کد خبر: ۲۴۴۷۸
|
۱۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۳
در گفتگو با نبض فناوی مطرح شد؛

بکارگیری فناوری‌های نوین و هوشمند حلقه مفقود در بهینه‌سازی مصرف انرژی

کارشناس مسکن گفت: با معرفی مصالح هوشمند و نقش آن در بهینه سازی مصرف انرژی در راستای پایداری معماری می‌توان ضمن حفظ سرمایه ملی، از آلودگی‌های زیست محیطی نیز تا حد امکان جلوگیری کرد.

به گزارش «نبض فناوری» یکی از مواردی که امروزه مورد توجه قرار گرفته بحث بهینه‌سازی مصرف انرژی در کشور است که این موضوع به یکی از مباحث کلیدی در کشور مبدل شده است. در همین راستا اکثر کشور‌ها برای تحقق بخشیدن به این هدف به سمت بکارگیری فناوری‌های نوین حرکت کردند تا از این طریق بتوانند زمینه را برای بهینه سازی مصرف انرژی فراهم سازند.

براساس این گزارش بررسی‌ها نشان می‌دهد که بدون دستیابی به راهکار‌های نوین در مدیریت انرژی هرگز نمی‌توانیم پله‌های ترقی را به سرعت طی کنیم؛ چرا که تداوم تامین انرژی و محدودیت منابع ما را وادار به استفاده از انرژی‌های نو و بهره‌وری حداکثری در مصرف انرژی برق خواهد کرد.

همچنین با توجه به کاهش مستمر ذخیره انرژی‌های تجدیدناپذیر و نیز وجود منابع مناسب انرژی‌های پایدار در کشور معماران می‌توانند با طراحی معماری مناسب و هماهنگ با اقلیم و محیط زیست، فضایی مناسب و با آسایش حرارتی مطلوب به وجود آورند.

باید به این نکته اشاره کرد و گفت: دانشمندان باید سه موضوع را در تولید انرژی در دستور کار خود قرار دهند که این مهم بیشتر در حوزه حرکت به سمت انرژی‌های تجدید شونده و نحوه استفاده از انرژی‌های تولید شده و نیز روش انتقال انرژی در کشور است؛ چرا که امروز بیشترین ضایعات در حوزه انتقال انرژی اتفاق می‌افتد.

سجاد محمدیان کارشناس مسکن در در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به این موضوع، اظهار کرد: با توجه به مباحث مطرح شده معماری جدید سعی دارد تا در راستای بهره برداری بهینه از محیط و و آسایش و طبیعت گام بردارد، برای این منظور استفاده از تکنولوژی‌های نوین همچون مصالح هوشمند برای کاهش مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر و نیز ذخیره انرژی و مصرف بهینه آن در ساختمان در معماری پایدار بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد.

محمدیان افزود: با معرفی مصالح هوشمند و نقش آن در بهینه سازی مصرف انرژی در راستای پایداری معماری می‌توان ضمن حفظ سرمایه ملی، از آلودگی‌های زیست محیطی نیز تا حد امکان جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: صنعت ساختمان نمی‌تواند یک صنعت پایدار باشد و اتخاذ سیاست‌های توسعه پایدار در این حوزه یک امر بسیار ضروری به حساب می‌آیدا ازین رو پژوهشگران برآنند که با استفاده از تکنولوژی‌های نوین مصرف منابع و ذخایر طبیعی و همچنین تولیدات مضر از جمله گاز‌های گلخانه‌ای در صنعت ساختمان را به حداقل برسانند.

در همین راستا یک بحث باعنوان ساختمان‌های صفر انرژی مطرح می‌شود که با به کارگیری فناوری‌های نوین به صورت بهینه مصرف انرژی و تولیدات مضر را به حداقل و یا به عبارتی بهتر نزدیک به صفر می‌رساند تا صنعت ساختمان را به یک صنعت پایدار تبدیل کند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی