کد خبر: ۲۳۶۴۵
|
۲۰ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۲

۶۰ طرح دانش‌بنیان بزرگ صنعتی به ارزش ۴۱ میلیون دلار مجوز ترک تشریفات دریافت کرد

شرکت در مناقصات دولتی برای ساخت بار اول محصولات فناورانه و شکل‌گیری یک شرکت تولیدکننده توانمند با چالش‌های زیادی مواجه است که یکی از راه‌کارهای رفع این موانع، حذف تشریفات و تسهیل قوانین و مقررات برگزاری مناقصه برای آنها است.

به گزارش« نبض فناوری» شرکت‌های دانش‌بنیانی که توانایی تولید محصولات فناورانه و راهبردی را داشته باشند و محصولشان برای نخستین بار در کشور به تولید رسیده باشد، می‌توانند از خدمات کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بهره‌مند شوند.

بر همین اساس نخستین جلسه مشترک میان کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه انرژی برگزار شد. حسنی دبیر کارگروه تولید بار اول در این جلسه، با اشاره به توانمندی بالای کشور در تولید محصولات فناورانه، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در دوران تحریم، اصلی‌ترین راه حل برای پاسخ به نیازهای فناورانه کشور هستند.

وی افزود: وظیفه ما در این کارگروه ارائه رفع نیاز سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ دولتی و صنایعی است که ذیل قانون حداکثر استفاده از توان داخل قرار دارند. این کار قدمی موثر در پاسخ به نیازهای کشور به کمک تخصص جوانان و متخصصان داخلی است.

به گفته حسنی، شرکت‌های فعال داخلی ثابت کرده‌اند که می‌توانند راه‌گشای کشور در روزهای بحرانی و تحریم‌ها باشند. این مجموعه‌ها در توسعه اقتصادی و ارتقای تاب‌آوری و استقلال کشور نقشی اثرگذار دارند و توانمندی خود در این کار را به جامعه اثبات کرده‌اند.

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: از ابتدای شروع به کار کارگروه، 60 طرح بزرگ صنعتی در قالب پروژه تولید بار اول، مجوز ترک تشریفات دریافت کردند که این محصولات، 41 میلیون دلار ارزش مالی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: برآوردهای آماری حاکی از آن است که هر یک دلار سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه، 8 دلار صرفه‌جویی ارزی در سال را برای کشور به همراه دارد.

وی افزود برخی محصولات در این طرح تا 90 درصد زیر قیمت نمونه خارجی از شرکت‌های دانش‌بنیان تامین شده است.

حسنی با تاکید بر اینکه دانش فنی بالای شرکت‌ها به مدیران دولتی اثبات شده است، گفت: وظیفه ما دفاع از توانمندی‌‌های فناورانه کشور است تا بتوانیم قراردادهای دولتی را به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار کنیم.

دبیر کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: تاکنون بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان مجوز ترک تشریفات مناقصات صادر شده است تا صنایع و دستگاه‌های دولتی برای قرارداد بستن با شرکت‌های دانش‌بنیان ترغیب، تشویق و اقناع شوند.

وی در ادامه بیان کرد: امروز نخستین جلسه حضوری با شرکت‌های دانش‌بنیان را داریم تا با توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها برای مشارکت در مناقصات دولتی و تولید بار اول آشنا شویم و آنها را در بومی‌سازی محصولات و معرفی به کارفرمایان مرتبط یاری کنیم.

حسنی همچنین بیان کرد: در حال حاضر امکان صدور مجوز ترک تشریفات مناقصاد در حوزه های فناورانه تا سقف 150 میلیارد تومان و برای حوزه انرژی تا 300 میلیارد تومان فراهم است.

کارگروه تولید بار اول چه می‌کند

کارگروه تولید بار اول معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با هدف رفع موانع و مشکلات موجود بر سر راه شرکت‌های دانش‌بنیان برای مشارکت و حضور در مناقصات دولتی، ترک تشریفات قوانین و مقررات عقد قرارداد و برگزاری منافاصات راه‌اندازی شده است.

اگر شرکت‌ها بتوانند محصول مورد نظر را با کمترین حجم اقتصادی و با کمترین فاصله فناورانه نسبت به نمونه خارجی تولید کنند می‌توانند از مزایای این کارگروه بهره‌مند شوند. هدف از این کارگروه تولید یک کالا نیست بلکه هدف نهایی آن ایجاد یک بنگاه توانمند برای ساخت تجاری محصولات فناورانه است.

با تلاش این کارگروه سال گذشته یک هزار میلیارد تومان ابلاغیه ترک تشریفات صادر شده است که 750 میلیارد تومان به مرحله قرارداد قطعی رسیده است و از این تعداد تا کنون 2 قرارداد نیز با موفقیت به اتمام رسیده است.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی