کد خبر: ۳۵۷۲۳
|
۱۵ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

آیا پای مالیات به ارز‌های دیجیتال باز می‌شود؟

طی سال‌های اخیر ارز‌های دیجیتال در برخی از کشور‌های خارجی هویت قانونی پیدا کرده، این در حالیست که در کشور ما هنوز این ارز‌ها رسمیت پیدا نکرده و هویت قانونی ندارد؛ حال با این شرایط آیا خرید و فروش ارز‌های دیجیتال شامل پرداخت مالیات می‌شود؟

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» امروزه فعالیت افراد در حوزه ارز‌های دیجیتال بیشتر پررنگ شده و به گونه‌ای اکثر سرمایه‌گذاران برای سرمایه‌گذاری وارد این بازار شدند. این در حالیست که ارز‌های دیجیتال در کشور‌های خارجی هویت قانونی پیدا کرده و ارز‌های دیجیتال همانند سایر کالا‌ها به رسمیت شناختند در حالیکه در کشور ما هنوز این ارز‌ها رسمیت پیدا نکرده و هویت قانونی ندارد. در کنار این موضوع مهم نیز زمزمه‌هایی مبنی براخذ مالیات از ارز‌های دیجیتال به گوش می‌رسد در حالیکه مالیات زمانی تعلق می‌گیرد که این نوع کسب وکار در کشور به رسمیت شناخته شود.

مالیات ارز دیجیتال، نوعی مالیات است که از معامله کنندگان بازار رمز ارز ها، اخذ می‌شود و از قوانین آن، می‌توان به شمول مالیات بر مراکز استخراج ارز دیجیتال، به عنوان یک واحد تولیدی صنعتی، اشاره کرد. فرمول محاسبه آن، بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات مستقیم بوده و نحوه پرداخت آن، از طریق درگاه عملیات الکترونیک مالیاتی، بخش پرداخت الکترونیک مالیات، است.

یکی از انواع مالیات ها، مالیات ارز دیجیتال است که به فروش ارز‌های دیجیتال و همچنین، معاملاتی که با ارز‌های دیجیتال، در بازار مجازی کریپتوکارنسی صورت می‌گیرد، تعلق گرفته و بر اساس، سود و زیان اینگونه معاملات، میزان مالیات ارز دیجیتال، محاسبه می‌شود.

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر، معامله کنندگان بازار ارز‌های دیجیتال، با افزایش قابل توجه ارزش رمز ارز ها، به درآمد‌ها و سود‌های بعضا کلانی از فعالیت در این بازار دست یافته اند، لازم است تا این گروه از افراد نیز همانند سایر افراد جامعه، برای پرداخت مالیات درآمد خود، از طریق درگاه عملیات الکترونیک مالیاتی، اقدام کنند. در غیر این صورت، مشمول پرداخت جریمه‌های سنگین مالیاتی خواهند شد.

برای مثال شما در ایران از سایت‌ها و یا صرافی‌های خارجی، ترید یا معامله‌ای انجام می‌دهید. سازمان امور مالیاتی کشور با آن‌ها مانند اشخاصی که کار صادرات انجام می‌دهند برخورد و مالیات وضع می‌کند. در صورتی که ارز دیجیتال خود را در ایران و داخل چرخه اقتصادی بفروشید، می‌توان گفت معاف از مالیات می‌شوید.

همزمان با گسترش ارز‌های دیجیتال و مبادلات ارزی به عنوان رویداد مالیاتی مشمول قوانین مالیاتی شناخته شد. در ایران نیز بیت کوین به عنوان یک رویداد مالی مشروع محسوب شده و مزارع استخراج به عنوان یک واحد صنعتی شناخته می‌شوند.

در همین رابطه عباس آشتیانی، مدیرعامل انجمن بلاکچین ایران، در گفتگو با یکی از سایت‌ها نیز براین موضوع تأکید کرده و گفته است: تا زمانی که قانونی برای شناسایی دارایی‌های دیجیتال در کشور وجود نداشته باشد، طبق مقررات، اخذ مالیات بر عایدی سرمایه از این بخش محلی از اعراب ندارد.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی