کد خبر: ۱۷۹۰۵
|
۱۳ خرداد ۱۴۰۰ | ۰۹:۱۱

ایجاد کمیته مشترک برای تسریع در استانداردسازی محصولات‌ نانویی

کمیته مشترک برای رفع مسائل و مشکلات موجود در مسیر استانداردسازی محصولات مبتنی بر فناوری‌نانو تشکیل خواهد شد.

به گزارش« نبض فناوری» ستاد ویژه توسعه فناوری نانو در نشستی با حضور غلامرضا شریعتی، رئیس سازمان ملی استاندارد ایران به تشریح وضعیت کشور ایران در حوزه فناوری نانو پرداخت.

سعید سرکار، دبیر ستاد توسعه فناوری نانو در این جلسه با اشاره به جایگاه کشور در شاخص‌های مرتبط با علم، فناوری و نوآوری نانو، گفت: کشور ایران هم اکنون با تدوین ۱۲۴ استاندارد ملی در رتبه سوم جهانی به لحاظ تعداد استانداردهای ملی منتشر شده قرار دارد. همچنین تاکنون ۸ استاندارد بین‌المللی (ایزو) با مسئولیت ایران در حوزه فناوری نانو تدوین شده است که نزدیک به ۱۰ درصد استانداردهای بین‌المللی منتشر شده در سازمان ایزو را شامل می‌شود.

حسن پوی پوی، دبیر گروه استاندارد و ایمنی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، با اشاره به فعالیت‌ها و دستاوردهای این ستاد در حوزه استانداردسازی فناوری، خاطر نشان کرد: برنامه‌ها و فعالیت‌های ستاد در ۵ حوزه اصلی استانداردسازی شامل "تدوین استاندارد ملی"، "تدوین استاندارد بین‌المللی"، "ایمنی نانو"، "اندازه‌شناسی نانو (نانومترولوژی)" و "گواهی دهی محصولات نانو" است.

وی نبود زیرساخت‌های اندازه‌شناسی به ویژه نانومواد مرجع و آزمایشگاه‌های مرجع اندازه‌شناسی در حوزه فناوری نانو و هزینه‌های سنگین استانداردسازی را از چالش‌های استانداردسازی در حوزه نانو ذکر و یادآور شد: علاوه بر آن قدیمی بودن استانداردهای ملی و لزوم تجدیدنظر در آنها با توجه به پیشرفت علم و فناوری در کشور، طولانی و کند بودن فرایند اعطای نشان نانو از دیگر چالش‌های اصلی در مسیر استانداردسازی فناوری نانو به شمار می‌رود.

به نقل از ستاد نانو، در این جلسه به پیشنهاد ستاد نانو و با موافقت سازمان ملی استانداردسازی مقرر شد کمیته مشترکی با حضور معاونین و مدیران هر دو طرف تشکیل شود و مسائل و مشکلات از طریق این کمیته مطرح و برای رفع آنها اقدام شود.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 23 اردیبهشت 1403 پیش‌بینی روند قیمت بیت‌کوین
درمان دقیق تر بیماری‌ها؛ هوش مصنوعی گوگل داروساز می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 22 اردیبهشت 1403 سقوط بیت‌کوین و اتریوم
به دلیل نقض حق امتیاز اختراع؛ مایکروسافت ۲۴۲ میلیون دلار جریمه شد
پس از نصب در مغز انسان؛ تراشه مغزی نورالینک مختل شد
وبگردی