کد خبر: ۲۶۱۵۳
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۱:۴۷

آموزش قدم به قدم نحوه سوکت زدن کابل شبکه

سوکت زدن کابل شبکه، به معنای اتصال سوکت شبکه یا همان RJ45 به دو سر کابل شبکه است. به این ترتیب می‌توانیم کابل شبکه را به پچ کورد تبدیل کنیم. حتما برایتان سوال است با وجود پچ کوردهای آماده در بازار، دیگر چه نیازی به سوکت زدن کابل داریم؟

سوکت زدن کابل شبکه، به معنای اتصال سوکت شبکه یا همان RJ45 به دو سر کابل شبکه است. به این ترتیب می‌توانیم کابل شبکه را به پچ کورد تبدیل کنیم. حتما برایتان سوال است با وجود پچ کوردهای آماده در بازار، دیگر چه نیازی به سوکت زدن کابل داریم؟ باید بگم که پچ کوردها در متراژها و انواع مشخصی تولید می‌شوند که ممکن است استفاده از آن‌ها برای شما به صرفه نباشد و یا نتواند نیاز شبکه‌ی شما را تامین کند. با وجود بالا بودن قیمت پچ کورد، هزینه‌ی خرید کابل و سوکت زدن آن، کمتر می‌شود. شما با پرداخت قیمت کابل شبکه و سوکت، می‌توانید با هزینه‌ای بسیار کمتر، پچ کوردهایی مناسب برای شبکه‌ی خود تهیه کنید. به همین علت در این مقاله قصد داریم نحوه سوکت زدن کابل شبکه را بهتون آموزش بدیم. با ما همراه باشید.

نکات قابل توجه هنگام سوکت زدن یک کابل شبکه

  • دقت کنید تا نوع سوکتی که استفاده می‌کنید با نوع کابل شبکه‌ی شما یکسان باشد. برای مثال درصورتی که از کابل شبکه Cat6 استفاده می‌کنید، از سوکت Cat6 هم برای سوکت زدن آن استفاده کنید.
  • نوع ساختار کابل با سوکت باید یکی باشد. اگر ساختار کابل شبکه SFTP (فویل و شیلددار) بود، ساختار سوکت هم باید از همان نوع باشد.
  • زمان کار با ابزارآلات مخصوص سوکت زدن مانند استریپر و سیم لخت کن، دقت کنید که آسیبی به کابل وارد نشود.
  • روی دستگاه تستر دو دکمه‌ی S و ON قرار دارد. درصورت استفاده از حالت S، سرعت انجام تست آهسته‌تر از حالت On خواهد بود.
  • دقت کنید تا حتما دو سر کابل به دستگاه تستر متصل باشد، چرا که در غیر این‌صورت ممکن است به دستگاه آسیب وارد شود.
  • برای اتصال تجهیزات متفاوت مانند کامپیوتر - روتر، کابل شبکه را به صورت یکسان پانچ می‌کنیم. اما در صورتی که قصد داشته باشیم دو وسیله‌ی یکسان مانند کامپیوتر - کامپیوتر را به هم متصل کنیم، باید از کابل شبکه کراس استفاده کنیم.
  • در کابل شبکه کراس دو استاندارد متفاوت برای دو طرف آن استفاده می‌شود. در یک طرف از استاندارد T-568A و در طرف دیگر از استاندارد T-568B برای پانچ کردن استفاده می‌شود.

آشنایی با استانداردها و رنگ بندی کابل شبکه

در طریقه سوکت زدن کابل شبکه، سیم‌ها را در رنگ‌های مختلف با استانداردهای گفته شده به ترتیب داخل پین سوکت قرار می‌دهیم. این دو استاندارد از نظر فنی هیچ تفاوتی با همدیگر ندارند، تنها تفاوت آن‌ها در ترتیب قرارگیری رنگ سیم‌ها است.

رنگبندی کابل شبکه

استاندارد T-568A

نحوه‌ی قرارگرفتن رنگ سیم‌ها در این استاندارد به صورت زیر است:

  1. سفید سبز
  2. سبز
  3. سفید نارنجی
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. نارنجی
  7. سفید قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای

برای راحتی بیشتر هنگام سوکت زدن می‌توانید از این روش برای حفظ کردن ترتیب سیم‌ها استفاده کنید. به این صورت که در هر دو استاندارد سیم‌های تک‌رنگ در پین زوج و سیم‌های دو رنگ در پین‌های فرد قرار می‌گیرند.

استاندارد T-568B

این استاندارد نسبت به مورد قبلی رایج‌تر بوده و در هنگام سوکت زدن بیشتر از این استاندارد استفاده می‌شود. ترتیب قرارگیری سیم‌ها در این استاندارد هم به این صورت است:

  1. سفید نارنجی
  2. نارنجی
  3. سفید سبز
  4. آبی
  5. سفید آبی
  6. سبز
  7. سفید قهوه‌ای
  8. قهوه‌ای

ابزارهای سوکت زدن کابل شبکه

ابزارهای موردنیاز برای سوکت زدن کابل شبکه

در نحوه سوکت زدن کابل شبکه، باید از یک سری ابزار و تجهیزات مخصوص استفاده کنیم.

  • کابل شبکه: انتخاب کابل شبکه یا کابل لن مناسب بر اساس نوع دسته‌بندی، نوع ساختار و روکش، یکی از موارد مهم برای سوکت زدن کابل شبکه است، چرا که باید کابل موردنظر با نیازات شبکه‌ی شما هم‌خوانی داشته باشد.
  • سوکت شبکه: برای سوکت زدن کابل شبکه باید از کانکتور یا همان سوکت RJ45 استفاده کنیم. این سوکت 8 پین متفاوت دارد که با قرار دادن سیم‌های کابل درون این پین‌ها، فرآیند سوکت زدن انجام می‌شود.
  • استریپر: ابزاری است که از آن برای جدا کردن روکش کابل و بیرون آوردن رشته سیم‌های کابل به کار می‌رود.
  • آچار پانچ: در آخرین مرحله‌ی روش سوکت زدن کابل شبکه، با استفاده از آچار پانچ یا آچار شبکه، سیم‌هایی که داخل سوکت قرار دادیم پانچ می‌کنیم.

آموزش سوکت زدن کابل شبکه

آموزش سوکت زدن کابل شبکه

در این قسمت به مهم‌ترین بخش که همان آموزش سوکت زدن کابل شبکه است، می‌رسیم.

  1. اول کاور سوکت را از کابل عبور می‌دهیم.
  2. در مرحله‌ی بعد با استفاده از استریپر روکش کابل‌ها را جدا می‌کنیم. برای این کار، کابل را بین دهانه و تیغه‌ی استریپر قرار می‌دهیم. دو یا سه بار استریپر را می‌چرخانیم تا روکش کابل جدا شود.
  3. رشته سیم‌هایی که به هم تابیده شدند را از هم باز کرده و صاف می‌کنیم. حالا با انتخاب استاندارد مورد نظر، رشته سیم‌ها را به ترتیب در کنار هم قرار می‌دهیم.
  4. با استفاده از سیم چین، اضافی سیم‌ها را جدا می‌کنیم تا اندازه‌ی آن‌ها با هم یکی شود.
  5. حالا سیم‌ها را وارد سوکت شبکه می‌کنیم.
  6. در این قسمت با آچار پانچ، سوکت را پانچ کنید. دقت کنید که تنها تا اندازه‌ای فشار دهید که صدای پانچ شدن سوکت را بشنوید.
  7. انتهای بیرون آمده‌ی کابل را با سیم چین ببرید.
  8. برای اطمینان از پانچ شدن، کابل را کمی بکشید تا از شل نبودن آن اطمینان حاصل کنید.
  9. در این مرحله برای تست اتصال صحیح کابل به سوکت از دستگاه تستر استفاده کنید.

مراحل سوکت زدن کابل لن

تست کردن نهایی کابل شبکه

برای اطمینان از اتصال درست کابل به سوکت و قرارگیری رنگ‌بندی سیم‌ها بر اساس استانداردها می‌توانید از تستر استفاده کنید. تسترهای زیادی وجود دارند که درباره‌ی طول کابل، محل قطعی سیم، سرعت کابل و غیره به شما اطلاعات دقیق می‌دهند.

برای تست کردن نهایی، دو سر کابل را که وارد محل ورودی یا همان جک‌های RJ45 کنید. حالا تستر را روشن کنید. هر قسمت تستر 9 چراغ دارد که مربوط به یک سر کابل می‌شود. چراغ 1 تا 8، نشان‌دهنده‌ی اتصال رشته سیم‌ها است. آخرین چراغ که با حرف G که کوتاه‌شده‌ی Ground است، مربوط به اتصال شیلد یا فویل محافظ کابل می‌شود.

درصورتی که اتصال درست انجام شده باشد، لامپ‌های طرفین به ترتیب اعداد دو به دو با هم روشن می‌شوند. برای مثال دو لامپ شماره 1 در دو طرف با هم روشن شده و این عمل تا آخرین چراغ ادامه پیدا می‌کند. اگر این اتفاق نیوفتد، یعنی در سوکت زدن کابل شبکه مشکلی رخ داده است.

حرف آخر

اگر با تجهیزات شبکه سر و کار داشته باشید، می‌دانید که سوکت زدن کابل شبکه یکی از کاربردی‌‎ترین روش‌ها در این حوزه است. چرا که ممکن است پچ کوردی با ویژگی‌های موردنیاز کاربر، به راحتی و یا با هزینه‌ی کمتر پیدا نشود. امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

ارسال نظرات
در جلسه بررسی آخرین وضعیت فیبرنوری قم مطرح شد؛ پوشش کامل فیبرنوری استان قم ظرف یک هفته آینده انجام می شود
پژوهش جدید «دانشگاه ایالتی واشنگتن» نشان داد استفاده از ChatGPT برای ارزیابی مشکل قلبی عاقلانه نیست!
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
وبگردی