کد خبر: ۳۸۷۵۸
|
۱۴ آذر ۱۴۰۲ | ۱۵:۴۰

تفاوت وبسایت و وب اپلیکیشن

نکته قابل بررسی درباره تفاوت وبسایت و وب اپلیکیشن در نحوه عملکرد آنها نهفته است. زیرا انواع وبسایت به‌عنوان یک پلتفرم آنلاین به همه مخاطبان محتوایی یکسان ارائه می‌کنند. در حالیکه وب اپلیکیشن کاربران را قادر می‌سازد تا با انجام فعالیت‌ها و عملکرد خاصی به‌طور مستقیم با برنامه در تعامل باشند. در این راستا به مسئله فرق وب سایت و وب اپلیکیشن می‌پردازیم.

وبسایت (website)

وبسایت‌ها صفحاتی از وب هستند که محتوایی مرتبط با یکدیگر ارائه می‌دهند. نحوه کار آنها به این صورت است که محتوای مورد نظر بر روی یک سرور وب میزبانی می‌شود. وبسایت‌ها با اتصال به اینترنت قابل دسترسی هستند و انواع مختلفی از رسانه‌های متنی، تصویری و فیلم را شامل می‌شوند.

همانطور که تاکنون در انواع صفحات وب مشاهده کرده‌ایم بسیاری از کسب و کارهای آنلاین از وبسایت‌ها برای افزایش فروش محصولات خود و یا ارائه خدمات کارآمد استفاده می‌کنند. به همین جهت مخاطبان آنها می‌توانند صفحه‌های مختلف را مرور کنند، کالای مورد نظر خود را سفارش دهند، هزینه آن را پرداخت کرده و اقلام را درب منزل خود تحویل بگیرند. همچنین اشخاص می‌توانند در انواع این صفحات نظرات خود را با دیگران به اشترک بگذارند.

وب اپلیکیشن (Web Application)

اغلب محتوای اپلیکیشن اندروید و ios با استفاده از یک لینک تعاملی، به صفحات وب متصل می‌شود و افراد می‌توانند از آن طریق با مرورگر موبابل و یا تبلت خود وارد وب اپلیکیشن شوند. همچنین با استفاده از این روش نیاز به بروزرسانی برنامه کاهش پیدا می‌کند.

تطبیق‌پذیری و رابط کاربری وب اپلیکیشن‌ها باعث شد تا در حوزه‌های مختلف به کار گرفته شوند. عملکرد وب اپلیکیشن به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی اشاره دارد که برنامه وب در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این عملکرد بسته به هدف اپلیکیشن می‌تواند دامنه‌ای بسیار گسترده داشته‌باشند.

10 مورد از کاربردی‌ترین وب اپلیکشن‌ها

انواع شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام یا فیس بوک

پلتفرم‌های خرید آنلاین مانند آمازون یا eBay

پخش ویدئو مانند نتفلیکس یا یوتیوب

پخش موسیقی مانند Spotify یا Soundcloud

سرویس هم‌سفری آنلاین: Uber یا Lyft

برنامه‌های بانکداری آنلاین: PayPal یا Venmo

پلتفرم‌های تحویل غذا: Uber Eats یا DoorDash

رزرو تور مسافرتی: Expedia یا Booking.com

یادگیری آنلاین: Courser، Duolingo یا Udemy

ابزارهای همکاری: Google Drive یا Slack

فرق وب سایت و وب اپلیکیشن

بعد از تعریف هر دو کلید واژه وبسایت و وب اپلیکیشن، اکنون 5 مورد از مهم‌‌ترین تفاوت وبسایت و وب اپلیکیشن ارائه می‌شوند.

وب‌سایت

کاربرد: برای همه افراد به‌صورت یکسان در دسترس هستند.

رابط کاربری: محتوای بصری و متنی ارائه می‌شود و مخاطب در دستکاری آنها منفعل است.

نحوه احراز هویت: نیازی به ثبت‌نام ندارند.

ویژگی و میزان پیچیدگی: وبسایت‌ها اغلب اطلاعات ساده و کم‌حجمی را ارائه می‌دهند.

نوع نرم افزار: با ورود به مرورگر قابل استفاده هستند.

وب اپلیکیشن

کاربرد: برای کاربران اپلیکیشن قابل استفاده هستند.

رابط کاربری: کاربران می‌توانند با ایجاد تغییراتی، محتوای آن را بروز کنند.

نحوه احراز هویت: افراد ضمن نام‌نویسی از امکانات آن استفاده می‌کنند.

ویژگی و میزان پیچیدگی: تعامل به نسبت پیچیده‌ای بین کاربر و محتوا برقرار می‌شود.

نوع نرم افزار: با ورود به لینک درج شده در برنامه قابل استفاده است.

مزایا و معایب

در این بخش به برخی از نکاتی که در ساختن یک وبسایت و وب اپلیکیشن کاربردی و حرفه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرند می‌پردازیم. با آگاهی از این موارد می‌توانیم سطح کیفی آنها را افزایش دهیم.

وبسایت‌ها

از مزایای انواع وبسایت‌ها می‌توانیم به قابلیت‌ دسترسی جهانی آنها اشاره کنیم. این ویژگی به صاحبان کسب و کارها اجازه می‌دهد تا حوزه فعالیت تخصصی خود را به سراسر نقاط دنیا گسترش دهند. داشتن وبسایت برای مشاغل مختلف انتخابی مقرون به صرفه است. زیرا فرصت خوبی فراهم می‌شود تا در 24 ساعت به‌صورت شبانه‌روزی به ارائه خدمات آنلاین بپردازند. همچنین وبسایت‌ها با اعتماد سازی بین مشتریان به اعتبار خدمات مجازی می‌افزایند.

البته ساخت و نگهداری یک وبسایت می‌تواند کمی زمانبر باشد و ممکن است به دانش فنی افراد نیاز داشته‌باشیم. اشکالات فنی وارد شده به وبسایت‌ها می‌توانند سرعت بارگذاری محتوا را کاهش دهند. به همین دلیل اغلب با طولانی‌ بودن فرآیند لود شدن سایت، مخاطبان دیگر از آن بازدید نخواهند کرد. بنابراین به‌روزرسانی‌های منظم و اقدامات امنیتی نیز برای اطمینان داشتن یک تجربه کاربری مطلوب ضروری است.

حمله سایبری و هک شدن نیز یکی دیگر از نکاتی است که برای مراقبت از وبسایت و وب اپلیکیشن باید در نظر بگیرید. زیرا هرچقدر سیستم امنیتی صفحه ضعیف‌تر باشد احتمال اینکه از دسترس شما خارج شود افزایش پیدا می‌کند.

وب اپلیکیشن‌ها

کاربران مجبور نیستند با تبدیل سایت به اپلیکیشن به‌روزرسانی‌ها را به‌صورت دستی دانلود یا نصب نمایند. زیرا با دسترسی به آنها، این موارد به‌طور خودکار اعمال می‌شوند. البته وب اپلیکیشن‌ها ممکن است مستعد آسیب‌پذیری‌های بیشتر امنیتی قرار بگیرند. زیرا فعالیت آنها تا حدی از طریق اینترنت امکان‌پذیر است. بنابراین برای محافظت از داده‌های حساب کاربران و جلوگیری از به سرقت رفتن آنها، باید به موقع اقدامات امنیتی مناسبی اجرا شوند.

چرا به وبسایت و وب اپلیکیشن‌ها نیاز داریم؟

اینترنت منبع عظیمی از اطلاعات است. در این بین وبسایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها راهی ساده برای دسترسی به محتوای این صفحات فراهم می‌سازند. انواع موتورهای جستجو از جمله گوگل، بینگ ماکروسافت و بسیاری از وب اپلیکیشن‌ها در عرض چند ثانیه ما را به دنیای مجازی متصل می‌کنند.

بنابراین با استفاده از این امکانات در جریان جدیدترین رویدادهای جاری قرار می‌گیریم و دانش عمیقی را در مورد موضوعات مختلف به دست می‌آوریم. همچنین باوجود تفاوت وبسایت و وب اپلیکیشن، آنها برای صرفه جویی در وقت و هزینه گزینه‌ای کارآمد هستند. در واقع فرق وب سایت و وب اپلیکیشن باعث شد تا هرکدام در زمینه‌های مختلفی کاربردی و قابل دسترس باشند.

جمع‌بندی

ابعاد متعدد تفاوت وبسایت و وب اپلیکیشن در این پست مورد بررسی قرار گرفت. با آگاهی از فرق وب سایت و وب اپلیکیشن بهتر می‌توانیم از آنها بهره ببریم. زیرا انواع وبسایت‌ها و وب اپلیکیشن‌ها به بخشی جدایی ناپذیری از زندگی روزمره ما در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. امروزه این ابزارهای دیجیتالی برای مقاصد مختلفی از جمله تعامل اجتماعی، دسترسی به جدیدترین اطلاعات و خرید اینترنتی به کار برده می‌شوند. در صورتی که نیازمند یک اپلیکیشن در کنار یک وب سایت هستید تبدیل سایت به برنامه توسط سایت اپیشو میتواند نیاز شما را بر طرف کند.

منبع : appysho.com

ارسال نظرات
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
استخدام در آزمایشگاه مخفی؛ اپل کارمندان هوش مصنوعی گوگل را دزدید
توسط جیمز وب صورت گرفت؛ عکاسی از اسب فضایی با جزییات دقیق
وبگردی