کد خبر: ۲۰۹۴۸
|
۲۲ شهريور ۱۴۰۰ | ۱۱:۵۸

شبکه ملی اطلاعات شاهراه کلیدی ارائه خدمات بومی و تولید محتوای سالم در کشور

کارشناس فناوری ارتباطات گفت: یکی از الزامات شبکه ملی اطلاعات گسترش ظرفیت و ایجاد امکانات لازم برای شکل‏‌گیری اقتصادی ارائه خدمات بومی و محتوای آن است که در این زمینه هیچ فعالیت اقتصادی صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» بحث اینترنت ملی و شبکه ملی اطلاعات یکی مباحثی است که طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است به طوریکه در این خصوص اقداماتی از سوی مسئولان گذشته صورت گرفته، اما کافی نبوده که بتوان از آن به عنوان دستاورد شاخصی نام برد به گونه‌ای که این امر مهم انتقادات و واکنش‌های زیادی را در پی داشته است. گفته می‌شود که وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی سال‌های گذشته عزم راسخ در پیاده سازی و عملیاتی کردن این شبکه و اجرای کامل تکالیف مربوط به آن به کار نگرفته است.

گفتنی است؛ شبکه ملی اطلاعات در کشور به منظور ارتقاء جایگاه و کسب سهم مناسب از اقتصاد دیجیتال و شکوفایی کسب و کار‌های دانش بنیان، خلاق و مولد با بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات مبتنی بر سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی فراهم سازی زمینه‌های حکمرانی صالحانه در فضای مجازی با تاکید بر مردم سالاری دینی، عدالت اجتماعی، آزادی‌های مشروع و مسئولانه، شفافیت نظام اداری و مقابله با فساد و جرایم سایبری و ارتقاء جایگاه ایران به تراز قدرت‌های سایبری جهانی با ایجاد موازنه تاثیر و گسترش تعاملات دوجانبه و چند جانبه با دیگر کشور‌ها در جهت اجماع سازی، گفتمان سازی، اقناع و شکل دهی به قواعد، مقررات و استاندارد‌های فضای مجازی با ابتکار عمل و رویکرد مواجهه فعال اجرایی می‌شود.

عیسی زارع‌پور با انتقاد از فضاسازی‌ها نسبت به شبکه ملی اطلاعات معتقد است همچنان برخی در کشور، شبکه ملی اطلاعات را به معنای قطع دسترسی با شبکه جهانی اینترنت می‌دانند. باید به اطلاع عموم مردم رساند که هیچ‌کسی با راه‌اندازی و تکمیل شبکه ملی اطلاعات به دنبال قطع شبکه جهانی اینترنت نیست.
به اعتقاد وی در حال حاضر حفظ استقلال کشور در فضای مجازی یک اصل است. البته استقلال در فضای مجازی به معنای قطع ارتباط با جهان نیست. استقلال به معنای این است که ارتباط مقتدرانه و با دست برتر با جهان داشته باشیم.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران سرعت بالاتر و هزینه انتقال ترافیک پایین‌تر شبکه ملی اطلاعات نسبت به اینترنت جهانی موجب می‌شود، شرکت‌های خارجی تمایل به حضور در بازار فناوری اطلاعات کشور پیاده‌کننده شبکه ملی اطلاعات برای بهبود خدمات خود به سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات آن کشور تشویق شوند.

اگر به بازار بسیار بزرگ صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات نگاهی بیندازیم، می‌بینیم سهم کشورمان از این بازار، سهم بسیار اندکی است؛ اگر شبکه ملی اطلاعات به صورتی که در اسناد بالادستی آمده، راه‌اندازی شود سالانه حداقل ۱۵۰ هزار شغل پایدار ایجاد شده و بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در خرید پهنای باند اینترنت صرفه جویی خواهد شد.

در همین راستا عبدالرضا محمدزاده کارشناس فناوری ارتباطات و اطلاعات در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» با اشاره به راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، اظهار کرد: شبکه ملی اطلاعات در حال حاضر با نواقص جدی مواجه است که بایستی با انجام برنامه‌های اساسی و کلیدی مرتفع شود؛ چرا که با این کار بستر برای توسعه فراهم خواهد شد.

وی افزود: یکی از الزامات راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات موضوع تعرفه‌گذاری و کاهش هزینه‌های شبکه و تأمین تسهیلات زیرساختی برای ارائه محتوا است، که خوشبختانه در این زمینه اقدامات مناسبی انجام شده است به گونه‌ای که ۶۰ درصد اطلاعات در داخل کشور تبادل می‌شود، پس می‌توان گفت شبکه ملی اطلاعات در داخل کشور در این بخش خوب عمل کرده است.

وی تصریح کرد: همچنین در بخش خدمات برای تأمین نیاز‌های اولیه برای دستیابی به خدمات دولت الکترونیک، سلامت، تجارت و آموزش الکترونیکی باید با تعرفه ارزان و مناسب برای آحاد جامعه ارائه شود که هنوز در بحث ارائه خدمات مشکلات اساسی وجود دارد.

محمدزاده گفت: یکی دیگر از الزامات این شبکه توسعه و گسترش ظرفیت و ایجاد امکانات لازم برای شکل‏‌گیری اقتصادی ارائه خدمات بومی و محتوای آن است که در این زمینه هیچ فعالیت اقتصادی صورت نگرفته است، بنابراین ایجاد بستری مناسب برای تولید محتوای سالم و نگهداری امن اطلاعات ضمن کاهش هزینه‌های آن منجر به کاهش هزینه اینترنت نیز خواهد شد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
وبگردی