کد خبر: ۲۴۷۸۱
|
۲۸ دی ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

آیا استارتاپ از طریق ایده‌پردازی می‌توانند از بورس تامین سرمایه کنند؟

یکی از نکات قابل توجه در رابطه با پذیرش کلی شرکت‌های استارتاپی در بورس عنوان می‌شود بحث میزان سوددهی این شرکت‌ها است. بسیاری از فعالان بازار سرمایه اعتقاد براین دارند که یک شرکت برای پذیرفته شدن در بازار بورس باید سودده باشد، این در حالیست که این شرکت‌ها در اکثر کشور‌ها در عرضه اولیه نه تنها سودده نبوده بلکه زیان آور بودند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از موضوعاتی که طی روز‌های اخیر مورد توجه مسئولان قرار گرفته ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس است که در این زمینه مسئولان وعده دادند در زمان ورود به بورس از آن‌ها حمایت کنند. ناگفته نماند که ظهور شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ در شرایط بحرانی برای کشور کارساز بوده و این شرکت‌ها توانستند گره‌گشای بسیاری از مشکلات کلیدی کشور شوند. اکنون که مشخص شده بهترین راه بالغ شدن اکوسیستم استارتاپی کشور، راه یافتن استارتاپ‌ها به بازار سرمایه است، با آغاز رویکردی حمایتی از سوی چند وزارتخانه در دولت جدید، خبر‌ها حاکی از رخ دادن اتفاقات مثبت است.

با توجه به اینکه این شرکت‌ها هنوز نوپا بوده و درآمد آنچنانی ندارند که بتواند در بورس خودنمایی یا رقابت کنند حال این سوال پیش می‌آید آیا ورود این شرکت‌ها در شرایط فعلی منطقی است؟ این شرکت‌ها چقدر می‌توانند سودآوری برای خودشان به همراه داشته باشند؟ باید تأکید کرد که استارتاپ‌های ایرانی که هنوز اطمینانی به درآمدزایی و سود خود ندارند به چه شکلی می‌خواهند قدم در مسیر پر پیچ و خم بورس بگذارند؟

یکی از نکاتی قابل توجهی که در رابطه با پذیرش کلی شرکت‌های استارتاپی در بورس عنوان می‌شود بحث میزان سوددهی این شرکت‌ها است. بسیاری از فعالان بازار سرمایه اعتقاد براین دارند که یک شرکت برای پذیرفته شدن در بازار بورس باید سودده باشد. مسئله قابل توجه در این زمینه است که این شرکت‌ها در اکثر کشور‌ها در زمان اولیه در بورس نه تنها سودده نبوده بلکه زیان آور بودند. این در حالیست که شرکت‌ها استارتاپی بیشتر به دنبال رشد و توسعه هستند.

اکثر کارشناسان در خصوص ورود استارتاپ‌ها به بورس نظرات متفاوتی ارائه داند. در حالی که موافقان دلایلی، چون نیاز استارتاپ‌ها به تجربه راه‌های جدید تامین سرمایه و بهره‌مندی از معافیت‌ها و تخفیفات مالیاتی را دلایل مهمی برای ورود استاتاپ‌ها به بورس عنوان می‌کنند. مخالفان این موضوع؛ ایراد در صورت‌های مالی حسابداری و ضعف در حاکمیت شرکتی، و ابهاماتی از این دست را دلایل پررنگ و قابل توجهی می‌دانند.

بسیاری کارشناسان حوزه استارتاپی و بورس معتقدند که برخی از شرکت‌های استارتاپی و دانش‌بنیان ایرانی در حال حاضر به حجم بازار گسترده و تعداد کاربران بالا دست یافته‌اند، با اینکه در بازار سرمایه کشور حضور ندارند، اما عملکرد مشابه و حتی بهتر از همتایان خود در بورس دارند.

پذیرفته شدن یک استارتاپ در بورس در کنار تمامی مزیت‌هایی که نصیب آن شرکت می‌کند، این امتیاز اقتصادی را برای ذی‌نفعان شرکت در پی دارد که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران بیشتری ترغیب به سرمایه‌گذاری در این حوزه شوند.

براساس این گزارش ورود شرکت‌های استارتاپی به بورس می‌تواند امتحانی برای تقویت فعالیت‌ها و دستاورد‌های خودشان باشد تا بتوانند گام‌های مثبتی بردارند. نکته مهم در این بین تعریف سازکار برای ورود این شرکت‌ها به بورس است تا بستر برای ایجاد انگیزه برای آن‌ها فراهم شود.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی