کد خبر: ۳۷۶۸۷
|
۰۷ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰

تراشه‌سازان چینی در سایه تحریم‌ آمریکا به رشد ادامه می‌دهند

آمار رسمی نشان می‌دهد درآمد تولیدکنندگان تجهیزات تراشه‌سازی در چین با وجود تحریم‌های آمریکا افزایش یافته است.

به گزارش «نبض فناوری»بر اساس ادعای مؤسسه‌ی CINNO Research درآمد تراشه‌سازان اصلی چین در نیمه‌ی نخست سال جاری میلادی رشد کرده است. این ادعا در حالی از سوی شرکت چینی CINNO Research مطرح می‌شود که دولت پکن در چند سال اخیر تلاش کرده است با اتکا به توان داخلی، تحریم‌ها را کم‌اثر کند.

۱۰ شرکت برتر صنعت تراشه‌ی چین در ۶ ماه ۲٫۲ میلیارد دلار درآمد به جیب زدند

۱۰ شرکت برتر صنعت تراشه‌ی چین در ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۳ موفق شدند مجموعاً ۱۶٫۲ میلیارد یوان (۲٫۲ میلیارد دلار) درآمد به جیب بزنند که نشان‌دهنده‌ی رشد ۳۹ درصدی نسبت‌به سال ۲۰۲۲ است.

قطعات نیمه‌هادی که نقش پررنگی در بسیاری از صنایع ایفا می‌کنند و در همه‌چیز (از گوشی و ماهواره تا خودرو و لوازم خانگی) استفاده می‌شوند، در تنش بین ایالات متحده و چین جایگاه ویژه‌ای دارند. چین اکنون بزرگ‌ترین مرکز تولید محصول در دنیا است و حتی شماری از تراشه‌سازان بزرگ نیز در خاک چین خط تولید دارند.

ایالات متحده در سال‌های اخیر تلاش کرده است محدودیت بیشتری روی صنعت تراشه‌ی چین اعمال کند تا جلوی پیشرفت این کشور را بگیرد. دولت جو بایدن می‌گوید چین از پیشرفت در صنعت تراشه برای تقویت توان نظامی استفاده می‌کند.

 

زنجیره‌ی تأمین تراشه بسیار پیچیده است و از شرکت‌های پرتعدادی تشکیل شده، ازجمله فروشندگان دستگاه‌های طراحی پردازنده و شرکت‌هایی که وظیفه‌ی تولید را برعهده می‌گیرند.

صنعت تراشه‌ی چین قبلاً وابستگی بسیار شدیدی به شرکت‌های خارجی داشت و ابزارهای طراحی پردازنده را در خارج از مرزها تأمین می‌کرد. این نقص بزرگ باعث می‌شد صنعت تراشه‌ی چین در پشت سر صنعت تراشه‌ی آمریکا، تایوان و کره‌ی جنوبی قرار بگیرد.

از زمان آغاز تحریم‌های سال ۲۰۱۹، هواوی و SMIC (بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین) بودجه‌ی سنگینی از دولت پکن دریافت کرده‌اند

از زمان آغاز تحریم‌های سال ۲۰۱۹، هواوی و SMIC (بزرگ‌ترین تراشه‌ساز چین) بودجه‌ی سنگینی از دولت پکن دریافت کرده‌اند تا مسیر پیشرفت را ادامه دهند. هواوی و SMIC اخیراً با رونمایی پردازنده‌ هفت نانومتری Kirin 9000s جنجال زیادی به پا کرده‌اند. قیمت CPU موردبحث زیاد است، اما مدیریت هزینه به هواوی کمک کرده است که قیمت گوشی های مجهزبه این تراشه را در سطح منطقی نگه دارد.

مؤسسه‌ی CINNO می‌گوید Naura Technology بیشتر از هر شرکت دیگری در صنعت تراشه‌ی چین، درآمدزا است. این شرکت ابزارهای مورد نیاز در فرآیند تولید پردازنده‌ها را می‌سازد. درآمد عملیاتی Naura Technology در نیمه‌ی نخست سال جاری به بیش‌از هفت میلیارد یوان رسید که نشان‌دهنده‌ی رشد سالانه‌ی ۶۸ درصدی است.

AMEC که در حوزه‌ی ساخت دستگاه‌های تراشه‌سازی تخصص دارد، در نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۳ توانست درآمدش را ۲۸ درصد افزایش دهد و به ۲٫۵۳ میلیارد دلار برساند. ACM Research با درآمد ۱٫۶۱ میلیارد یوان در رتبه‌ی سوم قرار گرفت؛ درآمد این شرکت ۴۷ درصد رشد کرده است.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی