کد خبر: ۲۳۹۷۲
|
۰۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

ارائه ۴۰ محصول فناورانه در معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه ارومیه| نانوسلولز باکتریایی برای زخم پوش تولید شد

مدیر فناوری و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه ارومیه، با اشاره به اینکه معاونت پژوهشی و مراکز رشد این دانشگاه در سال جاری توانسته بیش از ۴۰ فناوری را طراحی و تولید کند، گفت: نانوسلولز باکتریایی برای تولید زخم پوش جهت استفاده در پانسمان و ترمیم زخم، تولید ماسک صورت، صنایع نساجی و بسته بندی مواد غذایی کاربرد دارد.

هادی الماسی مدیر فناوری و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه معاونت پژوهشی و مراکز رشد این دانشگاه در سال جاری با ارائه بیش از ۴۰ فناوری با تریال بالای ۵ آماده تجاری‌سازی در نمایشگاه هفته پژوهش شرکت کرده است، اظهار کرد: اکثر فناوری‌های ارائه شده در حوزه فیزیک و نانو، شیمی و زیست فناوری است، این محصول، محصول نانو سلولز باکتریایی است که شرکت فناوران نانو زیست پلاس آن را تولید کرده است و یکی از شرکت‌هایی است که در مرکز رشد دانشگاه مستقر است.

وی تصریح کرد: نانوسلولز باکتریایی به علت ساختار‌های میکروسکوپی مناسب، قابلیت‌های بسیاری در مصارف خاص (مانند مصارف پزشکی و بهداشتی) دارد. این ماده در برخی از خواص مانند خلوص زیاد، بلورینگى و درجه پلیمریزاسیون با سلولز گیاهی تفاوت دارد.

الماسی گفت: تولید نانوسلولز باکتریایی با استفاده از باکتری استوباکتر زایلینیوم و ارزیابی مشخصات آن انجام شده است. این محصول در واقع سلولز خالصی است که محصول فعالیت یک میکرواروگانسیم است که در اثر رشد یک میکرولین تولید می‌شود. به عبارت دیگر نانوسلولز باکتریایی، توسط گونه‌های خاص باکتری سنتز می‌شود و اگر چه ساختار شیمیایی آن مشابه سلولز گیاهی است، اما تفاوت‌های زیادی با سلولز گیاهی دارد.

وی تأکید افزود: با توانمندی داخلی به فناوری ساخت این محصول دست پیدا کردیم این نانو سلولز ماده پایه و بستر اصلی برای تولید محصول دیگر است.

مدیر فناوری و ارتباط با جامعه و صنعت دانشگاه، درجه خلوص بالا و عدم وجود لیگنین همی سلولز و پکین، شاخص بلورینگی تا ۸۵ درصد، قدرت جذب و نگهداری آب بالا تا ۲۰۰ برابر وزن خشک پلیمر، داشتن گروه‌های هیدروکسیل زیاد و قابلیت اصلاح ساختار با انواع گروه‌های عاملی و نانو ساختار‌های دیگر و تجزیه پذیری و سازگاری زیستی بالا از عمده مزایای رقابتی این محصول است.

الماسی، نانوسلولز باکتریایی برای تولید زخم پوش جهت استفاده در پانسمان و ترمیم زخم، تولید ماسک صورت، استفاده در صنایع نساجی، استفاده در بسته بندی مواد غذایی، استفاده در فرمولاسیون مواد غذایی به عنوان ژل کننده و قوام دهنده، تولید حسگر‌های شیمیایی و میکروبی و تولید ترکیبات هیبریدی نانوساختار قابل استفاده در صنایع مختلف، در تولید سنسور و نانو سنسور‌ها را از عمده کاربرد این محصول نام برد. همچنین ترکیبات دارویی را در دُز بالا جذب می‌کنند و به رهایش آن‌ها کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه این محصول در حوزه فناوری نانو نیز کاربرد دارد، افزود: مشابه این محصول قبلا در کشور تولید شده است ما فرایند این محصول را بهینه سازی کردیم. هم اکنون این ماده در ضخامت‌های مختلف تولید می‌شود.

دانشیار گروه علوم صنایع غذایی دانشگاه ارومیه، گفت: این ماده پایه تولید محصولات دیگری است اگر بتوانیم مجوز‌های لازم را دریافت کنیم وارد بحث تولید زخم پوش‌ها خواهیم شد. همچنین برای انواع مختلف زخم‌های دیابتی و سایر بیماری‌ها و مشکلات کاربرد دارد.

وی با بیان اینکه استان آذربایجانغربی به تولید انگور معروف است، گفت: ما در همین راستا برای صادرات از سولفورپد استفاده می‌کنیم. پد‌هایی که به افزایش ماندگاری این محصول کمک می‌کند. یکی از برنامه‌های ما تولید سولفورپد بر پایه همین بستر است. در حوزه بسته بندی مواد غذایی نیز فعالیت‌هایی انجام شده است.

الماسی ادامه داد: ما به دنبال اخذ گواهی نانومقیاس هستیم. هم اکنون این طرح مورد حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته است. حتی اعتبار آن به صندوق پژوهش استان آذربایجانغربی پرداخت شده است. همچنین در حوزه تجاری سازی این محصول فعالیت‌هایی را انجام می‌دهیم.

ارسال نظرات
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
وبگردی