کد خبر: ۲۵۴۵۳
|
۲۱ بهمن ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

هدف از ایجاد ارز دیجیتال هارمونی چیست؟

ارز دیجیتال هارمونی با هدف افزایش و بهبود مقیاس پذیری و سرعت انجام و تأیید تراکنش‌ها با کمترین میزان تأخیر روی کار آمده است و برای رسیدن به این اهداف از روش‌ها، ابزار‌ها و امکانات جدیدی همچون امکان شاردینگ عمیق یا Deep Sharding استفاده کرده است.

به گزارش خبرنگار«نبض فناوری» ارز‌های دیجیتال یکی از فرایند‌های به روز در حوزه سرمایه‌گذاری و کسب وکار است که امروزه اکثر سرمایه‌گذاران در این زمینه فعالیت می‌کنند.
در همین راستا یکی دیگر از ارز‌های دیجیتال را به علاقه‌مندان معرفی می‌کنیم.

در ابتدا فناوری‌های جدید پا به عرصه حضور می‌گذارند و آنگاه مشکلات مربوط به آن تکنولوژی نوین شناسایی می‌شوند. در کریپتو کارنسی و دنیای بلاکچین نیز همین قانون حکم‌فرما است. با معرفی بلاکچین و بیت کوین چالش‌هایی، چون محدودیت تایید تراکنش‌ها در ثانیه، امنیت، تمرکز زدایی، سرعت، مقیاس‌پذیری و ... مطرح شدند. پروژه‌های جدیدی برای حل این مشکلات ایجاد شدند که هر کدام تا حدودی مشکلی را حل می‌کردند. پروژه رمز ارز هارمونی (Harmony) به این دلیل ایجاد شد که سرعت تراکنش‌ها را بهبود بخشد و سبب فعال شدن برنامه‌های غیرمتمرکز شوند و هم مشکل مقیاس‌پذیری را برطرف کنند.

هارمونی (Harmony) یک پروتکل شاردینگ (Sharding) تعامل پذیر است که یک پل اتریومی دو طرفه ایجاد می‌کند. توکن وان (ONE) ارز بومی بلاک چین هارمونی است. بلاک چین Harmony به صورت مستقل فعالیت کرده و به عنوان یک راه حل لایه دومی پیشرفته برای شبکه اتریوم، تعامل پذیری و انجام تراکنش‌های فوق العاده سریع را امکان پذیر می‌کند. پروتکل Harmony به توسعه دهندگان اجازه می‌دهد تا به راحتی برنامه‌های غیر متمرکز (dApp) خلاقانه بسازند و آن‌ها را گسترش دهند. هر کدام از این dApp‌ها می‌تواند معاوضه توکن آسان و بین بلاک چینی را برای کاربران خود امکان پذیر کند.

براساس این گزارش در می‌سال ۲۰۱۹ پروژه ارز دیجیتال توسط استفان تسه که مسئولیت مدیریت این پلتفرم را بر عهده داشت، شروع به فعالیت کرد. هارمونی یک پلتفرم بلاک چینی است که به منظور توسعه از برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز مختلف طراحی شده است. پلتفرم ارز دیجیتال هارمونی (ONE) برای اولین بار در صرافی بایننس به صورت عرضه اولیه صرافی IEO ارائه شد که توانست حدود ۱۸ میلیون دلار سرمایه جذب کند. این ارز دیجیتال همانند پلی میان مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی است. این پروژه، تمرکز خود را روی انتقال داده و ایجاد بازار‌ها برای توکن‌های قابل تعویض و غیر قابل تعویض انجام داده است. همچنین، از دیگر اهداف بزرگ این پروژه به حداقل رساندن کارمزد‌ها می‌باشد. پروژه هارمونی در تلاش است که، با اجرایی کردن این اهداف خود را به یکی از بزرگترین زیرساخت‌ها برای اقتصاد غیرمتمرکز تبدیل کند.

از ویژگی‌های جالب پلتفرم هارمونی این است که، به راحتی در میان توسعه‌دهندگانی که در زمینه برنامه‌های غیرمتمرکز فعالیت می‌کنند، مورد استفاده قرار بگیرد. مشکلات رایج موجود در شبکه اتریوم توسط بلاکچین هارمونی بر اساس مکانیزم شاردینگ (sharding) برطرف شده است. این مکانیزم، با استفاده از یک الگوریتم اجماع که در نوع خود، خاص و بی‌نظیر است کار می‌کند. کل این سیستم برای ایجاد همکاری بیشتر و بهتر و همچنین، افزایش سریع سرعت انجام معاملات طراحی شده است. به بیان ساده، پلتفرم هارمونی یک زنجیره بلوکی بر اساس مکانیزم شاردینگ است که دارای ایمنی بالا و کم مصرف است.

شاردینگ روشی است که توسعه‌دهندگان بلاکچین برای افزایش سرعت تراکنش‌ها در پلتفرم‌های مبتنی بر بلاکچین از آن استفاده می‌کنند. یکی از شناخته شده‌ترین ارز‌های دیجیتالی که از روش شاردینگ استفاده می‌کند رمزارز زیلیکا است. هر یک از شارد‌ها در پلتفرم زیلیکا قادرند تا بخشی از تراکنش‌ها را پردازش کنند.
مشکلی که شبکه ارز دیجیتال Harmony با این روش دارد این است که در آن منابع ذخیره اطلاعات بلاکچینی تقسیم نشده‌اند و این موضوع باعث می‌شود که دستگاه‌هایی که به منابع دسترسی محدود دارند نتوانند در فعالیت شبکه مشارکت کنند و همچنین ریسک حملات تک شاردی نیز افزایش می‌یابد. برای رفع این موضوع شبکه ارز دیجیتال هارمونی از روشی به نام دیپ شاردینگ (Deep Sharding) و با ویژگی‌های زیر استفاده می‌کند:

در این روش فرآیند شاردینگ هم در تراکنش‌ها و هم در لایه‌های اجماع صورت می‌گیرد. بر این اساس نود‌ها می‌توانند نود‌های دیگری را که در تراکنش‌ها نقش دارند شناسایی کنند و با آن‌ها به عنوان قسمتی از سازندگان اجماع تراکنش داشته باشند.

این کار به بهبود ظرفیت پردازش موازی و عملکرد سیستم می‌انجامد. در نهایت عدم نیاز به ذخیره کامل بلاکچین توسط تمامی نود‌ها باعث می‌شود که نود‌های کوچک‌تر که ظرفیت کمتری دارند نیز بتوانند در شبکه به عنوان نود فعالیت داشته باشند.

تیم متخصص پلتفرم ارز دیجیتال هارمونی بر این عقیده هستند که، هیچ‌کدام از پلتفرم‌هایی که تاکنون روی کار آمده‌اند، نتوانستند به طور کامل مشکلات مقیاس‌پذیری و تمرکززدایی را برطرف کنند. از این رو، تصمیم گرفتند پروژه‌ای را ایجاد کنند که دارای هدف‌های زیر است:

از بین بردن محدودیت برای تبدیل رمزارز‌ها به ارز‌های قابل مبادله

این موضوع همان مشکل اساسی بیت کوین در مورد مسئله مقیاس‌پذیری می‌باشد که، بعد محبوبیت و افزایش کاربران در خرید و فروش این شبکه به وجود آمد که باعث افزایش کارمزد‌ها در این پلتفرم شد. پروژه ارز دیجیتال هارمونی با استفاده از مکانیزم شاردینگ علاوه بر ایجاد امنیت و اعتبار سنجی در تراکنش‌ها وضعیت بلاک چین را نیز پوشش دهد.

افزایش تعداد تراکنش‌ها در پلتفرم هارمونی

از مهم‌ترین ویژگی‌های پلتفرم هارمونی که آن را از اتریوم جدا می‌کند، انجام تعداد تراکنش‌های بالاتر است. توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال، راهکار‌های رقابتی را برای رفع این مشکل ارائه داده‌اند. این امنیت در شبکه‌های هارمونی به خاطر استفاده از گروه‌های تایید کننده است که، قادر هستند به طور همزمان تراکنش‌ها را پردازش کنند. در نتیجه، تعداد تراکنش‌ها با افزایش تعداد کاربران افزایش می‌یابد.

بهبود سرعت و مصرف انرژی با توجه به روش اجماع

بخش مهمی از مقیاس‌پذیری در شبکه ارز دیجیتال هارمونی مربوط به پروتکل FBFT است که برای پردازش تراکنش‌ها با توجه به سایز شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروتکل برای انتقال سریع پیام‌ها به کار گرفته می‌شود. همچنین، پلتفرم ارز دیجیتال به نحوی برنامه‌ریزی شده است که، دستگاه‌های بیشتری برای شرکت در اجماع می‌توانند شرکت کنند.

هارمونی جز کم ارزش‌ترین ارز‌های دیجیتالی است که در بازار رمز ارز‌ها شناخته شده است. این شبکه‌ها بر این باور هستند که هارمونی جای رشد زیادی دارد.

ارز دیجیتال هارمونی با هدف افزایش و بهبود مقیاس پذیری و سرعت انجام و تأیید تراکنش‌ها با کمترین میزان تأخیر روی کار آمده است و برای رسیدن به این اهداف از روش‌ها، ابزار‌ها و امکانات جدیدی همچون امکان شاردینگ عمیق یا Deep Sharding استفاده کرده است.

توکن ارز دیجیتال هارمونی، توکن ONE است و به عنوان توکن کاربردی این شبکه موارد استفاده بسیاری دارد.

به نظر می‌رسد، در صورتی که تیم پروژه ارز دیجیتال هارمونی بتوانند اهداف و مقاصد مورد نظر خود را محقق سازند، آینده ارز دیجیتال هارمونی روشن خواهد بود.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی