کد خبر: ۲۵۲۳۸
|
۱۴ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

ماده شیمیایی (MBT) به منظور شتابدهی در فرایند پخت لاستیک تولید شد

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پترو فرایند مجد ایرانیان، گفت: این ماده در صنعت برای فرآیند تولید لاستیک از افزودنی‌های خارجی به عنوان شتاب دهنده در پخت استفاده می‌شود، که در حال حاضر به دلیل محدودیت واردات و قیمت بالا، کمیاب بودن مواد اولیه و نبود تولید کننده داخلی در کشور، شرکت‌های تولید لاستیک و پلاستیک با مشکل رو به رو هستند.

احمد سعیدی مجد مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پترو فرایند مجد ایرانیان، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» از تولید ماده شیمیایی با نام اختصاری MBT (شتاب‌دهی در فرآیند پخت لاستیک) خبر داد و گفت: در صنعت برای فرآیند تولید لاستیک از افزودنی‌های خارجی به عنوان شتاب دهنده در پخت استفاده می‌شود، که در
حال حاضر به دلیل محدودیت واردات و قیمت بالا، کمیاب بودن مواد اولیه و نبود تولید کننده داخلی در کشور، شرکت‌های تولید لاستیک و پلاستیک با مشکل رو به رو هستند. با توجه به دلایل گفته شده، این شرکت ها، متقاضی ساخت نمونه تثبیت شده از افزودنی‌های لاستیک با مواد اولیه موجود در کشور است که این افزودنی‌ها موجب شتاب دهی در فرآیند پخت لاستیک می‌شود.

وی تصریح کرد: ایران در تولید لاستیک با فعال بودن ۱۱ واحد ظرفیت اسمی ۴۲۶ هزار تن در سال ۴۱ درصد از سهم خاورمیانه را به خود اختصاص داده بود. در سال ۹۹ در جدیدترین آمار، از ابتدای سال ۹۹ تا پایان مهرماه در مدت مشابه با سال ۹۸، تولید تایر در کشور رشد ۲۵ درصدی داشته است. در حال حاضر ۶۰ درصد صنعت تایر و لاستیک ما ایران داخلی است و به این معنی است که وابستگی به مواداولیه در این صنعت لاستیک حدود ۴۰ درصد است که این مواد از طریق واردات رسمی تامین می‌شود. در صورت راه اندازی خط تولید این محصول، علاوه بر اشتغال زایی و کاهش خروج ارز، می‌توان به خودکفایی کامل در تولید شتاب دهنده‌های تیازولی با کیفیت که از جمله پرکاربردترین شتاب دهنده‌ها به شمار می‌روند، رسید. با توجه به اینکه همه مواد اولیه این شتاب دهنده در داخل کشور (بنا به دانش فنی و فرایند تولید اتخاذ شده) موجود است، لذا قیمت تمام شده محصول قابل رقابت با شتاب دهنده‌های دیگر کشور‌ها خواهد بود و در صادرات امکان داشتن سهم مناسبی از بازار شتاب دهنده‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

ماده شیمیایی (MBT) به منظور شتابدهی در فرایند پخت لاستیک تولید شد

سعیدی مجد افزود: تجزیه و تحلیل نشان می‎‌دهد که میزان سودآوری پروژه پیشنهادی هیچ گونه تردید منطقی را ایجاد نمی‌کند.

وی ادامه داد: مرکاپتوبنزوتیازول یک ماده شیمیایی صنعتی مهم است و کاربرد‌های زیادی در صنعت مس و صنعت لاستیک سازی دارد. همچنین این ماده و مشتقات آن اثرات بیولوژیکی زیادی دارد. MBT علاوه بر استفاده به عنوان محصول نهایی، ماده اولیه شتاب دهنده‌های سولفنامیدی نیز است؛ به طوری که ۸۰-۷۰ درصد MBT به عنوان مواد اولیه برای سایر شتاب دهنده‌ها استفاده می‌شود. علاوه بر این MBT بسیار ارزان‌تر از سولفنامید‌ها است؛ بنابراین به طور گسترده‌ای در ترکیبات پلاستیکی مبتنی بر لاستیک طبیعی NR، لاستیک مصنوعی SR، لاتکس و EPDM به عنوان شتاب دهنده مستقل و یا ثانویه استفاده می‌شود.‌

می‌توان از MBT به عنوان یک واسطه برای تولید دیگر شتابدهنده‌های پخت استفاده کرد. در صنعت مواد لاستیکی و پلاستیکی مانند دستکش، تایر و تیوپ‌های ماشین، کفش‌های لاستیکی، زیرپوش‌های لاستیکی و ... کاربرد دارد. همچنین در بسیاری از وسایل خانگی نیز وجود دارد. به عنوان مثال سرشیشه، دستکش‌های آشپزخانه، شیلنگ‌های مورد استفاده در کشاورزی و باغبانی، لباس و تجهیزات شنا، سر پستانک نوزادان، عروسک‌ها، بخش‌های لاستیکی ابزارآلات، وسایل بازی و ورزشی و ... در صنعت معدن در فرآیند شناورسازی کف استفاده می‌شود تا طلا را از سایر مواد باقیمانده جدا و استخراج کنند. MBT بازدارنده خوردگی فلزاتی مانند مس و آلیاژ‌های آن است.

مدیرعامل این شرکت اظهار کرد: ما سالانه بیش از ۱۸ میلیون دلار از این ماده وارد می‌کنیم. هم اکنون محصول تولیدی این شرکت در اشل پایلوت آزمایشی است در تلاش هستیم که تا ظرف یکسال آینده این محصول را به مرحله صنعتی برسانیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون به دنبال اخذ مجوز‌های قانونی و حقوقی هستیم. همچنین ماده شیمیایی و پلیمری جدید در دست تولید است.

سعیدی مجد گفت: عمده موانع مشکل سرمایه گذاری است که در صورت جذب سرمایه گذار می‌توانیم محصولات پایلوتی را به مرحله تولید صنعتی برسانیم. در همین باید حمایت‌های مالی قوی‌تر باشد در قابل سرمایه گذاری خطرپذیر باشد.

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
حسین
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۶
بیش از 80 ساله که در مورد عوارض جبران ناپذیر این ماده در دنیا هشدار داده میشه و استفاده از آن محدود میشه حالا ما تازه می خواهیم تولید کنیم.

توضیح در مورد این ماده : یک روانکننده فوق قوی که در آلمان نازی تولید شد و قابلیت استفاده نزدیک 30 سال و حتی بیشتر بدون تعویض را دارد. و در عوض غیر قابل تجزیه است
0
4
صالح
۱۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
سالهاست که در دنیا در مورد خیلی از مواد و ترکیبات هشدار داده میشود..آیا باید تولید همه ی این مواد را متوقف کرد؟
مثلا تولید و استفاده از پلاستیک را باید تعطیل کرد؟
کاظم
۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
بسیار عالی
باعث افتخاره در کشور شرکت های دانش بنیانی داریم که توانایی تولید این محصول رو با قیمت پایینتر از قیمت واردات دارن.
0
0
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 11 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم پیش از رویداد هنگ‌کنگ
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
وبگردی