه‌گذاری سنتی همواره با چالش چرخش مالی مواجه می‌شوند و به علت این که حد نصاب کافی را ندارند، در اخذ ضمانت نامه موفق نیستند. اتفاقی که در صندوق‌های توسعه فناوری رقم می‌خورد این است که برای صدور ضمانت نامه به توان فنی شرکت توجه می‌کند و طبق آن ضمانت نامه صادر می‌کند.

صندوق‌های توسعه فناوری، برای صدور ضمانت‌نامه بخشی بسیار کم‌تر از آن چه را که سیستم بانکی دریافت می‌کند، از شرکت‌های دانش‌بنیان دریافت می‌کند و از این جهت نیز برای شرکت‌های دانش‌بنیان صرفه اقتصادی بیشتری دارد.

شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای تامین سرمایه در گردش نیاز به تسهیلات دارند که مشخصا نمی‌توانند این تسهیلات را از منبعی تامین کنند. صندوق توسعه فناوری در این میان واسطه‌ای است که می‌تواند تسهیلات را با نرخ ترجیحی به شرکت‌های دانش بنیان ارائه دهد و این چالش را نیز از پیش روی شرکت‌های دانش بنیان حذف کند.

سرمایه گذاری خطرپذیر یکی از موارد دیگری است که شرکت‌های دانش بنیان به آن نیاز دارند تا در ابتدای فعالیت بتوانند پیش روند و مشخصا سرمایه گذاری خطرپذیر به این علت رقم می‌خورد که وام پاسخگوی نیاز شرکت نیست. سرمایه گذاری خطرپذیر به این شکل است که پس از ارزیابی شرکت، قسمتی از سهام شرکت اخذ و از این طریق سرمایه به سمت شرکت سوق داده می‌شود.

یکی از این صندوق‌ها که حمایت از زیست‌بوم نوآوری را در دستور کار دارد، صندوق توسعه فناوری ایرانیان است که در قالب یک شرکت دانش‌بنیان، ضمن ارائه خدمات به شرکت‌ها، ۱۵۰ فرصت شغلی ایجاد کرده است؛ این صندوق طی ۱۰ سال گذشته ۲ هزار میلیارد تومان خدمات ارائه داده است که منجر به تولید و فروش ۱۰ هزار میلیارد تومان کالا توسط شرکت‌های دانش بنیان شده است.

شرکت‌های دانش بنیان با منابع ارزان قیمت و حمایتی، کمک می‌شوند؛ منابع ارزان قیمت و حمایتی سبب می‌شود تا برخی شرکت‌های فاقد ارزش کیفی منابع دریافت کنند و رویه سرمایه گذاری واقعی را نیز با خلل مواجه می‌کند در همین راستا، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، از توسعه مدل‌های سرمایه‌گذاری در حوزه دانش‌بنیان و خلاق حمایت می‌کند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی