کد خبر: ۴۱۱۵۴
|
۰۸ خرداد ۱۴۰۳ | ۱۳:۳۰

فناوری به مثابه ابزاری در دست موزه‌ها/ خدمات متقابل موزه و علم و فناوری به یکدیگر

کارشناسان و صاحبنظران معتقدند فناوری و موزه‌ها خدمات متقابلی نسبت به هم ارائه می‌دهند؛ فناوری ابزاری برای نگهداری موزه است و موزه نیز عرصه‌ای برای نگهداشت و انتقال دانش و فناوری به مردم به‌ویژه کودکان هستند.

به گزارش «نبض فناوری»، مشاور امور پژوهشی موزه ملی علوم و فناوری ایران در نشست موزه‌ها و علم و فناوری در تعریف موزه علم و فناوری اظهارداشت: در سال‌های اخیر موزه‌داران از فناوری به عنوان ابزاری برای استفاده و نگهداری استفاده می‌کنند.

فاطمه مهاجرانی با توضیح اینکه امروزه در دنیا اقتصاد به سمت دانش بنیان حرکت می‌کند و در کشور ما نیز ا قتصاد در این راستا گام برمی‌دارد، گفت: در عمر ۳۰۰ ساله موزه‌ها، از آنها به عنوان مکانی برای نگهداری اشیاء استفاده می‌شود و در عصر جدید از موزه‌های علم و فناور به عنوان مکانی برای آموزش و چگونه زیستن استفاده می‌شود.

وی تاکید کرد: هم اکنون علم و فناوری و موزه خدمات متقابلی به یکدیگر ارائه می‌کنند؛ یا به عبارتی علم و فناوری موضوع موزه‌ها است و تعداد موزه‌های علم و فناور در کشور در حال افزایش است.

پروفسور یوسف ثبوتی نیز در این نشست گفت: ۱۵۰ سال است که می‌خواهیم علم و فناوری غرب را اخذ و استفاده کنیم اما هنوز به حد مطلوب نرسیده‌ایم.

ارتباط بین دانشگاه و فناوری برقرار نشد

فیزیکدان، منجم و پایه‌گذار تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان توضیح داد: در کشور ما دانشگاه را جدا از بستری که در غرب برای ایجاد آن وجود داشت کپی و فناوری را با پرداخت هزینه وارد کردیم؛ اما در این بین هیچ ارتباطی بین دانشگاه و فناوری برقرار نشد و در رشد دانشگاه و فناوری با یکدیگر در داخل موفق نبودیم. همچنین نحوه استفاده و به‌کارگیری آن در بخش‌های مختلف مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تاکید کرد: تحقیقات ما نشان می‌دهد اگر بخواهیم رمز و راز علوم جدید را یاد بگیریم بهتر است از کودکان پیش دبستانی و دبستانی و در صورتی که قادر باشیم از دانش آموزان دبیرستانی استفاده کنیم و یاد دادن و یاد گرفتن را به آنها آموزش دهیم.

وی تصریح کرد: در قضاوت‌ها تعصب زیادی وجود دارد در حالیکه باید هدفمان نقدی بدون قصد و غرض باشد و از افکار بی پایه و اساس بپرهیزیم.

وی با اشاره به ساخت بنیاد ثبوتی در شهر زنجان توضیح داد که افرد در سنین مختلف در این بنیاد دوره‌های مربوطه را پشت سرمی‌گذارند و آموزش لازم در علوم مختلف را دریافت می‌کنند.

همچنین رئیس ایکوم ایران نیز در نشست موزه‌ها و علم و فناوری گفت: خیلی افراد خواندن و نوشتن بلد هستند اما به دانایی نرسیده‌اند. در مقابل برخی اگرچه تحصیلات دانشگاهی ندارند دانایی لازم را در زمینه‌های مختلف همچون بنایی، ساختمان سازی و موارد مختلف کسب کرده‌اند.

سیداحمد محیط‌طباطبایی اظهار داشت: موزه‌ها براساس تعریف امروز مکان و نهادی هستند که بخشی از میراث فرهنگی، تاریخی، طبیعی و علم را در خود نگهداری و آن را ترویج می‌دهند.

وی گفت: موزه علم و فناوری در بسط و گسترش علم و فناوری نقشی بدیهی و آشکاری دارد و می‌تواند گفت که موزه‌های مختلف همپوشانی در موضوع دارند. مهمترین مخاطبان موزه‌ها وزارت آموزش و پرورش است که امر تعلیم و تربیت را برعهده دارد و باید توجه داشته باشیم که این وزارتخانه باید از این موزه‌ها برای انجام تکالیف خود بهره‌مند شود.

محیط طباطبایی با بیان اینکه پیوند بین گذشته و آاینده در موزه انجام می‌شود،‌ گفت: امروزه تفکیک تعلیم بدون پژوهش امکانپذیر است و موزه به عنوان یک نهاد جامعه فرهنگی به این موضوع توجه دارد. اگر مفهومی آموزش داده نشود و ترویج ندهیم از بین می رود و موزه به عنوان مکان برای نگهداری اشیاء، ترویج و گسترش علم را به عنوان هدف خود تعریف کرده است.

منبع/ایرنا

 

برچسب ها: موزه علم و فناوری
ارسال نظرات
در اختتامیه جشنواره طراحی صنعتی صورت گرفت، تقدیر از ۱۲ محصول دانش‌بنیان با طراحی صنعتی برتر
نتایج نظرسنجی پلتفرم چندین در مسابقات کدنویسی شریف اعلام شد، اشتراک تجربه و مشاوره با حرفه‌ای‌ها، محبوب‌ترین شیوه توسعه فردی برنامه‌نویسان
وبگردی