کد خبر: ۲۶۱۶۶
|
۱۵ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۱

ستاری: مرزهای زیست‌بوم نوآوری و فناوری را توسعه می‌دهیم

با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، مراکز خلاق، نوآوری و رشد در شهرستان‌های استان خراسان شمالی افتتاح شد و به بهره برداری رسید.

به گزارش« نبض فناوری» به نقل از معاونت علمی و  فناوری ریاست جمهوری،سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در ادامه بازدیدها از شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق، مراکز نوآوری و خانه‌های خلاق و نوآوری استان خراسان شمالی، در نشست شورای اداری حضور یافت و مراکز نوآوری مستقر در شهرستان‌های اسفراین، شیروان، مانه و سملقان را بر بستر ویدئوکنفرانس افتتاح کرد.

گامی برای توسعه فرهنگ نوآوری و خلاقیت

ستاری، با اشاره به این‌که ایجاد و توسعه فضا و مجالی برای ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان و خلاق، ضرورتی برای توسعه پایدار استان است ادامه داد: حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری سبب شده است که مجموع فضای زیست بوم فناوری و نوآوری در خراسان شمالی، از ۱۵۰۰ متر مربع در سال ۱۳۹۷ به بیش از ۱۰هزار متر مربع در سال ۱۴۰۰ افزایش و سهم این استان از نوآوری، فناوری و اشتغال ارتقا یابد. این حمایت ها عمدتاً زیرساختی بوده و صرفاً در راستای توجه بخشی به مهم‌ترین سرمایه‌های جامعه یعنی سرمایه انسانی صورت گرفته است.

ستاری با تأکید بر این‌که تمامی اقداماتی که در زیست بوم نوآوری و فناوری صورت می‌گیرد، با نقش آفرینی بخش خصوصی اثربخش و ماندگار می‌شود، ادامه داد: در سالیان گذشته در حوزه آموزش و پژوهش، هزینه های قابل توجهی صورت گرفته و نتیجه آن را در رشد قابل توجه نیروی انسانی آموزش دیده می توان دید. اما باید سازوکاری ایجاد می شد تا زنجیره تبدیل این ظرفیت به اقتصاد، تکمیل شود. کاری که به دنبال آن هستیم ایجاد زیست بومی برای اتصال این ظرفیت به اقتصاد بود.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ادامه داد: تمامی مفاهیم و ادبیاتی که در سال‌های اخیر رواج یافته است و پایه و اساس توسعه اقتصاد مبتنی بر دانش و نوآوری شده، همه و همه بر سرمایه گذاری و حضور بخش خصوصی استوار است.

ارائه خدمات نوآورانه بر بستر پارک علم و فناوری

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری از نقش کلیدی حلقه‌های واسط در زنجیره نوآوری و صنعت گفت و ادامه داد: پارک های علم و فناوری، ظرفیتی را ایجاد می کنند که ایده های نوآورانه، راه خود را به سوی بازار پیدا کنند و در این مسیر، پارک علم و فناوری یک بستر نرم افزاری را بدون هرگونه محدودیت زمانی و مکانی، در اختیار فرد خلاق و نوآور و خلاق قرار می دهد تا بتواند ضمن دریافت خدمات لازم، تبدیل ایده‌اش به محصول یا خدمت را دنبال کند.

ستاری، استان خراسان شمالی را جوان و دارای ظرفیت لازم برای توسعه فناورانه دانست و گفت: دانشگاه‌های این استان نیز نوپا هستند و همین موضوع یک فرصت خوب در اختیار ما قرار می دهد تا با پرهیز از اشتباهات گذشته، مسیر پیش روی دانشگاه‌ها مبتنی بر نوآوری و خلق ارزش افزوده ترسیم شود. می‌باید با باور و اعتقاد به این که نوآوری، دانشگاه و نیروی انسانی خلاق، پایه و اساس توسعه است، مسیر تازه‌ای را برای توسعه قرار دهیم و دانش را در خدمت حل مسایل استان قرار بگیرد.

وی افزود: باید آموزش را به سمت و سویی سوق دهیم که دانش آموختگان دانشگاه‌ها، خود کارآفرین باشند؛ همچنین می‌باید شرایطی را ایجاد کنیم که اشتغال و کارآفرینی از دل دانشگاه رخ دهد تا تأثیرگذاری وجود یک دانشگاه توسط مردم جامعه احساس شود. استان جوان، پوبا و نوپای خراسان شمالی باید در بخش زیرساخت ها مورد حمایت قرار بگیرد و پارک علم و فناوری استان، محور توسعه این استان است.

حضور بخش خصوصی

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری با اشاره به ضرورت مشارکت بخش خصوصی در دانشگاه‌ها، مراکز نوآوری و خلاق، پارک‌های علم و فناوری استان گفت: این مراکز باید به سمت و سویی حرکت کند که میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی، تا چندین برابر میزان مشارکت پارک در حوزه ایده های نوآورانه افزایش پیدا کند. بخش‌های استان باید عزم خود را برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان به ویژه در دریافت مجوزها و تسهیل‌گری‌ها، هموارسازی کنند. معاونت علمی و فناوری نیز سازوکارهایی را برای حمایت از فعالان این زیست بوم تعریف کرده است.

وی با بیان این‌که مهم تر از حمایت های مالی، وجود یک زیست‌بوم برای توسعه کسب و کارهای دانش بنیان و خلاق است، ادامه داد: باید ظرفیتی ایجاد شود تا زمینه و مجال لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی فراهم شود. صدوق پژوهش و فناوری استان، یکی از پایه‌های اصلی این حمایت است و آمادگی داریم تا برای توسعه این زیست‌بوم، از تمامی ابزارها و سازوکارهای حمایتی در حوزه زیرساخت دانش بنیان  و خلاق، بهره ببریم.

نقش حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نوآور شدن

محمدرضا حسین نژاد استان‌دار خراسان شمالی با اشاره به نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در نوآور شدن و رسوخ مراکز نوآوری به این استان گفت: با همتی که معاونت علمی و فناوری داشته ۶۷۰۰ شرکت دانش بنیان داریم که ۱۷۰۰ شرکت در پارک ها مستقر هستند و توانسته اند اشتغال زایی و خلق ارزش افزوده داشته باشند.

وی با تأکید بر این که توسعه در گروی تسخیر دانش و فناوری است، ادامه داد: استقلال کشور با توجه به علم، فناوری و نوآوری محقق می‌شود. با توجه به جوان بودن استان و ظرفیتی که در این بخش وجود دارد، تلاش می‌کنیم تا زیرساخت‌های لازم برای نوآوری و فناوری، ایجاد شود. همچنین با توجه به مصوبه های امروز در شورای اداری، اختصاص زیرساخت و فضای فیزیکی مورد نیاز شرکت‌های دانش بنیان، خلاق و فناور در دستور کار قرار گرفت.

همراهی وزارت علوم با معاونت علمی و فناوری در توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

علی خیرالدین معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حمایت از توسعه پارک های علم و فناوری و مراکز رشد در کنار معاونت علمی و فناوری گفت: در کمیسیون فناوری و نوآوری وزارت علوم، رشد مراکز نوآوری و رشد را با همکاری پارک ها توسعه دنبال خواهیم کرد. همچنین پردیس علم و فناوری با مشارکت پارک‌های علم و فناوری توسعه پیدا کند.

وی با اشاره به موافقت وزیر کشور با درخواست وزارت علوم مبنی بر حضور روسای پارک‌های علم و فناوری در نشست های شورای برنامه زیری و اقتصادی استان گفت: درخواست ما این است که نمایندگان پارک های علم و فناوری در شورای برنامه ریزی استان حضور داشته باشند تا اثرگذاری آنان در تصمیمات استانی افزایش یابد که این مورد خوشبختانه مورد تایید وزیر محترم کشور نیز قرار گرفته است.

افتتاح مرکز نوآوری دانشگاه کوثر

نخستین مرکز نوآوری و خلاق که بر بستر ویدئو کنفرانس افتتاح شد، مرکز نوآوری دانشگاه کوثر استان خراسان شمالی یود. در راستای تفاهم نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که میان پارک علم و فناوری استان خراسان شمالی، در سال ۹۹ منعقد شد این مرکز نوآوری اکنون با حمایت خیرین در ۴۰۰ متر مربع و در ۴ طبقه، شامل فضاهای اداری، مرکز نوآوری بانوان، فضای استقرار تیم‌ها، واحدهای فناور و خلاق، مکنفرانس و آموزشی و آزمایشگاهی فعالیت خود را آغاز کرده است. در حال حاضر یک شتابدهنده و ۱۰ ایده خلاق  دریافت و ۲ واحد خلاق در این مرکز پذیرش شده است.

این مرکز نوآوری در دانشگاه کوثر مستقر شده است و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، هدف حمایت از افراد خلاق و تجاری سازی ایده‌هایشان  را دنبال می‌کند.

مرکز نوآوری اسفراین

مرکز نوآوری شهرستان اسفراین نیز که ظرفیتی برای استقرار شرکت‌های خلاق و فناور ایجاد کرده، به صورت ویدئو کنفرانسی افتتاح شد. گشایش این ساختمان ۳۸۰ متر مربع فضا را به استقرار شرکت های فناور و خلاق اختصاص می دهد. اسفراین در  حال حاضر میزبان ۲۴ شرکت فعال در حوزه های متالورژی معدن، صنایع خلاق، فناوری اطلاعات، گیاهان دارویی و سایر حوزه ها است. با افتتاح این مرکز نوآوری زمینه اشتغال ایجاد شده از این میزان فراتر خواهد رفت.

۸ واحد و ۳ هسته فناور، در این ساختمان که توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تجهیز شده، از سوی اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان با هماهنگی فرمانداری و آموزش و پرورش اختصاص یافته استقرار دارند. این شرکت‌ها در حوزه‌هایی چون صنایع فولاد، کشاورزی، فناوری اطلاعات فعال هستند و به طراحی و ساخت المان‌های هوشمند شهری،  سورتر و خشک کن میوه و سبزیجات،  دستگاه برش دقیق 5 محور و ماشین‌های خاص،  پایش هوشمند ویدئو و تصاویر اشتغال دارند.

همچنین دومین مرکز نوآوری شهرستان اسفراین در داخل دانشگاه اسفراین، در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع بستری برای استقرار 5 واحد فناور 1 هسته فناور و فعالیت شرکت های فناور و خلاق در حوزه های متالوژی، نانو مواد و مکانیک است که محصولاتی چون اکسید گرافن،  پایه کاتالیست، تصفیه آب و فاضلاب با استفاده از ایروژل، آهن اسفنجی پرعیار کم کربن، تولید کنسانتره سرب از پسماند لیچینگ سنگ معدن، سامانه هوشمند پایش مصرف گاز را تولید کرده‌اند.

مرکز نوآوری مانه و سملقان

با افتتاح مرکز نوآوری شهرستان مانه و سملقان در ساختمانی به مساحت ۴۵۰ متر مربع در زمینی ۲۰۰۰متر مربعی، که توسط خیرین اختصاص یافته است، زمینه برای استقرار ۵ واحد فناور و ۲ هسته فناور فعال فراهم شد. واحدهای فناور این شهرستان، در حوزه‌هایی چون کشاورزی، فناوری اطلاعات، صنایع خلاق فعال هستند و محصولاتی چون مبارزه بیولوژیک با آفات، قطعات یدکی خودرو، هوشمند سازی، صنایع دستی خلاق را تولید کرده‌اند.

گشایش مرکز نوآوری و صنایع خلاق شهرستان شیروان

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری در آخرین بخش از سفر یک روزه خود به استان خراسان شمال، به شهرستان شیروان رفت و مرکز نوآوری و صنایع خلاق شیروان را افتتاح کرد.

این مرکز نوآوری و صنایع خلاق، در ۷۶۰ متر مربع در زمینی به مساحت ۳۶۵۰ متر مربع، بستری برای استقرار۱۲ واحد فناور و خلاق، 3 هسته فناور و یک شتابدهنده شده است. واحدهای مستقر در این مرکز نوآوری و صنایع خلاق، محصولات و خدمات خود را با محوریت رفع نیازهای روستایی در حوزه‌هایی چون کشاورزی، صنایع خلاق، فناوری اطلاعات صنایع دستی و فرهنگی، ارائه می‌دهند.

در کنار تولید محصولات خلاق و فرهتگی، از دیگر محصولات و خدمات در حال تولید و تجاری سازی در این مرکز خلاق و نوآوری می‌توان به دستگاه کنترلر مکان‌های کشت و پرورش، ماکرو ارگانیسم های کنترل بیولوژیک آفات، سن شکارگر، فیلتر آنتی باکتریال سرامیکی، طراحی و ساخت دیتالاگر آنلاین اشاره کرد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی