کد خبر: ۲۶۰۴۴
|
۱۱ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

آیا طرح صیانت همسو با زیرساخت‌های ارتباطی تدوین شده است؟

ساماندهی فضای مجازی و طرح صیانت زمانی محقق می‌شود که زیرساخت‌های ارتباطی تقویت و شبکه ملی اطلاعات در کشور راه‌اندازی شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» ساماندهی فضای مجازی یکی از مباحثی است که طی سال‌های اخیر مورد توجه و تأکید مسئولان کشور قرار گرفته است؛ چرا که به گفته رهبر انقلاب فضای مجازی یک فضای راه شده‌ای است که هیچ نظارتی در این حوزه صورت نمی‌گیرد.

برهمین اساس مسئولان سعی برآنند که با تصویب طرح صیانت یا تنظیم گری فضای مجازی این فضا را به نوعی مدیریت کنند در حالیکه اکثر کارشناسان و فعالان این حوزه معتقدند که هدف مدیریت و ساماندهی فضای مجازی نیست بلکه محدودسازی خدمات به کاربران در شبکه‌های اجتماعی است که این مهم طی روز‌های اخیر با انتقادات زیادی مواجه بوده است.

در کنار این موضوع برخی نیز معتقدند که مهمترین راهکار گذر از چالش‌های فعلی در حکمرانی فضای مجازی و ساماندهی آن توجه کامل به مطالبات رهبر معظم انقلاب در فضای مجازی است که در راس آن عمل به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است. در این بیانیه رهبر معظم انقلاب بر دو مساله بسیار مهم یعنی شکستن محاصره تبلیغاتی و امید آفرینی به عنوان نخستین و موثرین عرصه جهاد در فضای مجازی و فضای حقیقی تاکید شده است؛ بنابراین ساماندهی فضای مجازی زمانی محقق می‌شود زیرساخت‌های ارتباطی تقویت و شبکه ملی اطلاعات در کشور راه‌اندازی شود.

همچنین بسیاری از کارشناسان براین باورند که توسعه فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی و به خصوص پیام‌رسان‌ه‌ای اجتماعی و تحولات مرتبط با آن موجب ایجاد خلأ قانونی در این حوزه شده است. لزوم حمایت از تولیدات داخلی و صیانت از حقوق کاربران که به دلیل خلأ قانونی در معرض آسیب و نقض شدید قرار دارد و نیز تأثیرات مختلف اقتصادی، اجتماعی، امنیتی، فرهنگی و سیاسی پیام‌رسان‌های اجتماعی به عنوان یک زیرساخت نرم افزاری، ارائه طرح قانونی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌ه‌ای اجتماعی با هدف اعمال حاکمیت و حمایت از حقوق کاربران را ضروری ساخته است.

باتوجه به اینکه اصل این طرح بر مبنای فیلتر کردن و مسدود کردن نیست و تنها ضابطه‌مند کردن و مدیریت کردن است.

اگر قرار است طرحی با این وسعت تاثیرگذاری طراحی شود باید قبل از آن کار کارشناسی با حضور کسانی که در این حوزه بخصوص کارشناسان وزارت ارتباطات که صاحب نظر هستند، انجام شود. با اجرایی شدن این طرح تمام ابزار‌های کسب و کار‌های اینترنتی نابود خواهد شد و فعالان در این بازار باید بازاری را که مدت‌ها برای آن سرمایه گذاری کرده‌اند دوباره از نو شروع کنند و این مساله یک آوارگی همراه با چالش‌های جدید برای کسب و کار‌های اینترنتی خواهد داشت.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی