کد خبر: ۲۵۸۴۷
|
۰۴ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۰:۵۷

طرح صیانت جمهوریت نظام را زیر سوال می‌برد؟

دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، گفت: با طرح صیانت دسترسی مردم به اینترنت بین المللی به طرز وسیعی کاهش پیدا می‌کند و نظارت مردمی که اصول جمهوریت نظام کشور تضعیف خواهد شد و طبیعی است هر جایی که نظارت مردمی تعضیف شود فساد گسترش پیدا کرده و وضعیت اقتصادی نابسامان خواهد شد.

نیما حاسید دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری»، با اشاره به اینکه هنوز طرح صیانت از فضای مجازی تصویب نشده است، اظهار کرد: اولا تصویب یک طرح نیازمند تایید مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان است تا زمانی که طرحی این دو مرحله را طی نکند نمی‌توان به این رویه تصویب طرح گرفت چرا که صرفا در یک کمیسیون تخصصی مطرح شده است.

وی تصریح کرد: با توجه به هشدار‌هایی که کارشناسان فضای مجازی و نهاد‌های حقوقی و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی حتی در خصوص تصویب این طرح به مجلس شورای اسلامی و دست اندارکاران داده‌اند امیدواریم این طرح به شکلی اولیه نباشد و اگر بخواهد با همان شکل اولیه و با همان بنیان اولیه که در طرح صیانت اعلام شده بود، باشد و رویه‌های اعمالی را طی و محدودسازی را به حدی گسترش بدهد که شبکه اینترنت را به یک اینترانت ملی تبدیل کند می‌تواند مسبب بسیاری از مضرات برای کشور و مردم باشد.

حاسید افزود: امیدواریم که چنین رویه‌ای طی نشده باشد. واقعیت امر این است که ما از آنچه که در مجلس گذشته است اطلاع موثقی نداریم این طرح متاسفانه در سکوت خبری و با یکسری حدس و گمانه زنی‌ها و یکسری اخباری که شاید خیلی هم مستند و قابل اتکاء نباشند تا به حال از مجلس بیرون آمده است. ولی آنچه که ما را نگران کرده و باعث نگرانی خیلی از افراد به خصوص در سطوح حرفه‌ای سیاسی و فنی شده است رفتار نمایندگان در کمیسیون تصویب این طرح است.

وی گفت: اینکه در زمانی که بودجه در حال تصویب شدن است و دقیقا وقتی که دولت درگیر کار‌های بودجه سالانه است و مردم دل‌نگران آن هستند که تصویب بودجه چه تاثیر در اقتصاد معیشتی آن‌ها خواهد داشت. عده‌ای به عنوان نماینده و حافظ منافع ملت در مجلس نشسته‌اند به جای دغدغه دولت (سیاسی، نظامی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی) را داشته باشند به سراغ طرح صیانت رفتند.

این کارشناس گفت: موضوع دوم اینکه این نمایندگان اگر دغدغه‌مندیشان نظام و ملت است روش‌هایی که استفاده می‌کنند باید روش‌های منطقی و حرفه‌ای باشد تا از لحاظ حرفه سیاسی مورد پذیرش باشد اگر بخواهیم نگاهی عمیق و دقیق به روند توسعه سیاسی در کشور‌های غربی بپردازیم با یک نگاه اجمالی و تاریخی می‌بینیم زمانی این کشور‌ها به رشد و توسعه رسیدند که چه در بُعد آکادمیک و بُعد عملی سیاستمداران و سیاست ورزان کشور‌ها به روش‌ها و نحوه تحقیقات و نحوه رفتار در سیاست توجه زیادی کردند. این در حالی است که در کشور ما حامیان ملت دغدغه ملت را درک و احساس نمی‌کنند و اگر هم درک کردند در اولویت نبوده است. نحوه تصویب این قانون به شکلی است که در تاریخ مجلس پس از انقلاب حتی بی سابقه بوده است و بدون در نظر گرفتن روش‌هایی این طرح را تصویب کرده بدون اینکه به این نکته توجه داشته باشند که ممکن این است رای ابطال شود "رنگ رخساره خبر می‌دهد از سِر درون".

حاسید تأکید کرد: وقتی که طرحی بدون در نظر گرفتن بنیان‌های اصلی سیاست‌ورزی و سیاستمداری مطرح می‌شود و بدون در نظر گرفتن قانونی تصویب می‌شود و در زمان نامناسبی مصوب‌کنندگان کسانی هستند که هیچکدام از این معیار‌ها را در رفتار عملی و سیاسی مشاهده نکردیم.

وی تأکید کرد: تمام این مباحث مردم را نگران می‌کنند که نکنند حتی نمایندگان اگر قصد خدمت به مردم و نظام داشته باشند راه درستی را انتخاب نکردند، اما در نهایت اینکه حتی اگر پیش فرض این باشد که طرح اولیه صیانت تصویب شده است یا طرحی مشابه آن در آن موقع کسب و کار‌های اینترنتی دچار ضرر و زیان خواهند شد.

این کارشناس ادامه داد: دسترسی مردم به اینترنت بین المللی به طرز وسیعی کاهش پیدا می‌کند دسترسی به زیرساخت‌های اصلی آی سی تی واتساپ، تلگرام و اینستاگرام و تمام پیام رسان‌ها نظارت مردمی که اصول جمهوریت نظام کشور تضعیف خواهد شد و طبیعی است هر جایی که نظارت مردمی تعضیف شود نتیجه فساد گسترش پیدا کرده و وضعیت اقتصادی نابسامان خواهد شد. این چرخه معیوبی است که به وجود می‌آید مدام هر روز پس از روز دیگر قویتر می‌شود؛ و این تاثیر غیرمستقیم این طرح است.

حاسید اظهار کرد:، ولی تاثیر مستقیم این طرح این است که بسیاری از کسب وکار‌های اینترنتی بربستر اینترنت و پیام رسان‌های خارجی است و واقعیت این است که هیچ کشوری توانایی ساخت یک پیام رسان بومی با این قدرت را ندارد حتی همین پیام رسان‌های موجود اگر بعد بین المللی نداشته باشند چه در عرضه و چه در بعد تقاضا به این حد پیشرفت نمی‌کرد. اگر این طرح به این شکل تصوب شود با اصول قانون اساسی و روح قانون اساسی که ما یک روح آزادیخواهانه است در تضاد می‌باشد و حتی می‌تواند مواضع دیپلماتیک ما را در دنیا کمرنگ کند و این را نمی‌شود خدمتی برنظام نهاد. امیدواریم که شورای نگهبان حامی قانون بوده و همیشه فراجناحی عمل کرده است بتواند جلوی تصویب طرح‌های غیرقانونی را بگیرد و تسلیم فشار‌ها نشود.

وی خاطرنشان کرد: هنوز تا تصویب این طرح توسط شورای نگهبان باقی ماند است باید منتظر باشیم که چه آینده‌ای در انتظار کسب وکار‌ها است. امیدورایم حداقل مجلس شورای اسلامی بخاطر صیانت از اعتبار خودش در بین مردم این مصوبه را ابطال کند چرا که طرح موجود وجه قانونی ندارد. نمایندگان با روش‌های عملی دوباره این طرح را بررسی کنند نه براساس سلایق شخصی باشد.

ارسال نظرات
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
وبگردی