کد خبر: ۲۰۶۹۳
|
۱۴ شهريور ۱۴۰۰ | ۰۸:۰۰

در پشت پردۀ ارز دیجیتال گراف چه خبر است؟

ارز دیجیتال گراف (The Graph) یک پروتکل ‌شاخص‌گذاری است که به جستجوی اطلاعات و داده‌ها در بلاکچین و شبکه‌های ذخیره‌ساز می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» ارز‌های دیجیتال یکی از فناوری‌های نوین در حوزه سرمایه‌گذاری است به طوری به یکی از شاخه‌های اصلی در توسعه اقتصادی هر کشوری تبدیل شده است.
امروزه در بازار‌های سرمایه گذاری شما نام ارز‌های دیجیتال زیادی را شنیده‌اید، در این گزارش سعی می‌کنیم که علاقه‌مندان را با ارز دیجیتال گراف آشنا کنیم.

ارز دیجیتال گراف (The Graph) یک پروتکل شاخص‌گذاری است که به جستجوی اطلاعات و داده‌ها در بلاکچین و شبکه‌های ذخیره‌ساز می‌پردازد. به عبارت دیگر ارز دیجیتال گراف پلتفرمی برای جستجوی اطلاعات موجود در شبکه‌هایی مانند اتریوم و IPFS است. این پلتفرم موجب بهبود عملکرد بسیاری از برنامه‌های دیفای و اکوسیستم وسیع وب ۳ می‌شود. در حال حاضر شبکه گراف از پلتفرم‌های اتریوم، IPFS و POA پشتیبانی می‌کند، البته تیم گراف قصد دارد شبکه‌های بیشتری را تحت پوشش خود دربیاورد.

بنیان گذاران ارز دیجیتال GRT

تیم اولیه این پروژه شامل Yaniv Tal سرپرست پروژه، Brandon Ramirez سرپرست تحقیق و Jannis Pohlmann مدیر بخش تکنولوژی است. یانیو تال، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت The Graph است که به همراه تیم خود، یک پروتکل شاخص‌سازی ایجاد کرده‌اند که هدف آن سهولت در دسترسی به داده‌های بلاک چین است.

در پشت پردۀ ارز دیجیتال گراف چه خبر است؟
بنیان گذاران یک چهارچوبی را بر روی یک پایگاه داده تغییر ناپذیر به نام Dotomic پیاده سازی کردند. گراف از این چشم انداز برای ایجاد API‌های تغییر ناپذیر و دسترسی به داده‌ها با استفاده از زبان پرسش GraphQL استفاده کرد.

توکن GRT و مدل کسب و کار ارز دیجیتال Graph

گراف یک فضای متن باز است و هیچ کارمزد و هزینه‌ای را برای خود جمع‌آوری نمی‌کند. توکن GRT یک توکن کاربردی و اختصاصی در این پلتفرم است. در این شبکه دو نوع سهام‌دار (Staker) وجود دارد. دستۀ اول شاخص‌گذاران (Indexer) هستند و با نگهداری GRT به بهبود عملکرد و جمع‌آوری کارمزد‌های شبکه می‌پردازند. با توجه به اینکه مقدار پاداش دریافتی آن‌ها وابسته به مقدار توکنی است که ذخیره کرده‌اند، این موضوع به ایجاد انگیزه در آن‌ها برای ذخیرۀ توکن‌های بیشتر و کسب سود بیشتر کمک می‌کند.

دسته دوم Curator‌ها هستند که با استفاده از توکن‌های GRT به شاخص‌گذاران اعلام می‌کنند که کدام SubGraph‌ها نیاز به شاخص‌گذاری دارند و به توسعه‌دهندگان نیز اعلام می‌کنند که از کدام یک از API‌ها استفاده کنند.

هزینه‌ها در شبکۀ گراف نسبت به هزینه‌های اینترنت نسل دوم بسیار کمتر است. در این شبکه، هزینه‌های مربوط به تهیۀ سرور، فضای ابری و تأمین‌کنندگان پایگاه داده و همچنین هزینه‌های مربوط به سرور‌هایی که برای مهندسی و تأمین و نگهداری از شبکه نیاز است، وجود ندارد.

این پروژه قبلا، اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) خود را بر بستر اتریوم ایجاد می‌کرد. در آن زمان بنیانگذاران آن متوجه شدند که هیچ راه غیرمتمرکزی برای شاخص‌گذاری و جست‌وجوی داده در آن فضا وجود ندارد. اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز به راهی برای گرفتن اطلاعات و انتقال آن‌ها به منابع دادۀ زیرین نیاز دارند.

در پشت پردۀ ارز دیجیتال گراف چه خبر است؟
IPFS فضای ذخیره‌سازی ارزان و اتریوم امکان تراکنش‌های کوچک را فراهم می‌کنند، اما به ندرت پیش می‌آید که داده‌ها با فرمتی ذخیره شوند که بتوان از آن‌ها مستقیماً در اپلیکیشن‌ها استفاده کرد. استفاده از داده‌ها برای تأمین توان وب یا اپلیکیشن‌های موبایل به طور مستقیم از طریق نود‌های اتریوم بسیار دشوار بود.

توسعه‌دهندگان مجبور بودند هر بار یک بک‌اند (Backend) سفارشی برای موارد جدید ایجاد کنند و از این طریق به مدیریت پردازش داده، در اپلیکیشن‌های غیر متمرکز خود بپردازند. به همین منظور و با هدف ایجاد دسترسی آسان و تسهیل فرآیند استفاده و بهره‌وری از اینترنت نسل سوم، پروژۀ ارز دیجیتال Graph ایجاد شد.
تحلیل بنیادی ارز دیجیتال گراف

با توجه به آمار و ارقام مطلوب گراف در طول مدت کوتاهی که عرضه شده است، می‌توان پیش بینی کرد با حفظ این روند گراف آینده بی‌نظیری خواهد داشت. همچنین گراف برای گسترش همکاری‌های خود با صرافی معتبر یونی سواپ همکاری دارد. اما ارائه خدمات به طیف گسترده‌ای از شرکا بدون شبکه قدرتمند اتریوم ممکن نیست.

ویژگی‌های ارز دیجیتال گراف (GRT)

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارز دیجیتال گراف، وجود زیرساخت‌های غیرمتمرکز است. تیم توسعه‌دهنده این پلتفرم، برای اطمینان از یکپارچگی داده‌های شبکه و امنیت اقتصادی آن از نمودار گراف استفاده می‌کنند. ارز دیجیتال گراف یک توکن ERC۲۰ بر روی بلاک چین اتریوم است که با استفاده از آن سرمایه‌گذاران می‌توانند به کسب درآمد بپردازند.

در پشت پردۀ ارز دیجیتال گراف چه خبر است؟

گراف یک لایه اطلاعاتی را در بالای بلاک چین خود ایجاد کرده که با استفاده از آن، شاخص گذاران می‌توانند برای اجرای گره یا نود گراف، از گره اتریوم استفاده کنند. علاوه بر این، از طریق لایه اطلاعاتی گراف، می‌توان از اپراتور‌های نود مانند Infura یا Alchemy استفاده کرد.

ویژگی‌هایی که آینده شبکه ارز دیجیتال Graph را متحول می‌کند

با استناد به نظرات محققان و فعالان حوزۀ بلاکچین و ارز‌های دیجیتال، چنین به نظر می‌رسد که با توجه به عدم وجود نگرانی در مورد مقیاس پذیری و شفافیت در زیرساخت‌های بک اند (Backend) و با توجه به شبکۀ غیرمتمرکز آن که در حال حاضر ۲۰۰ نود یا شاخص گذار فعال دارد، پروتکل گراف می‌تواند به استانداردی برای توسعۀ اپلیکیشن‌های غیر متمرکز (DApps) تبدیل شود. همچنین این تعداد بسته به میزان تقاضای کاربران برای کوئری (Query) افزایش خواهد یافت. در نتیجه، توسعه دهندگان و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز آنها، به یک زیرساخت بک اند (Backend) و بدون کوچک ¬ترین نشانه‌ای از خطا دست می‌یابند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مهم که به سازگای بیشتر این پروتکل می‌انجامد، امکان ادغام چند بلاکچین است. این ویژگی به اپلیکیشن‌ها امکان می‌دهد که از API‌های متن باز مشابه، در چندین بلاکچین استفاده کنند. این موضوع به روی کار آمدن نوع جدیدی از اپلیکیشن‌ها می‌انجامد.

در دنیای اپلیکیشن‌های داده محور، داشتن دسترسی آزاد به داده ها، به تسهیل فرآیند ورود اپلیکیشن‌ها به بازار کمک می‌کند. اگر در مورد داده‌ها در بلاکچین فکر کنید، می‌بینید که همچنان سازماندهی معنادار داده ها، با سختی و پیچیدگی زیادی همراه است.

در پشت پردۀ ارز دیجیتال گراف چه خبر است؟

به صورت کلی رمزارز و یا همان GRT را می‌توان یک زیر ساختی برای اینترنت نسل سوم و یا سیستم IPFS به حساب آورد و همچنین گراف از شاخص گذاری داده‌ها در سیستم نظیر به نظیر IPFS نیز پشتیبانی کرده و برای اطمینان از امنیت اقتصادی شبکه گراف و یکپارچگی داده ها، شاخص گذاران از نمودار این ارز دیجیتال استفاده می‌کنند. با توجه به استقبال خوبی که از فضای دیفای انجام شده، در خواهیم یافت که امکان دسترسی به داده‌های بلاکچین برای توسعه دهندگان بسیار حائز اهمیت است.

شبکه گراف سعی دارد تا یک پل اطلاعاتی را میان داده‌های بلاکچین و پلتفرم‌های دیفای به وجود آورد. تیم توسعه دهنده گراف با استفاده از قرارداد‌های هوشمندی که به اطلاعات کاربر بستگی دارند، موفق شد تا بستری مناسب، آسان و سریع را به منظور انجام معاملات راه اندازی کند، تا جایی که تعداد زیادی از تحلیلگران و کارشناسان پلتفرم گراف را یک ابزار مناسب برای توانمندسازی تمامی کاربران شبکه، به ویژه آن‌هایی که فعالیت به مراتب بیش تری در بلاکچین دارند، می‌داند و آینده خوبی را برای ارز دیجیتال گراف متصور هستند.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی