کد خبر: ۲۴۲۹۸
|
۱۲ دی ۱۴۰۰ | ۱۱:۳۶
با رای مجلس

دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان تشکیل می شود

با رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تشکیل می شود.

به گزارش« نبض فناوری» نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز مجلس ماده ۷ و۸ طرح جهش تولید دانش‌بنیان را بررسی کرده و در نهایت آن را به تصویب رساندند.

بر اساس ماده ۷ این طرح:

به منظور حمایت از کالاهای ایرانی، تولیدات و خدمات شرکت ها و موسسات دانش بنیان:

الف)

‌دستگاه های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مجازند با شرکت ها و موسسات دانش بنیان و واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری قرارداد مرتبط با کالا و خدمات دانش بنیان از محل بودجه پژوهشی در آن دستگاهها منعقد نمایند. مزایای بند (الف) و (ب) ماده (۱۲) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۳۹۸.۲.۱۵ به قراردادهای آنها در حوزه تولید کالا و خدمات دانش‌بنیان تسری می یابد.

ب)

در ماده (۲۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۳۹۸.۲.۱۵ ، عبارت «مواد (۱۲) و (۱۳)» جایگزین عبارت «ماده (۱۲)» می­شود.

بر اساس ماده۸ این طرح:

در قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات مصوب ۱۳۸۹.۸.۵:

الف)

‌در ماده (۲) عبارت «شورای راهبری فناوری‌ ها و تولیدات دانش بنیان متشکل از رییس جمهور(رییس شورا)، معاون علمی و فناوری رییس جمهور (نایب رئیس شورا)، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزیر جهاد کشاورزی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح وچهار نفر از اعضای کمیسیون های آموزش، تحقیقات و فناوری، صنایع و معاون و اقتصادی و کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به انتخاب مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر» جایگزین عبارت «شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری» می شود.

ب)

در مواد (۲)، (۷) و (۱۲) عبارت «معاونت علمی و فناوری رییس جمهور» جایگزین عبارت «دبیرخانه» و «دبیرخانه شورا» می شود.

پ)

متن زیر به انتهای ماده (۲) الحاق می شود:

سیاستهای کلان در حوزه حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان با پیشنهاد شورای راهبری فناوری­ها و تولیدات دانش بنیان به تصویب شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری می‌رسد.

ت)

دو تبصره به شرح زیر به ماده (۲) الحاق می‌شود:

«تبصره ۱- هرگونه استفاده ازمزایا، امتیازات و تسهیلات عنوان شده در این قانون برای شرکت ها ومؤسسات دانش بنیان، پس از انطباق با اهداف مندرج دراین قانون و متناسب با ویژگی‌ها و انواع آنها، توسط هر یک از اعضاء جهت تصویب به شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان ارائه می‌گردد. همچنین کلیه دستگاه های مجری این قانون موظف هستند مزایا، امتیازات و تسهیلات خود در حمایت از شرکتها و موسسات دانش بنیان را به منظور بررسی انطباق با اهداف مندرج در این قانون، به شورای راهبری دانش بنیان اطلاع رسانی کرده و در صورت تشخیص عدم انطباق و مغایرت، نسبت به توقف و درصورت کوتاهی نسبت به انجام آن اقدام کنند.

تبصره ۲- دبیرخانه شورای راهبری فناوری‌ها و تولیدات دانش بنیان در معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تشکیل و جلسات آن شورا حداقل ماهی یک بار برگزار می شود.

ث)

در ماده (۴) عبارت «شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری» جایگزین عبارت «شورا» می ­شود.

ج)

در ماده (۵) عبارت «زیر نظر شورای راهبری فناوری­ ها و تولیدات دانش بنیان به عنوان هیات امنای صندوق نوآوری و شکوفایی» جایگزین عبارت «وابسته به شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و زیر نظر رییس شورا» می­ شود.

چ)

در تبصره (۳) ذیل ماده (۵) و ماده (۱۳) عبارت «شورا»، جایگزین عبارت «شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری» می شود.

ح)

در ماده (۹) عبارت «و در چارچوب مصوبات شورای راهبری فناوری­ ها و تولیدات دانش بنیان و پس از انطباق با اهداف مندرج در ماده (۱) این قانون، از مزایای شرکت ها و موسسات دانش بنیان» پس از عبارت «مبادلات مالی بین المللی» الحاق می­ شود.

خ)

متن زیر جایگزین ماده (۱۰) می‌گردد:

«ماده ۱۰- پارک‌های علم و فناوری با تصویب هیات امنای خود مشمول مزایا و اختیارات ماده (۷) و ماده (۱۵) قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۸۴.۹.۵ می‌باشند و کارکنان شاغل در پارک های علم و فناوری مشمول ماده (۹۱) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۱۳۶۶.۱۲.۳ با اصلاحات و الحاقات بعدی می‌باشند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی