کد خبر: ۲۵۲۳۲
|
۱۳ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۵:۰۰

آیا اعتبار تخصیصی در بودجه ۱۴۰۱ گره‌گشای مشکلات فناوری نانو خواهد بود؟

به گفته دبیر ستاد توسعه فناوری نانو بودجه کنونی که برای ستاد نانو در نظر گرفته شده، حداقل یک چهارم بودجه مورد نیاز ستاد نانو برای دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده است؛ در حالیکه می‌توان با تخصیص بودجه مورد نیاز و سرمایه‌گذاری به کمک نیرو‌های متخصصی که در کشور حضور دارند برداشت چند ده برابری داشت.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» فناوری نانو یکی از فناوری‌هایی که در بخش مختلف صنایع کاربردی شده است و توسعه این صنعت می‌تواند آینده درخشانی را برای کشور رقم بزند. کشور ما با وجود تحریم‌های ظالمانه توانسته گام‌های مثبتی را بردارد به گونه‌ای در حوزه تولید علم نانو و مقالات و فناوری‌های جدید مسیر توسعه را طی کرده است.

باید اذعان کرد که طی سال‌های اخیر با حمایت ستاد توسعه فناوری نانو شرکت‌های دانش‌بنیان به این فناوری ورود کردند و دستاورد‌های مهمی را از خود به جا گذاشته اند. نمونه‌های بازر آن را می‌توان در حوزه سلامت و به ویژه در زمان شیوع ویروس کرونا اشاره کرد.

محصولاتی که شرکت‌ها در بخش‌های مختلف تولید کردند تمام استاندارد‌های مورد نظر را طی کردند از جمله این محصولات نانو داروی درمان سرطان، کیت تشخیص انواع مواد مخدر، البسه محافظ امواج ایکس سبک و بدون سرب، جعبه سیاه زنجیره سرد حمل و نقل، گندزدای آب خانگی و صنعتی، سامانه گندزدای گندزدایی و تصفیه آب توازن کشتی‌ها، کاتالیست سه‌گانه خودرو، چراغ خودرو برقی و نگ بدنه هواپیما از جمله محصولات جدید نانویی هستند که به تازگی توسعه یافته‌اند.‌

می‌توان گفت که در مجموع ۳۰۶ شرکت اقدام به توسعه محصولات نانو کرده‌اند که ۲۴۶ شرکت در بخش توسعه محصول و ۶۰ شرکت در بخش توسعه دستگاه فعالیت داشته‌اند که این شرکت‌ها تا پایان تابستان سال ۱۴۰۰ بالغ بر۷۸۳ محصول و دستگاه مبتنی بر فناوری نانو تولید کرده‌اند که تمام تاییدیه‌ها را گرفته و وارد بازار شده‌اند. این در حالی است که در پایان سال ۹۹ این رقم ۷۵۰ تجهیز و محصول بوده است. از میان این ۷۸۳ محصول و دستگاه ثبت شده در در پایگاه اطلاع‌رسانی محصولات فناوری نانو، ۵۶۶ مورد مربوط به محصولات نانو و ۲۱۷ مورد مربوط به تجهیزات نانو بوده است.

محصولات نانوی این شرکت‌ها به بیش از ۴۱ کشور دنیا از جمله کشور‌های پیشرفته از قبیل کره جنوبی، استرالیا، چین، مالزی، اندونزی، روسیه، ترکیه و کشور‌های همسایه، کشور‌های اروپایی مثل انگلیس، آلمان، اسپانیا، فرانسه، آمریکای لاتین، کانادا و کشور‌های آفریقایی صادرمی‌شوند؛ بنابراین جغرافیای صادرات محصولات مبتنی برفناوری نانو بسیار گسترده است.

نکته‌ای که در این بین قابل توجه بوده این است که هر ساله این ستاد در زمان بودجه‌ریزی با وجود پیگیری‌ها باز هم با تخصیص بودجه کمی مواجه می‌شوند در حالیکه این فناوری می‌تواند راهگشای توسعه صنایع در بخش‌های کلیدی باشد.

بودجه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به میزان ۱۹،۸۷۳،۲۱۴ میلیون ریال تعیین شده که که این بودجه به ۸ برنامه ویژه به منظور توسعه پژوهش‌های علمی و فناوری‌های جدید اختصاص دارد.

جدول خلاصه بودجه دستگاه‌های تابعه در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱

ردیف عنوان

جمع کل (مبالغ به میلیون ریال)

لایحه بودجه ۱۴۰۱

۱ ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ۱,۳۷۲,۲۱۰
۲ ستاد توسعه زیست فناوری ۱,۳۲۰,۰۰۰
۳ پارک فناوری پردیس ۱,۲۴۶,۱۱۱
۴ بنیاد ملی نخبگان ۹۶۴,۰۰۰
۵ پارک زیست فناوری خلیج فارس ۳۲۲,۴۴۶
۶ ستاد توسعه فناوری علوم شناختی ۳۱۳,۸۴۰
۷ صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ۲۵۶,۵۱۹
۸ ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی ۱۱۶,۸۵۳

به گفته سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو بودجه کنونی که برای ستاد نانو در نظر گرفته شده، حداقل یک چهارم بودجه مورد نیاز ستاد نانو برای دستیابی به اهداف برنامه‌ریزی شده است؛ ما به لطف خداوند از نظر نیروی انسانی متخصص بی‌نیاز هستیم، اما با کمبود منابع مالی محدود می‌شویم؛ در حالیکه می‌توان با تخصیص بودجه مورد نیاز و سرمایه‌گذاری به کمک نیرو‌های متخصصی که در کشور حضور دارند برداشت چند ده برابری داشت.

ارسال نظرات
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی