کد خبر: ۲۶۶۳۰
|
۰۳ فروردين ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

آیا قانون جهش دانش‌بنیان‌ها در سال ۱۴۰۱ نهایی می‌شود؟

به گفته مسئولان هم اکنون بیش از ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان، حدود ۱۰ هزار استارتاپ در حوزه‌های مختلف و ۱۵۰۰ شرکت خلاق در کشور وجود دارد که این شرکت‌ها چشم‌انتظار نهایی شدن قانون جهش تولید دانش‌بنیان هستند که در صورت اجرایی شدن یک اتفاق بزرگ برای حوزه دانش‌بنیان کشور خواهد بود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و تجاری‌سازی نوآوری‌ها و اختراعات برای دستیابی به اقتصاد دانش‌بنیان در سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسد از آن زمان تاکنون حمایت‌های اساسی زیادی از سوی مسئولان در بخش‌های مختلف شکل گرفته تا جاییکه این شرکت‌ها توانستند دستاورد‌های قابل توجهی را در کارنامه خود به ثبت برساند؛ اما نکته‌ای که در این بین حائر اهمیت و قابل ذکر است بحث مالیات، بیمه و ارائه تسهیلات است که متاسفانه با گذشت چندسال از شکل‌گیری این شرکت‌ها هنوز اتفاق شاخصی در این حوزه رخ نداده است. زمانی که به سراغ شرکت‌های قَدر دانش‌بنیان می‌رویم متوجه می‌شویم که این شرکت‌ها همچنان با مشکلاتی مواجه هستند حتی برخی از آن‌ها با انتقاد از عملکرد دولت معتقدند که با ادامه این روند اکثر شرکت‌ها به سمت تعطیلی شدن سوق داده خواهند شد.

به گفته سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری هم اکنون حدود ۱۰ هزار استارتاپ در حوزه‌های مختلف خدماتی، علمی، محصول محوری، تکنولوژی محوری و بیش از ۶۵۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۵۰۰ شرکت خلاق در کشور فعال است. اشتغال حوزه دانش‌بنیان اشتغال نیرو‌های تحصیل کرده است.

همچنین در حال حاضر قریب به ۴۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در این حوزه داریم که مشغول کار هستند. حالا چه استارتاپ‌های کوچک چه شرکت‌هایی که نسبتاً بالغ شدند و در این حوزه مشغولند. اشتغال این حوزه اشتغال نخبگانی است اشتغال نیروی تحصیل کرده است، نیرو‌هایی که قابلیت تغییر محیط اطرافشان را دارند. در حوزه‌ی غیرمستقیم‌شان خیلی می‌توانند تأثیرگذار باشند.

حتی به گفته معاون علمی و فناوری در نقشه جامع علمی کشور بخش دانش‌بنیان وجود دارد. این نقشه در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مصوب شده است. درباره تمام مشکلاتی که در این ده سال در حوزه دانش‌بنیان داشتیم، از حدود سه سال پیش با مجلس در حال گفتگو و حل و فصل مسائل هستیم و خوشبختانه الان قانون جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس تصویب شده و در حال رفت و برگشت با شورای نگهبان است و به زودی نهایی می‌شود. آن قانون می‌تواند یک اتفاق بزرگ برای حوزه دانش‌بنیان کشور باشد. این نتیجه سه سال کار است. فرآیند آن از مجلس قبل شروع شد و امروز به اینجا رسیده است. قانون جهش دانش‌بنیان اگر درست عمل بشود، ما سال جدید حتماً رشد چشمگیری در حوزه دانش‌بنیان خواهیم داشت.

حال که سال ۱۴۰۱ توسط رهبر انقلاب با شعار «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» نام‌گذاری شده است انتظار می‌رود که منویات مقام معظم رهبری از سوی نهاد ذیربط به جد دنبال شده تا این شرکت‌ها بتواند گام‌های مثبتی را در راستای اعتلای ایران اسلامی بردارند در غیر اینصورت شاهد خروج نخبگان و تعطیلی شرکت‌های دانش‌بنیان و یا تغییر کاربری آن‌ها خواهیم بود.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی