کد خبر: ۲۴۱۹۵
|
۰۸ دی ۱۴۰۰ | ۰۹:۳۴

رویدادی فناورانه برای ایجاد زبان مشترک میان فناوران و صنعتگران

از سوی مرکز صنعتی‌سازی ستاد توسعه فناوری نانو رویدادی با هدف ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعتگران برگزار می‌شود و طی آن با برگزاری برنامه‌های آموزشی، مشاوره، حمایت‌های مالی و معنوی از فناوران به منظور رسیدن به محصول قابل تجاری‌سازی حمایت می‌شود.

به گزارش« نبض فناوری» یکی از مشکلات اکوسیستم نوآوری کشور ارتباط ناکارآمد صنعت و دانشگاه و عدم اطلاع این دو گروه از نیازها و خواسته‌­های یکدیگر است. هرچند این دو گروه می‌­توانند به‌عنوان مکمل و تامین­‌کننده منافع یکدیگر ایفای نقش کنند؛ ولی به‌دلیل فاصله زیاد میان اولویت‌­ها، بینش، دانش، تجارب و طرز تفکر این دو گروه، معمولا تعامل سازنده‌­ای بین آن­ها برقرار نمی‌­شود که این موضوع موجب متضرر شدن صنایع، فناوران و حتی منجر به خسارات کلان ملی می­‌شود.

با توجه به ضرورت و اهمیت ایجاد زبان مشترک بین صنایع و فناوران، برنامه‌­ها و نهادهای مختلفی از جمله سازمان­‌های انتقال فناوری دانشگاهی، مرکز صنعتی ­سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) در راستای رفع چالش­‌ها و کوتاه کردن مسیر انتقال فناوری­‌های ارزشمند دانشگاهی به صنایع تاسیس شد و اقدام به برگزاری رویدادهایی در این حوزه کرده است.

بر این اساس در رویداد ICAMP نیز با هدفی مشابه (ایجاد زبان مشترک بین فناوران دارای محصولات فناورانه و صنعت­گران) ولی با مدل عملکردی متفاوت، فرصتی برای علاقه‌­مندان فراهم شده تا با اتکا به استعداد و دانش فنی در یکی از حوزه‌­های فناوری نانو و همچنین اکتساب مهارت­‌هایی از جمله مهارت­‌های نرم (مثلا رهبری، کار تیمی، مذاکره و …) و مهارت­‌های تخصصی (مانند انتخاب محصول مبتنی بر نیاز، الزامات مورد توجه از جنبه قابلیت تجاری­‌سازی در طراحی محصول و ...) در تولید و ارائه نمونه اولیه‌­ای از محصول با قابلیت فروش دانش فنی یا تجاری­‌سازی، موفق عمل کند.

در ICAMP تیم اجرایی از ابتدا در کنار فناوران مستعد، پرتلاش و علاقه­‌مند هستند تا از یک­سو با تکیه بر علاقه‌مندی، جدیت و تعهد فناوران و از سوی دیگر طی تعامل فناوران با مدرسان حرفه‌­ای، مشاوران باتجربه و متخصصان فعال در صنعت، بتوانند تجربه­‌ای عالی در مسیر حرفه­‌ای شدن مخاطبان و خلق دانش فنی توسط ایشان را فراهم کنند. از این رو در این رویداد به جای آن­که مجموعه‌ها منتظر بمانند تا فناوران پرتلاش به انتهای مسیر رسیده و سپس از بین آنها، بهترین فناور را انتخاب کنند، از ابتدای مسیر در کنار علاقه‌­مندان به توسعه محصول و خلق دانش فنی قرار خواهند گرفت.

مرحله اول رویداد ICAMP شامل یک کمپ آموزشی-تجربی سه ماهه است که متقاضیان به شرکت، پس از بررسی میزان علاقه­‌مندی برای شرکت در رویداد و اکتساب دانش و تجارب جدید، پر تلاش بودن، تعالی‌­طلبی و هوشمندی، جذب می­‌شوند. با توجه به اینکه در انتهای این رویداد قرار است خلق دانش فنی صورت پذیرد و نمونه اولیه از محصولات با قابلیت تجاری­‌سازی تولید شود، دانش و سوابق فعالیت دانشگاهی مخاطبان در یکی از حوزه‌­های فراخوان اولین رویداد ICAMP نیز از عوامل تاثیرگذار بر پذیرش افراد است.

در سه ماه اول از رویداد، در حین آموزش­‌های تئوری و تخصصی، افراد بر روی یکی از موضوعات مطرح شده در فراخوان، فعالیت می­‌کنند و در انتهای دوره، پروپوزال خود را ارائه می‌­دهند. در این سه ماه، مشاوران مختلف نیز به شرکت‌­کنندگان کمک کرده تا پروپوزال بهتری تهیه و ارائه کنند. فعالیت در طی این دوره سه ماهه، می‌­‌تواند یک فرصت و تجربه عالی برای تمامی شرکت‌کنندگان باشد که به معنای واقعی کلمه در حین انجام فعالیت‌ها، آموزش ببیند و خویش را توانمند کنند.

به نقل از ستاد نانو، در مرحله دوم رویداد ICAMP، تعدادی از شرکت‌­کنندگانی که سه ماه اول را با موفقیت گذرانده باشند، انتخاب شده و در طول مدت زمان ۹ تا ۱۲ ماه پس از آن، با همکاری در تامین مالی، زیرساختی، مشاوره‌­ای و معنوی مرکز صنعتی‌­سازی نانوفناوری کاربردی (ICAN) و یکی از شرکت‌های فعال در حوزه تحلیل بازار، برای تهیه نمونه اولیه از محصول مورد نظر تلاش می­‌کنند.

با توجه به توانمندی­‌ها و تلاش افراد در ICAMP، خروجی آن برای هر یک از شرکت­‌کنندگان، ممکن است به توسعه محصول و یا توسعه دانش فنی منجر شود و یا حداقل دستاورد آن، یک تجربه ارزشمند عملی در جایگاه یک نیروی تحقیق و توسعه باشد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی