کد خبر: ۳۷۵۹۹
|
۰۲ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۰۰

نگاهی به تراشه A17 پرو اپل؛ آیا این تراشه کارایی بالایی دارد؟

بالاخره اپل پس از ماه‌ها انتظار، از سری جدید آیفون 15 رونمایی کرد. تراشه به کار رفته در آیفون 15 پرو، A17 پرو 3 نانومتری است. این تراشه پس از تراشه 5 نانومتری سال 2020 که برای A14 Bionic استفاده شد، یک گام بزرگ به حساب می‌آید!

به گزارش «نبض فناوری»بالاخره اپل پس از ماه‌ها انتظار، از سری جدید آیفون 15 رونمایی کرد. تراشه به کار رفته در آیفون 15 پرو، A17 پرو 3 نانومتری است. این تراشه پس از تراشه 5 نانومتری سال 2020 که برای A14 Bionic استفاده شد، یک گام بزرگ به حساب می‌آید!

اما متاسفانه تراشه A17 پرو از نظر عملکرد به A16 Bionic موجود در آیفون 14 پرو نمی‌رسد! چرا که بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط افشاگر Revegnus، تراشه A17 پرو همان نسخه بهبود یافته A16 bionic است. تراشه A15 Bionic با کد H14 و A16 Bionic با نام H15 شناخته می‌شد.

بنابراین A17 پرو باید H16 نامیده شود، اما به نظر می‌رسد که نام رمز آن H15 Coll باشد! همین امر نشان‌دهنده این است که A17 پرو با کمی تغییرات جزئی و بر اساس معماری A16 ساخته شده است.

این اولین تراشه 3 نانومتری اپل است که نقش مهمی در بهینه سازی کش، ارتقا ساعت و پردازنده گرافیکی ایفا می‌کند، با این وجود خیلی هم چشمگیر به نظر نمی‌رسد.

فناوری 3 نانومتری TSMC در مقایسه با فرآیند 4 نانومتری که برای A16 Bionic استفاده شده بود، 15 درصد عملکرد بهتری دارد. اپل هیچ اطلاعاتی درباره بهبود کارایی نگفته بود ولی اعلام کرد که این تراشه 10 درصد سریعتر از A16 است.

بر اساس نتایج گیک‌بنچ که اخیرا منتشر شده‌اند، این تراشه در عملکرد تک هسته‌ای 16 درصد سریعتر از A17 پرو بوده و در عملکرد چند هسته‌ای نیز 13 درصد سرعت بالاتری دارد.

بنابراین کمپانی اپل آنقدرها هم روی این تراشه کار نکرده ولی A17 پرو شش هسته‌ای هنوز از تراشه‌های پرچمداران اندرویدی سریع‌تر است و اپل ادعا می‌کند که این تراشه در مصرف انرژی بهینه‌تر و عملکرد گرافیکی آن 20 درصد بیشتر از نسل‌های قبلی خود خواهد بود.

به لطف سریع‌تر بودن موتور عصبی این تراشه و وجود 19 میلیارد ترانزیستور، عملکرد یادگیری ماشینی نیز بهبود می‌یابد. شما می‌توانید برای اخبار بیشتر در این حوزه با ما همراه باشید.

منبع:آی تی رسان

برچسب ها: تراشه اپل آیفون
ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
وبگردی