کد خبر: ۲۶۷۱۱
|
۰۷ فروردين ۱۴۰۱ | ۱۳:۳۰

سند ملی نانو تا افق ۱۴۱۴نهایی می‌شود| تولید بیش از ۹۱۵محصول تایید شده با استفاده از فناوری نانو

نانو فناوری در حالی در کشور امروزه توسعه یافته است به طوریکه میزان تولیدات محصولات از مرز ۹۱۵ عبورکرده است تا جاییکه این محصولات در بیش از ۱۵ حوزه صنعتی مبتنی بر فناوری‌های داخلی تولید و روانه بازار شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» فناوری نانو یکی از فناوری‌هایی که طی سال‌های اخیر با کمک حمایت‌های هوشمندانه ستاد توسعه فناوری نانو گام‌های مثبتی را به سمت توسعه برداشته است به گونه‌ای که این صنعت در تمام صنایع کلیدی کشور کاربردی شده است. حتی در روز‌های سخت کرونایی فناوری نانو به کمک صنعت آمد و توانست بخشی از نیاز جامعه را برآورده سازد.

لازم به ذکر است که فعالیت‌های توسعه فناوری نانو در کشور از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و با تصویب سند اول توسعه فناوری‌نانو (۱۳۹۳-۱۳۸۴) با عنوان «سند راهبرد آینده» در هیئت دولت در مرداد ۱۳۸۴، این فعالیت‌ها نظام‌مند شده و شتاب گرفت. می‌توان گفت که سند گسترش کاربرد فناوری نانو در افق ۱۴۰۴ به منظور تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی مردم با اســتفاده از فناوری نانو و در راستای تحقق اهداف و سیاســت‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه، سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاســت‌های کلی علم و فناوری و به اســتناد ماده ۴۳ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشــور -مصوب ۱۳۹۴ -و در راستای دستیابی به اهداف ماده ۵ برنامه توسعه تولید محصولات دانش بنیان مصوب شده است تا در سند ده ساله دوم توسعه فناوری‌نانو، ارتقای اقتدار علمی کشور، توسعه صنعت و بازار نانو با نگاه صادراتی و نقش‌آفرینی این فناوری در تولید ثروت و بهبود کیفیت زندگی هدف‌گیری شده است.

اهدافی که لازمه‌ دستیابی به آنها، حفظ ویژگی‌های مثبت و مناسب این حرکت تا به امروز، قانع نشدن به پیشرفت‌های موجود و تلاش و حرکت جهادی و با برنامه در راه رسیدن به قله‌هاست.

بررسی و نهایی‌سازی سند ملی نانو فناوری از جمله موضوعات در دستور کار ستاد نقشه جامع علمی کشور بوده است. نانو فناوری در حالی در کشور امروزه توسعه یافته است که در سال ۲۰۰۱ تنها ۹ مقاله در کل کشور در این حوزه منتشر شده بود، ولی در سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۱هزار و ۵۸۲ مقاله در فناوری نانو منتشر شد که با این تعداد انتشار سند علمی، رتبه چهارم در حوزه نانو را در دنیا کسب کردیم.

علاوه بر آن ۹۱۵ محصول تایید شده در این حوزه به تولید رسیده و رقم فروش محصولات فناورانه در این حوزه به عدد ۱۱۵ هزار میلیارد ریال رسیده است که ۹۳ درصد از این میزان فروش، مربوط به فروش داخلی بوده و ۷ درصد (۴۰ میلیون دلار) آن نیز صادرات است. گسترش برنامه‌های صادراتی محصولات نانو در سال‌های اخیر و ایجاد پایگاه‌های صادراتی نانو در کشور‌های چین، هند، اندونزی، سوریه، ترکیه و عراق بستر ورود کالا، تجهیزات و خدمات فناوری نانو ایران به بازار‌های جهانی را فراهم کرده است. تاکنون محصولات نانو ساخت ایران به ۴۹ کشور از ۵ قاره جهان صادر شده است.

۴۲ درصد محصولات این حوزه به عرصه ساخت و ساز، بیش از ۱۷ درصد به حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، بیش از ۱۳ درصد به عرصه خودرو، بیش از ۱۰ درصد در زمینه اپتوالکترونیک و ... مرتبط می‌شود. به گفته منصور کبگانیان دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، چشم انداز این سند، سال ۱۴۱۴ تعیین و مصوب شده است.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی