کد خبر: ۲۳۶۳۵
|
۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۱:۱۵
ایجاد زیست‌بوم نوآوری و نسل چهارم صنعت کشاورزی؛

با اجرای برنامه‌های ملی امنیت غذایی واردات محصولات ۵۰ درصد کاهش می‌یابد

استفاده از توانمندی و ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان می تواند ایران را در مسیر خودکفایی صنعت کشاورزی و تامین امنیت غذایی قرار دهد. این کار تولید محصولات را با اتکا به بازار داخلی توسعه می‌دهد.

به گزارش« نبض فناوری» بر همین اساس چند سالی است که موضوع امنیت غذایی و قطع وابستگی کشور به بازار واردات در این حوزه مطرح شده و نهادهای اثرگذار در این فرآیند در کنار هم جمع شده‌اند تا با معرفی ظرفیت‌های خود و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، راهی فناورانه برای توسعه صنعت کشاورزی و بومی‌سازی آن پیدا کنند.

نخستین گام در این کار، شناسایی و تکمیل زنجیره ارزش این صنعت است. یعنی بازی دادن همه بازیگران این عرصه از زمین کشاورزی تا فروش این محصولات. اتفاقی که با استفاده از فناوری‌ها و نوآوری‌های موجود در شرکت‌های فناور و با حمایت‌های دولتی به ثمر خواهد رسید، بازار داخلی کشور را رونق می‌دهد و کسادی بازار واردات را به همراه خواهد داشت.

این هدف مهم ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را ملزم کرد تا ابتدا زنجیره ارزش و زنجیره تولید حوزه‌هـای مختلف مرتبط با تولید محصولات غذایی را بررسی و سپس فناوری‌های موثر در هر حوزه در سطوح پیش از تولید، تولید و فرآوری، توزیع و فروش را نیز شناسایی کند.

گام بعدی در این کار حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و تیم‌های فناور بود که این مجموعه‌ها بر اساس نیازهای فناورانه موجود در این صنعت و توانمندی شرکت‌ها در پاسخ دادن به این نیازها انتخاب شدند. این کار منجر به شناسایی و تعریف نیازهایی در حوزه‌های مختلف فناورانه مانند «برنامه‌های اصلاح نژادی برای گیاهان، دام، طیور و آبزیان» و «تولید نهاده‌های فناورانه، خوراک دام، طیور و آبزیان، زیست دریا» و غیره شد.

همه این تلاش‌ها با هدف قرار گرفتن ایران در مسیر تحقق نسل چهارم کشاورزی در کشور انجام شده است. کاری که ضمن افزایش عملکرد و بهره‌وری در واحدهای تولیدی، منجر به افزایش تولید ناخالص ملی، کاهش ارزبری و افزایش خوداتکایی در تولید محصولات غذایی خواهد شد.

پیش بینی می‌شود اجرای این برنامه ها تولید ناخالص ملی کشور را تا 10 درصد افزایش و میزان واردات مواد غذایی و نهاده‌های کشاورزی را نیز تا 50 درصد یعنی حدود حدود 6 میلیارد دلار کاهش دهد. این کار تاکنون توانسته با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت جهاد کشاورزی به تولید قطعی و نهایی محصولاتی چون «طبقات بذری گیاه کاملینا، کشت دیم و روغن‌کشی از محصول تولیدی»، «2 هزار راس بز سانن و مورسیا از طریق شبیه‌سازی و دو رگه‌گیری و تولید جنین با روش IVF»، «مکمل، کنسانتره و افزودنی‌های خوراک دام و طیور(5 محصول) و تولید توکسین بایندر، محرک رشد گیاهی، بلوس کلسیم» و «احیای باغات با استفاده از پایه‌های رویشی کشت بافتی ارقام گلابی، گیلاس، آلبالو، هلو، شلیل، زردآلو، آلو و بادام» منجر شود.

همچنین از دیگر محصولات می توان به «اسفنج‌های پروژسترون برای هم زمان‌سازی فحلی دام»، «تولید صنعتی آنزیم‌های صنایع غذایی»، «تولید واکسن استرپتوکوکوزیس/ الکتو کوکوزیس»، «بومی سازی دانش فنی پرورش و تولید تجاری عوامل بیولوژیک مؤثر در کنترل آفات گلخانه ای در ایران»، «تولید واکسن اکتیمای مسری»، اشاره کرد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی