کد خبر: ۲۴۴۰۷
|
۱۵ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۳

باید دستاوردهای شاخص صنعت پهپاد را به سمت تجاری سازی هدایت کرد

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای برنامه توسعه ماژول و قطعات پهپادی در راستای تولید ثروت و اشتغال در بازار داخلی و خارجی به دنبال آن است که بازار این صنعت را در کشور با استفاده از توان بومی رونق دهد.

باید دستاوردهای شاخص صنعت پهپاد را به سمت تجاری سازی هدایت کرد

به گزارش خبرنگار« نبض فناوری» پرنده‌های بدون سرنشین یا پهپاد همانند سایر فناوری‌ها در زندگی بشر امروزی رسوخ پیدا کرده است و این فناوری روز به روز توسعه پیدا می‌کند تا جاییکه اکثر کشورهای با ارتقای دانش فنی خود گام‌های مثبتی را در عرصه تولید پهپاد یا پرنده بدون سرنشین برداشته‌اند. ایران نیز همانند کشورهای دیگر با تولید انواع پرنده‌ها پیشتاز بوده و دستاوردهای شاخصی را از خود به جا گذاشته است.
باید این نکته را اذعان کرد و گفت فناوری سامانه‌های بی سرنشین تحت عنوان پهپاد جزء فناوری‌های پیشرفته و نوظهور دنیا تلقی می‌شود. در همین راستا ایران در حوزه تولید پهپاد در دنیا رتبه پنجم را به خود اختصاص داده است.

پهپادها در حوزه صنایع نظامی و هوایی و کشاورزی و محیط زیست و سایر صنایع کاربرد دارند و توسعه آنها می‌تواند نقش بزرگی را ارائه خدمات ایفا کند. با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی در تولید پهپادها انتظار می‌رود که شرکت‌های حمل و نقل و فروشگاه‌های اینترنتی بخشی از نقل و انتقالات خود را توسط پهپادهای باربر پا به پا کنند همچنان که شرکت‌های آمازون از این فناوری برای حمل و نقل استفاده می‌کنند.

در همین راستا شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپ نیز برای تولید پرنده‌های بدون سرنشین ورود کردند و گام‌های مهمی را در این زمینه برداشته‌اند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای حمایت از شرکت‌ها برنامه‌های راهبردی را در دستور کار خود قرار داده است. و این معاونت معتقد است برای توسعه صنعت پهپادی در کشور اقدامات مهمی را در دست اجرا دارد تا قطعات و تجهیزات کاربردی در این عرصه با توان بومی و تخصص داخلی و به همت شرکت‌های دانش‌بنیان تامین شود؛چرا که این کار به کاهش هزینه‌ها و توسعه تولیدات ایران‌ساختی منجر خواهد شد.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای برنامه توسعه ماژول و قطعات پهپادی در راستای تولید ثروت و اشتغال در بازار داخلی و خارجی به دنبال آن است که بازار این صنعت را در کشور با استفاده از توان بومی رونق دهد.

آرش خانباشی مسوول گروه هوایی ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز معتقد است که یکی از اقدامات ستاد برای اجرایی کردن این طرح، تهیه پلتفرم مشترک با کاربری کشاورزی و نقشه‌برداری است که می‌تواند به توسعه صنعت پهپادی کمک کند.

وی اعتقادبراین دارد که این طرح با شناسایی ماژول‌ها و قطعات دقیق با هدف پایش و نقشه برداری و کشاورزی دقیق بر مبنای پلتفرم مشترک شتاب خواهد گرفت. همچنین حمایت از تولید بومی و تجاری‌سازی موتور الکتریکی، رادیو کنترل، اتوپایلوت، دوربین، باتری و ایستگاه زمینی و اولویت بندی کاربری‌های تجاری پهپادهای غیر نظامی از منظر ارزش اقتصادی و هماهنگی با الزامات امنیتی نیز دیگر اقداماتی است که برای این کار در نظر داریم.

اما این کار با چالش هایی چون پایین بودن دقت و کارایی پهپادها در حوزه پایش و نقشه‌برداری و کشاورزی دقیق و وجود سیستم های قدیمی مواجه است که اجرای این برنامه می تواند راه حل مناسبی برای حل این چالش ها باشد.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی