کد خبر: ۲۵۳۱۲
|
۱۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۷:۰۰

طعم شیرین فناوری با استفاده از ظرفیت‌های نوآورانه در حوزه IOT

خلق ارزش فناوری موقعی مؤثر می‌شود که بتوانیم طعم شیرین فناوری را با استفاده از ظرفیت‌های متعدد نوآوری به مردم بچشانیم که از فناوری‌های مختلف در کنار هم و در قالب یک همزیستی هم‌افزا استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» یکی از فناوری‌هایی که امروزه در برخی از بخش‌ها کاربردی شده فناوری IOT یا همان اینترنت اشیا است که توانسته انقلاب در توسعه صنایع مختلف ایجاد کند.
امروزه، عبارت اینترنت اشیاء همه دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات را فراگرفته است. انرژی هوشمند، کشاورزی هوشمند، دامپروری هوشمند، خانه و ساختمان هوشمند، حمل‌ونقل هوشمند، سلامت هوشمند و به‌طور کلی شهر و محیط‌زیست هوشمند، اصطلاحاتی هستند که شمار بسیاری از سیاستمداران، مدیران، متخصصان و کسب‌وکار‌ها را در سراسر جهان، شیفته ویژگی‌های بی‌مانند این جلوه نوپیدای فناوری کرده‌اند. امروز اینترنت اشیاء با راهکار‌های هوشمند خود در همه ابعاد زندگی بشر رخنه کرده و نویدبخش آینده‌ای بهره‌ور، دلپذیر و آسوده است.‌

می‌توان گفت که فناوری اینترنت اشیا در دهه‌های گذشته در جهان با رشد خوبی همراه بوده به گونه‌ای که در سال ۲۰۱۱ یک میلیارد دستگاه متصل به فناوری IOT وجود داشت این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ تعداد دستگاه‌های متصل به ۱۱ میلیارد رسید. بر‌آورد‌ها نیز حکایت از آن دارد که در سال ۲۰۳۰ بالغ‌بر ۳۰ میلیارد تجهیز IOT را در جهان شاهد خواهیم بود که همین مسئله نشان از اهمیت این فناوری دارد.

براساس این گزارش پیش‌بینی می‌شود که طی سال‌های آینده در حوزه صنعت اینترنت اشیا شاهد یک حجم اقتصاد ۴.۵ تا ۶.۱ تریلیون دلاری باشیم.‌

می‌توان یادآور شد که اکوسیستم IoT مجموعه‌ای از دستگاه‌های هوشمند مبتنی‌بر وب است که با بهره‌گیری از پردازنده‌های جاسازی‌شده، سنسور‌ها و سخت‌افزار ارتباطی، به گردآوری، ارسال و اقدام روی داده‌های دریافت‌شده از محیط می‌پردازد. داده‌های گردآوری‌شده توسط حسگر‌ها از طریق اتصال به یک درگاه IoT یا دستگاه لبه (Edge Device) برای تحلیل به فضای ابری ارسال شده یا اینکه به‌صورت محلی تحلیل می‌شوند.

گاهی اوقات، این دستگاه‌ها با سایر دستگاه‌های مرتبط، ارتباط برقرار کرده و برپایه‌ی اطلاعاتی که از یکدیگر می‌گیرند، عمل می‌کنند. این دستگاه‌ها بیشترِ کار‌ها را بدون دخالت انسان انجام می‌دهند. البته افراد می‌توانند با دستگاه‌ها تعامل داشته باشند؛ برای نمونه، می‌توانند آن‌ها را تنظیم کنند؛ به آن‌ها دستورالعمل بدهند یا به داده‌ها دسترسی پیدا کنند.

در همین رابطه هاشمی معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات با تأکید بر اینکه فناوری‌های نوین همچون اینترنت اشیا، هوش مصنوعی، ۵ G و... با یکدیگر همپوشانی یا همزیستی دارند گفت: سنسور‌های IOT به زیرساخت‌های ارتباطی که یکی از مصادیق آن نسل پنجم شبکه ارتباطی یا ۵ G خواهد بود متصل می‌شود و با استفاده از داده‌های دریافتی خلق ارزش می‌کند که این یعنی هوش مصنوعی، و همزیستی فناوری از این جنس است.

وی بابیان اینکه گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانند داده‌های ارزشمندی تولید کنند گفت: بر اساس گزارشی که فاوا ارائه می‌دهد ۲۰ تا ۴۰ درصد محصولات کشاورزی تولیدشده به‌واسطه عدم مدیریت و مصرف سموم مناسب مورداستفاده قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین با استفاده از جمع‌آوری و تحلیل داده گلخانه‌های مقیاس کوچک می‌توانیم به آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی مناسب بپردازیم.

هاشمی افزود: برای اینکه بتوانیم به ارزیابی و تحلیل مناسبی در حوزه کشاورزی برسیم، فارغ از اینکه گلخانه‌های ما مقیاس کوچک باشند یا نباشند، داد‌هایی که از این گلخانه‌ها تولید می‌شوند باید بر یک بستر ارتباطی منتقل و سپس تجمیع و تحلیل شوند.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: بنابراین نگاه توسعه‌ای که در پارک فاوا شاهد هستیم به‌واسطه اینکه می‌توانیم داده‌های دریافتی را تحلیل کنیم و در قالب دستورالعمل‌هایی قابل‌فهم و قابل‌اجرا در اختیار کشاورزان قرار دهیم و در کشاورزی تحول ایجاد کنیم ارزشمند است.

وی تأکید کرد: خلق ارزش فناوری موقعی مؤثر می‌شود که بتوانیم طعم شیرین فناوری را با استفاده از ظرفیت‌های متعدد نوآوری به مردم بچشانیم که از فناوری‌های مختلف در کنار هم و در قالب یک همزیستی هم‌افزا استفاده کنیم.

هاشمی در پایان با تأکید بر اینکه در این حوزه باید به بحث حاکمیتی داده و امنیت داده هم توجه ویژه داشت گفت: اگر می‌خواهیم داده‌ها را تجمیع کنیم باید بدانیم این داده‌ها، داده‌های مردم است. دچار اشتباه نشویم که مالکیت داده‌ها با حاکمیت است. البته حاکمیت مسئول حفاظت از حریم خصوصی است و باید از همین داده‌ها برای ارائه خدمت مناسب‌تر حداکثر بهره‌برداری را داشته باشد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی