کد خبر: ۲۳۷۶۷
|
۲۴ آذر ۱۴۰۰ | ۱۴:۰۰

فعالیت بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان، ۱۰ هزار استارتاپ در کشور

در حال حاضر بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان، ۱۰ هزار استارتاپ و ۱۵۰۰ شرکت خلاق در کشور فعال هستند که تمام این اکوسیستم نوآوری در کشور برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» بیست و دومین نمایشگاه دستاورد‌های پژوهش، فناوری و فن بازار و نهمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت با حضور مسئولان در حالی برگزار شد که در این نمایشگاه دستاورد‌های نوین شرکت‌های دانش‌بنیان و دانشگاهی و پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد درمعرض دید علاقه‌مندان قرار گرفت.

با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر بهره‌گیری و استفاده از توان علمی و نخبگانی کشور در جهت رفع مسائل و چالش‌های دستگاه‌ها، موسسات و شرکت‌ها، و نیز به منظور فراهم سازی و تسهیل شرایط همرسانی بین بخش‌نیاز و تقاضای کشور با بخش عرضه و توانمندی‌ها و ظرفیت‌های علمی و فناورانه کشور برپا شده است. این نمایشگاه در راستای حل مسائل و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری همه ساله برگزار می‌شود تا بتواند گرهی از مشکلات کلیدی آن‌ها را برطرف سازد.

همچنین ارائه نیازمندی‌ها به جای عرضه توانمندی‌ها، پاسخگویی به نیازمندی‌های مورد نیاز صنایع با استفاده از توان داخلی، مقاوم سازی در برابر تحریم‌ها با اعتماد به توانمندی داخلی، بستر سازی جهت شناسایی و ارائه نیازمندی‌های شرکت‌های دولتی و خصوصی، هدفمندسازی پژوهش‌ها و تلاش‌های فناورانه در راستای نیاز‌های کشور و شناسایی پتانسیل‌های موجود در کشور از جمله این تاثیرات است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری معتقد است که اقتصاد دانش‌بنیان چیزی جز سرمایه گذاری دولت در بخش خصوصی نیست، هرجا دولت سرمایه گذاری کرده چیزی بیرون نیامده است.

بنا به گفته وی در حال حاضر نسبت سرمایه گذاری بخش دولتی به خصوصی در پژوهش در پارک‌های علم و فناوری ۸ تا ۱۰ به یک است. این در حالی است که نسبت سرمایه گذاری بخش خصوصی به دولتی در پارک فناوری پردیس ۲۵ به یک است؛ به این معنا که یک میلیارد تومان سرمایه گذاری ما موجب سرمایه گذاری ۲۵ میلیارد تومانی از سوی بخش خصوصی خواهد شد.

طبق گفته وی در حال حاضر بیش از ۶ هزار شرکت دانش بنیان، ۱۰ هزار استارتاپ و ۱۵۰۰ شرکت خلاق در کشور فعال هستند. تمام این اکوسیستم نوآوری در کشور برای سرمایه گذاری بخش خصوصی است. سالیان سال است که در پژوهش سرمایه گذاری شده، ولی محصول تولید نشده است، دلیل آن را حضور نداشتن بخش خصوصی است. وی معتقد است که با شکل گیری و توسعه این زیست بوم ضمن حل مشکلات جامعه، ظرفیت‌های نوآورانه جوانان به اشتغال بدل شده و فرصت‌هایی برای بازگشت، جذب و ماندگاری نخبگان به وجود بیاید.

لازم به ذکر است که در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی بیش از ۹هزار محصول فناورانه ارائه شده که ۱۵ محصول جدید برای اولین بار در این نمایشگاه ارائه شدند.

باید این نکته را اذعان کرد و گفت؛ با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۰ از سوی رهبر معظم انقلاب به‌عنوان «تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها»، معاونت علمی ریاست‌جمهوری در راستای حمایت از تولیدکنندگان و فناوران داخلی، برای محصولات سطح اول تا سوم، ۱۰ تا ۵۰ درصد قیمت محصولات خریداری‌شده توسط مراکز علمی و پژوهشی دولتی را بر اساس آیین‌نامه سطح‌بندی، به‌عنوان کمک بلاعوض پرداخت می‌کند.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی