کد خبر: ۲۴۲۱۳
|
۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۳:۳۱

باید ظرفیت دانش‌بنیان‌ها در حوزه هوشمندسازی حمل و نقل هوایی شناسایی شود

ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است با شناسایی ظرفیت‌های تخصصی موجود در کشور و با به‌کارگیری دانش بومی، حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما را در کشور توسعه دهد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» هوشمندسازی و بکارگیری هوش مصنوعی در چرخه حمل و نقل ریلی وهوایی می‌تواند تحولات گسترده‌ای را در این حوزه فراهم سازد؛ چرا که کشور‌های پیشرفته با الهام گرفتن از فناوری هوش مصنوعی توانسته گام‌های مثبتی را در توسعه این صنعت بردارند.

باید این نکته را اذعان کرد که سیستم حمل و نقل هوایی و مدیریت ترافیک هوایی دارای پیچیدگی‌های زیادی از لحاظ تعداد عناصر و پارامتر‌های تاثیرگذار و همین طور محیط به شدت دینامیک و متغیر آن است. از طرفی تکنولوژی عامل‌های هوشمند نیز قابلیت بسیار بالایی در مدل سازی و شبیه‌سازی سیستم‌های پیچیده و محیط‌های دینامیک و متغیر دارند. با توجه به قابلیت‌های بالای عامل‌های هوشمند، در سال‌های اخیر از آن‌ها برای مدل کردن سیستم‌های حمل و نقل از جمله حمل و نقل هوایی استفاده زیادی شده است. در این تحقیق از مدل‌سازی عامل مبنا برای شبیه سازی ایجاد سامانه کنترل و دسترسی اطلاعات لحظه‌ای شبکه حمل و نقل هوایی با در نظر گرفتن دسترسی و تجهیز همه هواپیما‌ها به سیستم GPS استفاده شده است؛ بنابراین در مدل سازی انجام شده، اطلاعات همه هواپیما‌ها به عنوان عامل‌های متحرک و یا یکی از آن‌ها به طور خاص شامل موقعیت و سرعت و سمت یا جهت لحظه‌ای، برای کاربر قابل دسترس است.

در همین راستا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به منظور افزایش بهره‌وری تعمیر و نگهداری هواپیما به وسیله هوشمندسازی را به عنوان یکی از برنامه‌های ملی و مهم با استفاده از ظرفیت‌های تخصصی و دانشی موجود در زیست‌بوم فناوری و نوآوری مدنظر قرار داده است؛ اما کمبود شرکت‌های دانش‌بنیان در این حوزه چالشی است که اجرای آن را با، اما و اگر‌هایی مواجه کرده است.

در حال حاضر این چالش‌ها به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دست بررسی بوده و قرار است با تدوین برنامه هوشمندسازی تعمیرات و نگهداری به شکلی گسترده در کشور اجرایی شود. با توجه به اینکه صنعت تعمیر و نگه‌داری هواپیما یکی از حوزه‌های کاربردی و استراتژیک در حوزه هوایی محسوب می‌شود؛ ضروری است این کار با اتکا به توان داخلی و با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق انجام شود.

بر همین اساس ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تلاش است با شناسایی ظرفیت‌های تخصصی موجود در کشور و با به‌کارگیری دانش بومی، حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما را در کشور توسعه دهد.

هوشمندسازی در همه حوزه‌ها به ارتقای بهره‌گیری از ابزار‌ها و تکنیک‌های فنی و اطلاعاتی برای مدیریت صحیح امور، تسهیل فعالیت‌ها، ارتقا و اصلاح سبک زندگی، شتاب بخشیدن به اجرای دقیق و حرفه‌ای‌تر امور، کاهش مصرف انرژی و ... می‌انجامد

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی