۰۵ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۶:۰۰

کشف ۳ کهکشان اولیه کیهان با استفاده از داده‌های تلسکوپ «جیمز وب»

گروهی از اخترشناسان موفق شدند با استفاده از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب سه کهکشان اولیه کیهان را کشف کنند که در زمان شکل‌گیری آنها جهان تنها ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون سال عمر داشته است.

به گزارش «نبض فناوری» به نقل از ایرنا، تلسکوپ فضایی جیمز وب که به نام مدیر پیشین ناسا (۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸) نامگذاری شده است، دی۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و از حدود ۶ ماه بعد تصاویر و داده‌های مختلفی را ارسال کرد. این تلسکوپ قوی‌ترین تلسکوپ فضایی است که تا کنون ساخته شده است و ستاره‌شناسان اطمینان دارند نویدبخش عصر جدیدی از اکتشافات خواهد بود.

بر اساس این خبر از پایگاه اطلاع‌رسانی اسپیس، این کهکشان‌های سه‌گانه در تصاویر دریافت‌شده از جیمز وب شبیه لکه‌های قرمز مبهم دیده می‌شوند که از هلیوم و هیدروژن اطراف تغذیه می‌کنند. این عناصر طی میلیون‌ها سال، کهکشان‌ها را حین رشد نگه می‌دارند و به شکل‌دهی آنها به شکل بیضی‌ها و مارپیچ‌های آشنا در کیهان کمک می‌کنند.

کسپر الم هاینز، اخترفیزیک‌دان در مرکز کیهان شناسی داون در دانمارک و یکی از اخترشناسان اصلی این مطالعه در این مورد گفت: این تصاویر اولین تصاویر مستقیم از شکل‌گیری کهکشان‌ها هستند که تا به حال دیده‌ایم. در حالی که جیمز وب قبلاً کهکشان‌های اولیه را در مراحل بعدی تکامل به ما نشان داده بود، این تصاویر لحظه شکل‌گیری آنها و در نتیجه ساخت اولین منظومه‌های ستاره‌ای در جهان را نشان داده است.

حدود ۴۰۰ هزار سال بعد از مه‌بانگ یا انفجار بزرگ جهان به تاریکی فرو رفت؛ پس از آن که فضا به اندازه کافی خنک شده بود تا اتم‌های هیدروژن خنثی تشکیل شود و کیهان را در یک مه کامل مانند پتویی بپوشانند. این مه حدود ۱ میلیارد سال پس از مه‌بانگ، به تدریج از بین رفت. تحقیقات اخیر نشان داده کهکشان‌های کوتوله‌ای که طی چند صد میلیون سال اول کیهان شکل گرفته‌اند، در از بین رفتن این مه بسیار موثر بوده‌اند.

دراک واتسون دیگر اخترشناس این مطالعه نیز در بیانیه‌ای دانشگاهی اعلام کرد: این (روند مه‌زدایی) فرایندی است که ما ابتدای آن را در مشاهدات خود می‌بینیم. هاینتز نیز در بیانیه ای که ناسا منتشر کرده اظهار داشت: این کهکشان ها مانند جزایر درخشان در دریایی از گازهای خنثی و بی‌رنگ هستند.

عمر عالم اکنون ۱۳ میلیارد سال است، اتفاقاتی که یک میلیارد سال اول عالم رخ داده است؛ یعنی تشکیل اولین ستاره‌ها و کهکشان‌ها از نظر کیهان‌شناس‌ها مهم است و جیمز وب می‌تواند این ناحیه از آسمان را ببیند و ما را به یک میلیارد سال اول عالم ببرد.