کد خبر: ۲۴۳۷۱
|
۱۴ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۰
در گفتگو با نبض فناوری؛

نرم‌افزار"های نت" تعمیر و نگهداری مبتنی بر هوش مصنوعی برای اولین طراحی شد

مدیر مهندسی شرکت دانش‌بنیان بهپویان امین منتظر گفت: این محصول برای اولین بار در حوزه هوش مصنوعی به صورت عملیاتی درحال انجام است.‌های نت را می‌توان برای تمام تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی در حوزه‌های مختلف مانند صنعت نفت، صنعت آب، صنعت گاز و حتی کارخانه‌جات استفاده کرد.

حمیدرضا غفوری مدیرمهندسی شرکت دانش بنیان بهپویان امین منتظر در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به اینکه این شرکت دانش‌بنیان با ۱۵ سال سابقه فعالیت در پارک علم و فناوری خراسان مستقر است، اظهار کرد: این شرکت در زمینه هوشمند سازی و بهینه سازی مصرف انرژی و استقرار سیستم‌های مدیریت انرژی، تولید نرم‌افزار‌های مبتنی برهوش مصنوعی (نرم افزار پیش بینی مصرف مشترکان شبکه‌های آب و برق)، فعالیت می‌کنند.

وی افزود: تا به امروز ۲۶۰ پروژه را در بخش‌های کلیدی صنعت نفت و گاز و آب و برق اجرایی کردیم. در حال حاضر ۱۸۲ نفر در این شرکت دانش بنیان مشغول به فعالیت هستند.

وی تصریح کرد: اولین دیسپاچینگ هوشمند کشور را طراحی و تولید کردیم در سال ۹۶ با آبفای مشهد به صورت پایلوت پروژه‌ای که در حوزه هوشمندسازی شبکه آب شهری انجام دادیم که در سالجاری افتتاح خواهد شد این پروژه در سال ۹۷ بزرگترین طرح کشور شد و سال گذشته بخاطر همین پروژه شرکت دانش بنیان برگزیده وزارت نیرو شدیم.

غفوری گفت: سامانه‌های مختلفی ذیل همین هوشمندسازی تولید شدند. سامانه تصمیم یار بهره برداری براساس مدل شبکه آب شهر مشهد پیاده سازی شده است. یکی دیگر از فعالیت‌های بحث تعمیر و نگه‌داری تجهیزات به صورت پیشگویانه که مبتنی برهوش مصنوعی است که در نمایشگاه تستا رونمایی شد.

وی با اشاره به اینکه‌های نت تعمیر و نگهداری مبتنی بر هوش مصنوعی برای اولین بار در ایران انجام شده است، تصریح کرد: این محصول برای اولین بار در حوزه هوش مصنوعی به صورت عملیاتی درحال انجام است.‌های نت را می‌توان برای تمام تجهیزات صنعتی و نیمه صنعتی در حوزه‌های مختلف مانند صنعت نفت، صنعت آب، صنعت گاز و حتی کارخانه‌جات استفاده کرد.

غفوری گفت: با تعمیر و نگهداری پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی و مطالعات مهندسی میتوان عمر تجهیزات و پایداری آن‌ها را افزایش داد. این کار در نهایت باعث می‌شود تا سرمایه کمتری در حوزه نیروی انسانی و انبار‌ها ایجاد کرد. در کشوری قرارداریم که یا باید افزایش درآمد و یا کاهش هزینه ایجاد کنیم. افزایش درآمد مبتنی بر فروش نفت خواهد بود، اما کاهش هزینه را میتوان بدون دستکاری در سیستم بدست آورد.

مدیرمهندسی این شرکت دانش بنیان تصریح کرد:‌"های نت" براساس برنامه‌ریزی‌هایی که دارد به ما نشان می‌دهد که تجهیزات مورد نظر در چه زمانی نیازمند تعمیر بهینه هستند.‌های نت با استفاده از مطالعات مهندسی مانند آنالیز جریان، آنالیز روغن، آنالیز ولتاژ، آنالیز ارتعاش و آنالیز دما با کمک هوش مصنوعی و بررسی سوابق تجهیز مورد نظر یک خروجی برای تعمیر و نگه‌داری بهینه دستگاه ارائه می‌دهد.

وی اضافه کرد: همچنین تشخیص خودکار خرابی‌های کلید تجهیزات را انجام می‌دهیم پیش بینی می‌کنیم خرابی تجهیزات را براساس مدل‌های مبتنی بر شبکه عصبی و نیز با استفاده از الگوریتم‌های فرا ابتکاری و تخصیص بهینه انجام می‌دهیم.

غفوری خاطرنشان کرد: هوش مصنوعی بسته سطح بلوغ کارفرما دارد در حال حاضر که با آبفای مشهدی کار می‌کنیم چندین سال است که در عرصه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنیم و در این حوزه به بلوغ فکری کامل رسیدیم. اما بعضی از جا‌ها وجود دارد که هنوز به بلوغ سازمانی نرسیدند که این حوزه تا چه حدی می‌تواند برایشان مفید باشد.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی