چرا مدل اقتصادی برای شبکه ملی اطلاعات تعریف نشده است
به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» شبکه ملی اطلاعات یکی از حلقههای ارتباطی در عرصه ارائه خدمات است که این موضوع چندین سال است که از سوی مسئولان مطرح شده و در دولت جدید نیز به صورت جدی پیگیری میشود. اما با وجود این هنوز این مهم به نتیجه نرسیده و روز به روز با موانع و چالشهایی مواجه است.
اهمیت فناوری اطلاعات و نقش آن درتوسعه اقتصاد بهبود و ارتقا سطح زندگی انسان برکسی پوشیده نیست و امروزه تقریبا درتمامی دستگاههای کشور پروژههای فناوری اطلاعات و یا مبتنی برفناوری اطلاعات مشاهده میشود دربرنامه پنجم توسعه کشور نیز بخش فناوری اطلاعات بطور اساسی لحاظ شده است.
براساس این گزارش طی چندسال گذشته فعالیتهای مختلفی در وزارتخانه ارتباطات انجام شده که ازمهمترین آنها میتوان به پروژههای افزایش پهنای باند اینترنت راه اندازی نسخه IPV۶ تجهیزشبکه هسته IP/MPLS راه اندازی مرکز داده طرح سیستم عامل بومی و پروژه ملی ایجاد و راه اندازی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد.
به جرات میتوان گفت شبکه ملی اطلاعات بزرگترین پروژه کشور در حوزه فناوری اطلاعات است که اجرای آن میتواند فضای مجازی کشور را متحول سازد.
در همین راستا صادق عباسی شاهکوه رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به نیم بها بودن تعرفه ترافیک داخلی برای تولیدکنندگانی که محتوای کمحجمی دارند و یا استارتآپهایی که در حال شکلگیری هستند، اشاره کرده و معتقد است باید با تغییر روشها یا اختیاری کردن تعرفه ترجیحی، مقررات را برای تولیدکنندگان دادههای حجیم اصلاح کنیم.
به گفته وی تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات فراتر از موضوع تعرفه پهنای باند داخلی و بینالملل است و تعرفه صرفاً یکی از اجزای آن است و این موضوع را باید از سه منظر استفادهکننده، اپراتور و تولیدکننده محتوا بررسی کرد.
برهمین اساس باید مدلی را تدوین کنیم که استفادهکنندگان، که از همه ذینفعان مهمتر هستند، خدمات با کیفیت مناسب و قیمت مقرون به صرفه دریافت کنند؛ شاخص قیمتگذاری مقرون به صرفه خدمات نیز در سند کلان شبکه ملی اطلاعات پیشبینی شده است.
همچنین در چرخه ارائه خدمات، اپراتورها باید سرمایهگذاری کرده و شبکهشان را توسعه داده و به نحو مناسب نگهداری کنند و تکنولوژیهایشان را ارتقاء دهند تا بتوانند خدمات با کیفیت و پایدار را ارائه کنند.
وی معتقد است باید در تدوین مدل اقتصادی شبکه ملی اطلاعات به همه اجزای این چرخه دقت شود. چند سال پیش، تعیین تعرفه نیمبها برای ترافیک داخلی به منظور حمایت از محتوای داخلی از سوی مرکز ملی فضای مجازی ابلاغ شد و کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات نیز مصوبهای را تدوین کرد تا این موضوع اجرایی شود.
باید این نکته را متذکر شد که شبکه ملی اطلاعات بهعنوان زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی فضای مجازی باید مولد ثروت باشد و در تمامی بخشها مانند اپراتورهای همراه و ثابت، خدمات کاربردی و محتوایی تولید اشتغال کند. رسیدن به سهم ۱۰ درصدی اقتصاد دیجیتال از اقتصاد کل کشور از اهداف مهمی است که باید به آن دست پیدا کرد.