کد خبر: ۲۶۲۵۵
|
۱۹ اسفند ۱۴۰۰ | ۰۹:۰۰

خدمات ابری برای کشور‌ها چه مزایایی را به همراه دارد؟

خدمات ابری در زیرساخت اطلاعاتی فضای مجازی بسیار حائز اهمیت است به نحوی‌که خدمات فعلی و آینده فضای مجازی از جمله ارتباطات نسل پنجم به آن وابسته است و ایران نیز طی سال‌های اخیر دستاورد‌های شاخصی در زمینه سرویس ابری ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» استفاده از فناوری‌های نوین طی سال‌های اخیر در تمام بخش‌های کاربردی شده است که به گونه‌ای که این فناوری‌ها در برخی از حوزه تحولات چشمگیری را ایجاد کرده است. یکی از این فناوری‌ها در حال پیشرفت، سرویس رایانش ابری است که در حال ورود به حوزه‌های مختلفی در زندگی افراد است.

گفتنی است رایانش ابری یعنی ارایه سرویس‌های پردازشی که بر بستر اینترنت و معمولا با پرداخت هزینه انجام می‌شود. این سرویس‌های پردازشی تنوع زیادی دارند به گونه‌ای که از اپلیکیشن‌ها گرفته تا ذخیره سازی و قدرت پردازشی. باید این نکته را اضافه کرد که رایانش ابری و کلود کامپیوتینگ در محاسبات ابری در واقع ارایه سرویس‌های رایانشی برای سرورها، ذخیره سازی، دیتابیس‌ها، شبکه، نرم‌افزار، آنالیز‌ها و ... است.
خدمات ابری در زیرساخت اطلاعاتی فضای مجازی بسیار با اهمیت است. به نحوی‌که خدمات فعلی و آینده فضای مجازی از جمله ارتباطات نسل پنجم به آن وابسته است.

با استفاده از این فناوری از طریق هر دستگاهی و تنها با یک ارتباط اینترنتی امن می‌توانید به اطلاعات ذخیره شده در cloud دسترسی پیدا کنید. در رایانش ابری، میزبانی داده‌ها توسط یک فضای خارجی انجام می‌شود و دیگر برای پردازش و مشاهده این داده‌ها به هارد فیزیکی قوی نیازی ندارید. سیستم ابری cloud این امکان را به شما می‌دهد تا با سرعت پردازش بالا به داده‌ها دسترسی داشته‌باشید و در صورت اعمال هرگونه تغییری، در همان فضای ابری آن را ذخیره کنید و به اشتراک بگذارید.

سرویس رایانش ابری برای تهیه نسخه پشتیبان از داده‌ها، ارائه نرم افزار، تامین ظرفیت پردازش اضافی با روشی مطمئن و مقیاس پذیر استفاده می‌شود. این سرویس برای پردازش عملکرد‌هایی مانند حسابداری، کنترل موجودی، منابع انسانی و مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) کاربرد دارد.

در حال حاضر می‌توان گفت که در کشور بعضی از شرکت‌های خصوصی، فعالیت‌های قابل‌توجهی در حوزه زیرساخت به عنوان خدمت انجام داده اند؛ اما به طور کلی با توجه به عدم بلوغ این نوع خدمات در کشور، کماکان متأسفانه بخش عمده این دسته از خدمات توسط شرکت‌های بزرگ خارجی در کشور ارائه می‌شود.
امروز این خدمات عمدتاً باکیفیت بهتر و بعضاً ارزان‌تر توسط شرکت‌های خارجی تأمین می‌شود. از این رو متأسفانه در سال‌های گذشته عزم جدی برای توسعه این خدمات در کشور وجود نداشته است.

در ایران طی سال‌های اخیر توسعه بسیار خوبی در زمینه سرویس ابری اتفاق افتاده است. شرکت‌های ایرانی هم مزایای این دسته از خدمات و سرویس‌ها را به خوبی درک کرده اند و اکنون به دنبال ارتقای سیستم‌های خود به این سمت هستند.

نام خدمات ابری، همسنگ و هم اعتبار خدمات مراکز داده، جویشگر، رایانامه و پیام رسان‌های ارتباطی در بخش خدمات پایه کاربردی شبکه ملی اطلاعات آورده شده است.
رایانش ابری تفاوت‌های اساسی نسبت به روش‌های سنتی که کسب‌و‌کار‌ها در حوزه IT خود استفاده می‌کنند، دارد. مزایای این روش باعث شده که بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها به آن سمت متمایل شوند و سرویس‌های خود را درجهت استفاده از روش رایانش ابری ارتقا دهند.

یکی از مهم‌ترین مزایای رایانش ابری کاهش هزینه‌ها است که باعث شده است بسیاری از کسب‌و‌کار‌ها جذب آن شوند. با استفاده از سیستم ابری، دیگر نیازی به خرید تجهیزات و سرور‌های گرانقیمت، تعبیه مکانی با سیستم خنک‌کننده مناسب، پرداخت هزینه‌های هنگفت برق و استخدام نیرو‌های IT متخصص برای نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات وجود ندارد.

راه اندازی و نصب سرویس‌های ابری بسیار سریع است و در مدت زمان کوتاهی با کمتر از چند کلیک فعال می‌شوند. به دلیل انعطاف بالای آن نیز در صورت هرگونه تغییر در کسب‌و‌کار و نیاز‌های شما، افزایش و کاهش سرویس‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

مقیاس‌پذیری سرویس‌های رایانش ابری افزایش و کاهش منابع را در هر زمانی برای کاربران امکان‌پذیر می‌سازد. به این صورت که هر وقت به دلیل بازدید زیاد از سایت، به منابع بیشتری احتیاج شود، سرویس رایانش ابری به صورت خودکار پهنای باند را افزایش می‌دهد تا در پردازش مشکلی پیش نیاید. بسیاری از ارائه دهندگان سرویس‌های ابری مجموعه‌ای از سیاست‌ها، فن‌آوری‌ها و کنترل‌ها را ارائه می‌دهند که وضعیت امنیتی سیستم شما را تقویت می‌کند و از داده‌ها، برنامه‌ها و زیرساخت‌های شما در برابر تهدیدات احتمالی محافظت می‌کند.

امکان بک‌آپ‌گیری و بازیابی اطلاعات توسط سرویس رایانش ابری باعث شده است که به یکی از مطمئن‌ترین روش‌های پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات تبدیل شود.

سرویس رایانش ابری در دیتاسنتر امن و بزرگ اجرا می‌شود و در صورت ارائه آپدیت، به سرعت به‌روزرسانی می‌شود. این به‌روزرسانی باعث می‌شود تا سرویس شما با بهترین سرعت و عملکرد به کار خود ادامه دهد.
با پیشرفت فناوری‌های دیجیتال و قدرتمندتر شدن و در دسترس بودن آن‎ها، در حال حاضر برنامه‌ها و سیستم عامل‌های مبتنی بر کلود روز‌به‌روز در حال افزایش هستند. بسیاری از شما ممکن است بدون آن‌که بدانید در حال حاضر از سرویس‌های رایانش ابری استفاده کنید. اگر از یک سرویس آنلاین برای ارسال ایمیل، ویرایش اسناد، تماشای فیلم یا تلویزیون، گوش دادن به موسیقی، پخش بازی یا ذخیره تصاویر و فایل‌های دیگر استفاده می‌کنید، به احتمال زیاد رایانش ابری این کار را در پشت صحنه انجام می‌دهد. یکی دیگر از فناوری‌هایی که از رایانش ابری استفاده می‌کند، تلفن ثابت سازمانی ابری است که بر بستر ابر و با استفاده از اینترنت تمامی تماس‌ها را برقرار می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
وبگردی