کد خبر: ۲۱۹۴۳
|
۲۴ مهر ۱۴۰۰ | ۱۰:۳۹
در گفتگو با نبض فناوری؛

نباید به حوزه آی تی به عنوان کالای لوکس نگاه کرد/ فلیترینگ و محدودسازی سدی بزرگی بر سرراه توسعه صنعت IT

دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، گفت: برای اینکه یک سیاست‌گذاری مناسب و شبکه داخلی قوی داشته باشیم، نیاز به سخت افزارهای قوی داریم. نگاه ما به شبکه و سخت افزار نگاهمان به عنوان یک کالای لوکس نباشد.

نیما حاسید دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، در گفتگو با خبرنگار «نبض فناوری» در رابطه با عقب ماندگی ایران در عرصه ساماندهی فضای مجازی، اظهار کرد: براساس سیاست گذاری‌های کشور اگر بخواهیم نگاه اجمالی و کوتاه در این زمینه داشته باشیم بیشترین سیاست‌گذاری‌هایی که ما انجام دادیم تقریبا از لحاظ تاریخی همزمان با مالزی بوده؛ اما سیاست گذاری آن‌ها اصولی و ساختاری بوده است؛ چرا که آن‌ها به حوزه آی تی به چشم اینکه صرفا علم IT و حیطه آی تی را در بربگیرد نگاه نکردند؛ بلکه به شکل به عنوان ابزاری که بتوانند سیاست‌های کلانی خودشان را به جامعه و جامعه بین الملل مطرح کنند؛ بنابراین آی تی مالزی نسبت به ایران رشد بیشتری پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: تقریبا در سال‌های اولیه میزان بودجه بندی این دو کشو ر خیلی با هم اختلاف فاحشی ندارد؛ ولی به این دلیل این‌ها توانستند این نگاه را داشته باشند. متاسفانه تا دولت رئیسی نگاه کلانی به حوزه آی تی نگاهی نبوده که بتواند خود را در سیاست اصلی کشور جاری کند.

حاسید اضافه کرد: بُعد دیگر بُعد فرهنگ محور بودن آن است توجهی که در دولت رئیسی نسبت به قضایای سیاسی و حتی در مباحث فنی دارند در دولت‌های قبلی نداشتند در مجموع امیدواریم این سیاست‌های جدید به گونه‌ای نمایان شود که جایگاه آی تی نه تنها صرفا به عنوان یک علم الکترونیک بلکه به عنوان یک علم تغییر دهنده وضع موجود شود.

دکتری علوم سیاسی، فوق لیسانس روابط بین الملل، تأکید کرد: همچنین تاثیر آی تی بر فرهنگ و فرهنگ بر آی تی به رسمیت شناخته شود، تا این تاثیرگذاری متقابل باعث این نشود که ما به سمت فیلترینگ یا فرهنگ حذفی حرکت کنیم یا بلعکس؛ که این موضوع سبب شود که با استفاده از آی تی و نفوذی که امروزه این علم به ما می‌دهد فرهنگ خودمان را بیشتر از قبل در دنیا ثابت کنیم. در اینصورت تاثیرگذاری بیشتری در بعد ملی و بین‌المللی خواهیم داشت.

حاسید ادامه داد: برای اینکه یک سیاست‌گذاری مناسب و شبکه داخلی قوی داشته باشیم، نیاز به سخت افزار‌های قوی داریم. نگاه ما به شبکه و سخت افزار نگاهمان به عنوان یک کالای لوکس نباشد. این سخت افزار‌ها نیاز هر کشور است و دراز مدت سودهی و بادزهی خوبی را دارند، همینطور در بعد داخلی یک سیاست ۱۰ ساله نیاز داریم تا تمرکز زدایی کنیم. اینکه یک حجم زیادی از امکانات آی تی در تهران و برخی کلانشهر‌ها داشته باشیم و بقیه شهر‌ها از این نعمت بی نصیب باشند، منطقی نیست.

وی افزود: باید کاری کنیم که شرکت‌های دانش محور و دانش بنیان در کشور، افراد نخبه در این حوزه به امکانات آی تی دسترسی یکسان داشته باشند در غیر اینصورت باعث مهاجرت نخبگان از کشور خواهیم شد. این تمرکز زدایی از تهران و انتقال آن به شهر‌های دیگر باعث ایجاد همدلی فرهنگی در کشور خواهد شد.

ارسال نظرات
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
وبگردی