کد خبر: ۲۵۴۴۰
|
۲۰ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۲

نقش دیزاین پترن ها در معماری میکروسرویس

زبان های برنامه نویسی دنیای بسیار گسترده ای دارند. Asp هم به عنوان یک زبان برنامه نویسی دنیای وسیعی دارد به همین دلیل است که برای آموزش صفر تا صد برنامه نویسی asp نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارید.

زبان های برنامه نویسی دنیای بسیار گسترده ای دارند. Asp هم به عنوان یک زبان برنامه نویسی دنیای وسیعی دارد به همین دلیل است که برای آموزش صفر تا صد برنامه نویسی asp نیاز به صرف زمان و هزینه زیادی دارید. اما مهمترین نکته در فراگیری صفر تا صد برنامه نویسی asp  صبر و استمرار است. البته یادگیری هریک از زبان های برنامه نویسی این فاکتورها را طلب میکند. در انتهای این مقاله مرجع خوبی برای یادگیری صفر تا صد برنامه نویسی asp  معرفی نموده ایم.

برای پرداختن به نقش دیزاین پترن ها در معماری میکرو سرویس ابتدا باید تعریفی درباره مفاهیم زیر ارائه نماییم.

نقش دیزاین پترن ها در معماری میکروسرویس

دیزاین پترن

دیزاین پترن چیست؟

الگوی طراحی (design pattern) را میتوان راه حلی دانست که برای رفع مشکلاتی که برای یک برنامه به وجود می‌آید به کار میروند. عموم این مشکلات به وجود آمده، بسیار رایج هستند و پیش از این نیز افراد زیادی با آن مواجه شده اند.

دیزاین پترن را نمیتوان تنها متعلق به یک زبان برنامه نویسی دانست. همه زبان های برنامه نویسی الگوی طراحی خاص خود را دارند. شناخت دیزاین پترن ها کمک میکند تا سریع تر و ساده تر مشکلات پیش آمده در روند برنامه نویسی را حل نمایید. این کار کمک میکند تا طی کردن مسیر برای یک برنامه نویس حرفه ای شدن برای شما ساده تر باشد.

معماری میکروسرویس ها

برنامه نویسی حتی برای برنامه های کوچک هم میتواند کاری پیچیده و کلافه کننده باشد. اما زمانی که پای برنامه نویسی برای پروژه های کلان به میان میاید و نیاز است میلیون ها خط کد نوشته شود این پیچیدگی به اوج خودش میرسد. اینجاست که نقش میکروسرویس و کاربرد آن مشخص خواهد شد.

در حقیقت میکروسرویس یک معماری است که برنامه را به بخش های کوچک تر تقسیم میکند. این تقسیم بندی در عین رعایتِ همبستگیِ بخش های مجزا از هم خواهد بود. به این معنی که نباید استفاده از این معماری خللی در روند اجرای پروژه ایجاد نماید.

استفاده از میکروسرویس سبب میشود تا پروژه ساده تر قابل مدیریت باشد. همچنین اگر مشکلی برای آن به وجود آید به سادگی میتوانید برای رفع آن اقدام نمایید. این سادگی خود را در زمانی که برنامه به آپدیت نیاز دارد هم نشان میدهد. 

نقش دیزاین پترن ها در معماری میکروسرویس

دیزاین پترن برای میکروسرویس ها

الگوی طراحی یا دیزاین پترن برای میکروسرویس ها

معماری میکروسرویس در حال حاضر جدیدترین و کاربردی ترین معماری موجود برای طراحی برنامه های مختلف میباشد. بسیاری از پروژه های بزرگ و معروف همانند توییتر از معماری میکروسرویس برای پیاده سازی استفاده کرده اند.

علیرغم تمام مزیت هایی که برای میکروسرویس ها ذکر نموده ایم این معماری ایراداتی هم دارد. این ایرادات که عموما در میان برنامه ها و پروژه های مختلف مشترکند، کار را برای طراح و برنامه نویس دچار مشکل میکنند. به همین دلیل دیزاین پترن هایی برای معماری میکروسرویس نیز طراحی شده است.

تمام برنامه های کامپیوتری را میتوان به دو دسته brownfield  و greenfield تقسیم کرد. برنامه های greenfield برنامه هایی هستند که از صفر نوشته میشوند. در واقع اگر شروع به نوشتن برنامه ای نمایید که از قبل وجود نداشته است برنامه نویسی گرین فیلد انجام شده است. اما اگر اقدام به توسعه و برنامه نویسی برای نرم افزاری باشد که از پیش وجود داشته است توسعه براون فیلد انجام شده است.

این دو تعریف یکی از مشکلاتی که ممکن است در استفاده از معماری میکروسرویس با آن مواجه شویم را بیان میکند. در واقع بیشتر برنامه ها از پیش نوشته شده اند و جایگذاری آن ها در قالب میکروسرویس اگر غیرممکن نباشد بسیار سخت است. بیشتر این برنامه ها در حال استفاده هستند و شکستن آن ها به بخش های کوچکتر و فرو بردنشان در قالب میکروسرویس کاری بسیار دشوار است. در این حالت راه حلی که برای رفع این مشکل پیشنهاد شده است دیزاین پترن strangler است. این الگو را میتوان در جهت بازنشسته کردن سیستم های قدیمی کمک کننده دانست.

این الگو کمک میکند تا سیستم های قدیمی را تعویض نمایید و از آن ها به صورت مدرن تر بهره ببرید. برای دانستن مفهوم strangler در ادامه مثالی را برای شما ارائه میکنیم. تصور کنید که از یک موتور سیکلت قدیمی استفاده میکنید که کار میکند و میتوانید از آن در حمل و نقل استفاده نمایید. اما این موتور سیکلت با تعویض قطعاتش بهتر کار میکند. در این شرایط بهتر است به جای این که تمام قطعات در یک زمان باز شوند قطعات یکی یکی و با فاصله زمانی باز و تعویض شوند.

این مثال مشابه همان کاری است که در الگوی طراحی strangler با سیستم های brownfield انجام میشود. برنامه ها به جای این که به سرعت و کامل بازنویسی شوند به صورت تدریجی بهبود پیدا میکنند. با این روش استفاده از برنامه مختل نخواهد شد و در صورت بروز مشکل عیب یابی و رفع آن ساده تر انجام میشود.

یکی دیگر از الگوهای طراحی که میتوان به آن در این بخش اشاره نمود rip and replace است. این طرح بیان میکند به جای انجام فرآیند پیچیده مهاجرت میتوان آن را به صورت تکرار شونده انجام داد. در این صورت دیگر نیازی به ایجاد یک پایه برای کد دوم نیست و تمرکز تیم تنها روی جایگزینی خواهد بود. همچنین نیاز نیست همزمان دو گروه بر روی پروژه جدید و قدیمی کار کنند. بلکه تنها یک کد وجود دارد که هر بار بخشی از آن جایگذاری یا replace میشود.

البته که الگوهای طراحی دیگری نیز وجود دارند که مجال پرداختن به آن ها در این مقاله وجود ندارد. یکی از این الگوها، الگوی ادغام است. در این الگو برنامه به بخش های ریزتر تقسیم میشود. این تقسیم تا زمانی ادامه پیدا میکند که به ریزترین واحد های برنامه برسیم. سپس هرکدام به صورت مجزا بررسی شده و بهبود میابند. در انتها این واحد ها به همان ترتیب که شکسته شده اند ادغام یا merge میشوند.

نقش دیزاین پترن ها در معماری میکروسرویس

دیزاین پترن در سی شارپ

آموزش صفر تا صد برنامه نویسی asp

همانند سایر زبان های برنامه نویسی دیزاین پترن در سی شارپ  و زبان های asp نیز وجود دارد. در صورت بروز مشکل میتوانید به دیزاین پترن های سی شارپ مراجعه نمایید.

برای آموزش و آشنایی با صفر تا صد برنامه نویسی asp میتوانید به جستجو در مقالات و فیلم های آموزشی موجود در باگتو بپردازید. در سایت باگتو سعی براین است تا مجموعه ای از کامل ترین و کاربردی ترین اطلاعات در خصوص برنامه نویسی و استفاده از میکروسرویس برای دیزاین پترن  برای شما جمع آوری گردد.

 

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
وبگردی