کد خبر: ۱۹۶۹۲
|
۰۹ مرداد ۱۴۰۰ | ۱۰:۰۰

آیا فیس بوک ما را می کُشد؟

به دنبال توصیه در مورد اطلاعات غلط بهداشتی و رسانه های اجتماعی جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا اظهار داشت که فیسبوک و دیگر شبکه های اجتماعی مردم را می کشند.

به گزارش «نبض فناوری»، اگرچه بایدن به سرعت از اظهارات خود عقب نشینی کرد؛ اما فیسبوک آن را رد کرد و در عوض به مطالعه خود اشاره کرد که نشان می دهد پذیرش واکسن توسط کاربران فیسبوک آمریکایی افزایش یافته است.

بنابراین آیا فیس بوک در اطلاعات غلط COVID-19 نقش دارد؟ نتایج نظرسنجی جدید از محققان دانشگاههای Northwestern ، Harvard ، Northeastern و Rutgers نشان می دهد که چنین است.

به گفته بایدن در حالی که محققان اظهار می کنند که نتایج آنها نشان نمی دهد که شبکه های اجتماعی مردم را می کشند؛ اما دریافتند کسانی که برای اخبار COVID-19 به فیسبوک اعتماد کرده اند نسبت به کل ایالات متحده واکسیناسیون کمتری داشته اند. جمعیت کسانی که بیشتر اخبار خود را از فیسبوک دریافت کرده اند، سطح پایینی از اعتماد نهادی و پذیرش بیشتر اطلاعات غلط را نشان داده اند.

جیمز دراکمن استاد علوم سیاسی Payson S. Wild در دانشکده هنرها و علوم واینبرگ Northwestern و مدیر دانشکده می گوید: ما مطمئناً نمی توانیم بگوییم این پلتفرم باعث تردید در تزریق واکسن می شود اما به نظر می رسد مکانی است که چنین افرادی در آن جمع می شوند. این امر اطمینان از ارائه اطلاعات دقیق در فیسبوک را از اهمیت بیشتری برخوردار می کند.

بین 9 ژوئن و 7 ژوئیه دراکمن و همکارانش در پروژه ایالت های کووید از 20،669 نفر در سراسر ایالات متحده خواستند تا منابع خبری را که برای به روز رسانی COVID-19، میزان واکسیناسیون و اطلاعات به آنها متکی هستند را نام ببرند.

محققان دریافتند فیسبوک منبع مهمی از اخبار COVID-19 است. سه نفر از هر 10 نفر (33٪) گزارش داده اند که در 24 ساعت گذشته از فیسبوک برای یافتن اخبار مربوط به COVID-19 دیدن کرده اند. هنگامی که با سایر پاسخ های احتمالی مقایسه می شود، نتایج نشان می دهد مردم از فیسبوک به اندازه منابع خبری اصلی مانند CNN (32٪) و فاکس نیوز (30٪) استفاده می کنند.

نرخ واکسیناسیون

میزان واکسیناسیون پاسخ دهندگانی که گفته اند اخبار COVID-19 را از فیسبوک و سایر منابع دریافت کرده اند 10درصد کمتر (61) نسبت به کسانی است که گفته اند ازفیسبوک استفاده نمی کنند (71)بود. این فاصله واکسیناسیون بین افرادی که از منابع مختلف (87٪) اما نه از فیسبوک استفاده می کنند و کسانی که فقط از فیسبوک استفاده می کنند به 40درصد افزایش می یابد.

حتی زمانی که محققان نژاد، سن، محل زندگی، تحصیلات و سایر ویژگی های جمعیتی پاسخ دهندگان را در نظر گرفتند، باز هم مشاهده کردند افرادی که اخبار COVID-19 را از فیسبوک دریافت کرده اند، سطح واکسیناسیون کمتری داشته و سطوح بالاتری از مقاومت در برابر واکسن را نشان داده اند.

محققان در بررسی اعتماد نهادی دریافتند که پاسخ دهندگانی که برای اطلاعات مربوط به COVID-19 به فیسبوک اعتماد می کردند، کمتر به رسانه های خبری و سایر موسسات دولتی و علمی اعتماد دارند. در مورد پاسخ دهندگانی که گفته اند فقط از فیسبوک اخبار دریافت کرده اند، تنها 37 درصد گفته اند که به رسانه های اصلی  اعتماد دارند.

دراکمن و همکارانش همچنین از پاسخ دهندگان پرسیدند که آیا تصورات اشتباه رایج COVID-19-مانند اینکه آیا واکسن ها DNA افراد را تغییر می دهند یا حاوی ریزتراشه ها برای ردیابی افراد هستند-واقعیت دارد؟ پاسخ دهندگانی که به طور انحصاری از فیسبوک استفاده می کردند به احتمال زیاد این ادعاها را باور می کردند، در حالی که 22درصد حداقل یک مورد را باور داشتند. این نتیجه با افرادی که فقط Fox News را تماشا می کردند (21) و بسیار بیشتر از کسانی بود که به منابع متعدد (7) متکی بودند.

دراکمن و همکارانش می گویند نتایج نظرسنجی آنها نشان نمی دهد که فیسبوک از واکسیناسیون آمریکایی ها جلوگیری کرده است.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی