کد خبر: ۳۳۶۴۰
|
۲۹ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

چگونه با استفاده از فناوری بلاکچین با اخبار جعلی مبارزه کنیم؟

یکی از کاربرد‌هایی که امروزه بیشتر مورد توجه بوده، بحث استفاده از بلاکچین برای مبارزه با انتشار اخبار جعلی است؛ انتشار اخبار جعلی می‌تواند به مثابه یک زنگ خطر جدی برای نقش رسانه، و شبکه‌های اجتماعی در جوامع امروزی باشد؛ بنابراین به جای واکنش نشان دادن در برابر آن، بلاکچین راهکاری ارائه می‌دهد تا جلوی خبر‌های کذب گرفته شود.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروز با ظهور فناوری‌های نوین کسب و کار‌ها متحول شده است به گونه‌ای که با ورود بلاکچین به بازار کاربرد فناوری‌ها بیشتر نمایان شده است تا جاییکه تکامل فناوری مثل طوفان همه جا را فراگرفته است. این تکامل و تحول در حوزه بلاکچین‌ها نیز به سرعت در حال رشد است.

کسب‌و‌کار‌ها می‌توانند از فناوری بلاک چین برای اهداف مختلفی از جمله ایمن‌سازی داده‌ها، کنترل زنجیره تأمین، مدیریت حق تکثیر یا همان کپی‌رایت آثار و خودکارسازی فرایندها، اینترنت اشیا، آموزش، سلامت و پزشکی، تجارت، اجرای طرح آزمایشی بلاکچین نفت و گاز، سئو و بازاریابی، احراز هویت و مبارزه با اخبار جعلی استفاده کنند.

براساس این گزارش باید گفت که بلاک چین دارای قابلیت‌های منحصربه‌فردی است و از این رو می‌تواند تأثیر بسیار مهمی بر کسب‌وکار‌ها داشته باشد. با استفاده از بلاک چین می‌توان معاملات و عملیات را بدون نیاز به دریافت مجوز و همچنین بدون مراجعه به واسطه‌های غیرضروری انجام داد. همچنین استفاده از بلاک چین به سیستم‌ها کمک می‌کند تا داده‌ها را به‌صورت تغییرناپذیر و غیرقابل‌سانسور ذخیره کنند. همین مزایا سبب شده تا بسیاری از شرکت‌ها، فناوری دفترکل توزیع‌شده را در زیرساخت خود بگنجانند.

یکی از کاربرد‌هایی که امروزه بیشتر مورد توجه است استفاده بلاکچین برای مبارزه با انتشار اخبار جعلی است؛ افزایش انتشار اخبار جعلی می‌تواند به مثابه یک زنگ خطر جدی برای نقش رسانه، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی در جوامع امروزی باشد؛ بنابراین به جای واکنش نشان دادن در برابر اخبار جعلی موجود، بلاکچین راهکاری ارائه می‌دهد تا جلوی خبر‌های کذب را بگیریم. اخبار جعلی ممکن است از طرف آژانس‌های خبری قانونی منتشر شود، اما به هدف خاصی انجام شود. در چنین شرایط تشخیص اخبار صحیح از جعلی دشوار خواهد بود. اما نوآوری جدید بلاکچین، راهکاری برای آن دارد. راهکار‌های رایج امروزه، مانند وب‌سایت‌های اعتبار سنجی و الگوریتم‌‌های هوش مصنوعی، تنها زمانی به کار برده می‌شوند که کار از کار گذشته است. آن‌ها در پی پیدا کردن اخبار جعلی هستند که پیش از این به ‌وجود آمده‌‌اند.

براساس این گزارش بلاکچین با استفاده از سیستم ذخیره سازی غیر متمرکز، قادر به حل بسیاری از مشکلات موجود در صنعت رسانه مثل مساله انتشار اخبار جعلی است. DLT هم می‌تواند قابلیت اطمینان و اعتماد را در این صنعت، تضمین کند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
وبگردی