کد خبر: ۴۰۵۸۵
|
۲۸ فروردين ۱۴۰۳ | ۱۰:۳۰

چرا کیف پول در ارز‌ دیجیتال مهم است؟

با توجه به این که بازار ارز‌های دیجیتال به‌صورت تصاعدی در حال رشد است و افراد و نهاد‌های بیشتری هرروز وارد این بازار غیرمتمرکز می‌شوند، آشنایی با کیف پول‌های غیرمتمرکز اهمیت ویژه‌ای دارد.

به گزارش خبرنگار «نبض انرژی»حبیبه رحیمیان؛ با توجه به اینکه تکنولوژی بلاکچین و ارز‌های دیجیتال روز به روز در حال گسترش است و افراد زیادی روزانه وارد این بازار می‌شوند. گفتنی است؛ با پیدایش ارز‌های دیجیتال، همواره نیاز به یک ابزار قدرتمند برای مدیریت دارایی‌های دیجیتال وجود داشته است. در این زمان است که کیف پول‌های دیجیتال به‌عنوان یکی از نخستین ابزار‌های کاربردی فعال در این اکوسیستم، وارد عرصه شدند؛ بنابراین در گام نخست انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال امن بسیار ضروری است. باید به این نکته اشاره کرد و گفت که کیف به دو صورت متمرکز و غیرمتمرکز است.
در کیف پول متمرکز، کلید خصوصی علاوه بر اینکه در اختیار کاربر است، در اختیار یک شخص ثالث هم قرار دارد! این نوع کیف پول بیشتر در صرافی‌ها استفاده می‌شود. کیف پول متمرکز بسیار شبیه سیستم بانکی است. به همین دلیل می‌توان گفت استفاده از این کیف پول‌ها نسبتا راحت است و افراد مبتدی هم می‌توانند از آن استفاده کنند.
مدیریت و نگهداری دارایی در کیف پول غیر متمرکز کاملا در اختیار کاربران است. به این معنی که هیچ واسطه‌ای، به کلید‌های خصوصی کاربران دسترسی ندارد. با توجه به اینکه مهم‌ترین ویژگی ارز‌های دیجیتال، غیرمتمرکز بودن است. استفاده از کیف پول متمرکز از نظر برخی افراد با این موضوع تعارض دارد و حتی نوعی محدودیت به‌شمار می‌رود. زیرا صاحب کیف پول ارز دیجیتال، اختیار کامل برای مدیریت کیف پول خود را ندارد. این در حالی است که کیف پول‌های غیرمتمرکز به صورت P۲P کار می‌کنند و اجازه ارسال، دریافت یا هر گونه تراکنش را فقط به صاحب کیف پول می‌دهند. همچنین کیف پول غیر متمرکز یکی از انواع کیف پول کریپتویی است که برای ذخیره ارز‌های دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مدل از کیف پول‌ها از امنیت بالایی برخوردارند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید تراکنش‌های ناشناس انجام دهید و به برنامه‌های غیرمتمرکز (DApp) متصل شوید.
کیف پول‌هایی که به عنوان ولت غیر متمرکز شناخته می‌شوند، دسترسی شخص ثالث را به حساب کاربران منع می‌کنند. اما با این حال غیر متمرکز بودن کیف پول ارز دیجیتال تا به امروز به معنای مطلق کلمه عملا محقق نشده است و بعید هم به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک بتوان یک کیف پول کاملا متمرکز داشت.
زیرا توسعه‌دهندگان کیف پول غیر متمرکز موظف هستند تا قوانین و مقررات مالی کشور‌ها را رعایت کنند. به عنوان مثال تراست ولت یک کیف پول منبع باز و غیرمتمرکز است، اما به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهد و در صورت احراز هویت، حساب کاربری آن‌ها را مسدود خواهد کرد.
قانون، کیف پول غیرمتمرکز را تایید می‌کند، اما برای کنترل و نظارت بر آن قوانین وضع خواهد کرد. البته از نظر برخی افراد این قانونگذاری می‌تواند اثرات مثبتی با خود به همراه داشته باشد، زیرا با توجه به این قوانین متخلفان و مشاغل فاسد نمی‌توانند از ماهیت کیف پول‌ها به نفع خود استفاده کنند. هر چند توسعه‌دهندگان امکان سوءاستفاده از ویژگی غیر متمرکز بودن ولت‌ها را محدود می‌کنند، اما با این حال وجود برخی قوانین برای مدیریت بهتر ولت‌ها الزامی است. مخالفان این طرح هم بر این باور هستند که با وجود قوانین، این ولت‌ها هم تفاوتی با کیف پول‌های متمرکز ندارند.
با توجه به این که بازار ارز‌های دیجیتال به‌صورت تصاعدی در حال رشد است و افراد و نهاد‌های بیشتری هرروز وارد این بازار غیرمتمرکز می‌شوند، آشنایی با کیف پول‌های غیرمتمرکز اهمیت ویژه‌ای دارد. نگه‌داری دارایی‌های دیجیتال به‌صورت ایمن در حوزه کریپتو بسیار مهم است.
 امنیت، سطح اعتماد، امکانات اضافی، هزینه‌ها و سادگی در استفاده از کیف پول، می‌تواند معیار‌هایی باشند که در انتخاب نهایی کیف پول غیرمتمرکز تأثیرگذار هستند. اما بدانید که در نهایت، انتخاب به میزان اطلاعات و نیاز‌های خاص شما بستگی دارد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 10 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده سقوط است؟
در آخرین گزارش درآمد «تجارت الکترونیک پارسیان» در کدال، درآمد و فروش 438 میلیارد تومانی «رتاپ» در فروردین ماه
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۹۵ درصدی در دوره یکماهه فروردین ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
وبگردی