کد خبر: ۳۰۹۲
|
۱۹ مرداد ۱۳۹۹ | ۱۵:۵۴

مهدی نایبی بنیان‌گذار الوپیک: ورود استارتاپ ها به بورس، سیگنالی برای تزریق امید

بعد از انتشار ویروس کرونا در کشور مسیر جدیدی پیش روی استارتاپ‌های ایراین گشوده شد. برخی از لبه تیغ شکست بازگشتند؛ بعضی از آنها رشد متفاوتی را تجربه کردند؛ تعدادی از آنها تاثیر افت و خیز داری را از ماجرا نگرفتند و به مسیر خود ادامه دادند. الوپیک شاید جزو استارتاپ‌هایی بود که توانست در کنار تجربه رشد به کمترین شکل ممکن از کنار ویروس کرونا گذر کرده و حتی در موج دوم نیز تا جای ممکن با آن طلاقی مسیری نداشته باشد.

مهدی نایبی در گفتگوی اختصاصی با نبض فناوری در خصوص شرایط کرونایی و شرایطی که الوپیک با آن مواجه شد می‌گوید:« اگر كليت پلتفرم رادر نظربگيريم تقريبا درخواست هاي ما همچنان سیر ثابتی دارند و شاهد رشد وافت چنداني نبودیم. اگر بخواهیم به این موضوع به صورت آماری اشاره کنیم تا امروز که حدود 5 ماه از سال 99 می‌گذرد در مقایسه با سال 98 رشدی 10 تا 12 درصدی را در الوپیک تجربه کرده ایم.»

نایبی در  خصوص همکاری الوپیک و اداره پست و تاثیرات این همکاری در مسیر الوپیک تاکید می‌کند:« ما با اداره پست حدود يك سال وخورده اي هست كه همكاري مي كنيم . بنا براین همکاری و تجربیاتی که در ادامه به دست آوردیم در حال تنظيم تغيير اين بيزينس مدل هستيم تا بتوانيم همکاری بهتری را درادامه داشته باشیم.»

به اعتقاد نایبی همکاری با اداره پست جنبه تبليغاتي خوبي براي الوپیک داشت. او در این خصوص تاکید می‌کند:« مزیت این موضوع برای الوپست این بود که توانستيم مطرح كنيم يك شركت خصوصي خوب با يك سال ونيم سابقه با يك شركت ملي صد و خوزده‌ای ساله می‌تواند وارد همکاری شده و در مدت زمانی کوتاه به نتایج خوبی دست پیدا کند.»
اما اگر این روزها از شرایط کرونایی کشور فاکتور بگیریم ؛ یکی از مهم ترین سوالاتی که این روزها در اکوسیستم استارتاپی ایران موج می‌زند در این نکته است: چقدر ورود استارتاپ‌ها به بورس و بازار سرمایه می‌تواند منطقی باشد؟
آیا حضور استارتاپ‌ها در تالار شیشه‌ای می‌تواند دنیای جدیدی را پیش پای استارتاپ‌های ایرانی باز کند؟ و چقدر حضور استارتاپ‌ها میتواند موثر در ادامه راه باشد؟

مهدی نایبی ؛ بنیانگذار الوپیک در این خصوص نگاه متفاتی دارد. او ضمن استقابل از این موضوع معتقد است امیدی نیست که این موضوع به مرحله عملی برسد. نایبی در این رابطه تاکید می‌کند:« زماني كه پنج سال پيش به ايران برگشتم گفته مي‌شد ديجي كالا به زودی وارد بورس می‌شود اما تا به امروز که این جریان به وقوع نپیوسته است.»
به اعتقاد مهدی نایبی سیستم موجود کنترل و حسابرسی دقیقی برای خرید و فروش ندارد و تاکید می‌کند:« با این وجود من مخالف ورود استارتاپ‌ها به بورس نیستم. به هرحال گسترش و تنوعي ايجاد مي‌شود كه مي‌تواند راه را برای عرضه سهام شركت‌هايي چون الو پيك باز کند.

بنیان‌گذار با اشاره به این مهم که نمی‌داند قضیه ورود استارتاپ‌ها به بورس چقدر جدی است ؛ تاکید می‌کند:« این موضوع دركل اتفاق خوبي است. اما باید توجه داشته باشیم در انتها قرار است شاهد چه جیزی باشیم.»



به باور نایبی در صورتی ورود استارتاپ ها با سیگنال‌های مثبتی همراه خواهد بود که استارتاپ‌هایی که به این مساله ورود می‌کنند که درمحيط سالمي بوده و نشان دهند يك شخص يا یک تیم كه دو یا سه بنيانگذار دارند؛ توانسته‌اند در کنار بزرگ کردن استارتاپ، سهامشان را در بورس عرضه كنند. از طرفی این موضوع که هم خودشان وهم سرمايه گذاراني كه از آنها حمايت كردند از مراحل اول پولدار شده‌اند سيگنال خوبی برای تزریق امید به كشور است. نایبی می‌گوید:« ما در ايران به اميدنياز داريم. بنابراين وقتی جوانی شاهد این باشد که بنیانگذار شرکت نام آشنایی چون دیجی کالا؛ تپسی و... توانسته شركتي با ارزش بالا تاسیس کند می‌تواند به تزریق امید منجر شده و در نهایت نشانه‌ها و نتایج خوبی همراه خود داشته باشد.»

بنیانگذار الو پیک در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در آینده شاهد حضور الو پیک در بازار سهام و بورس ایران خواهیم بود تصریح می‌کند:« پايه كار ما در بورس است تا بتوانیم ايجاد ثروت کرده و به مردم نشان دهيم يك چرخه‌ای در ای میان وجود دارد.»
او در توضیح بیشتر این موضوع سه اصل مهم را بیان می‌کند و ادامه می‌دهد:« مردم شاید بنا به این واسطه با وجود اکوسیستم آشنا شده و ثروتی که در نهایت به آن منجر می‌شود را ببینند. بنا براین شاید بیشتر ب این واقعیت آشنا شوند که می‌توانند با اعتماد به اعتبار شرکت‌های بزرگ به جای سرمایه گذاری در ملک و طلا سرمایه خود را بر اشتغالزایی و ایجاد سرمایه وارد کنند. به این صورت سرمایه آنها علاوه بر اینکه به اشتغالزایی و کسب درآمد خوب منتهی می‌شود که حتی به عنوان کارآفرین نیز می‌رسند. از طرفی حتی به جوانان کمک می‌کنند ضمن دستیابی به اهداف آینده بهتری را رقم بزنند.»
ارسال نظرات
«آبادیران»، بستر نقش آفرینی دانش بنیان‌ها در تحقق گفتمان مردمی‌‌کردن اقتصاد دهقانی خبر داد: برنامه‌های حمایتی ویژه معاونت علمی برای توسعه نوآوری‌های فراگیر اجتماعی
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 24 اردیبهشت 1403 وام مسکن با پشتوانه بیت‌کوین
در اعتراض به دستمزدها؛ کارمندان اپل اعتصاب می‌کنند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 23 اردیبهشت 1403 پیش‌بینی روند قیمت بیت‌کوین
درمان دقیق تر بیماری‌ها؛ هوش مصنوعی گوگل داروساز می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 22 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم
به دلیل نقض حق امتیاز اختراع؛ مایکروسافت ۲۴۲ میلیون دلار جریمه شد
پس از نصب در مغز انسان؛ تراشه مغزی نورالینک مختل شد
وبگردی