کد خبر: ۲۴۱۶۳
|
۰۷ دی ۱۴۰۰ | ۱۲:۰۰

آیا فیلترینگ فضای مجازی در راه است؟| نسخه جدید مجلس برای طرح صیانت

بسیاری از کارشناسان براین باورند که تغییر نام دادن موضوع صیانت از فضای مجازی به طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی یکی از مباحثی است که زمینه را برای فیلترینگ هموار می‌سازد؛ چرا که در نسخه جدید طرح «صیانت» ممنوعیت انتشار VPN، دستور به وزارت ارتباطات برای شناسایی و غیرقابل استفاده کردن مستمر فیلترشکن‌ها، الزام شبکه‌های اجتماعی خارجی به پرداخت مالیات و احراز هویت معتبر کاربران توسط ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی ذکر شده است.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» طی روز‌های اخیر شاهد کندی سرعت اینترنت و حتی از دسترس خارج شدن برخی از شبکه‌های اجتماعی روبه رو هستیم این مهم باعث شده گمانه‌زنی‌هایی در خصوص فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی قوت بیشتری بگیرد.

بسیاری از کارشناسان براین باورند که تغییر نام دادن موضوع صیانت از فضای مجازی به طرح نظام تنظیم مقررات فضای مجازی یکی از مباحثی که زمینه را برای فیلترینگ هموار می‌سازد. همچنین در نسخه جدید طرح «صیانت» ممنوعیت انتشار VPN و تعیین جزای نقدی و حبس درجه شش، دستور به وزارت ارتباطات برای شناسایی و غیرقابل استفاده کردن مستمر فیلترشکن‌ها، الزام شبکه‌های اجتماعی خارجی به پرداخت مالیات، تشکیل کارگروه گذرگاه مرزی برای مدیریت ترافیک ورودی و خروجی اینترنت، احراز هویت معتبر کاربران توسط ارائه دهندگان خدمات فضای مجازی به صورت تأکیدی ذکر شده است. این درحالیست که حسین نوش آبادی نماینده مجلس گفته است هم اکنون عنوان طرح صیانت به «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» تغییر کرده است. باید بگویم که این طرح پیش از تصویب نیازمند یک کار کارشناسی بیشتر دقیق‌تر است و عجله و شتاب نباید در این زمینه کرد چراکه این کار حساس است و باید با توجه و عنایت کامل انجام شود.
بحث محدودیت هیچگاه در این طرح مطرح نبوده است و بیشتر به دنبال مدیریت این فضا هستیم. شاخصه حکمرانی اقتضا می‌کند که برای فضای مجازی مانند سایر حوزه‌ها قانون داشته باشیم، قانونی که هدفش حمایت و پشتیبانی باشد نه ایجاد محدودیت. امیدواریم با یک فرصت و زمان مناسب بتوانیم وظیفه قانونی خود را نسبت به این طرح نشان بدهیم و نمایندگان تحت تاثیر فضاسازی‌ها قرار نگیرند و کار را رها نکنند.

حتی احمد علیرضابیگی نمایندگان مجلس نیز اذعان براین دارد که طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ضمن تعارض با قانون اساسی هزینه سنگینی را به کشور تحمیل خواهد کرد و بسیاری از کسب وکار‌های موجود در فضای مجازی را مورد تهدید قرار می‌دهد. لازم است باتوجه به شرایط جدید جهان و پیشرفت‌هایی که در این حوزه اتفاق افتاده است در این طرح بازنگری شود.

از طرف دیگر این طرح دارای بار مالی است و باید دولت با در نظر گرفتن تمام جهات در این زمینه لایحه ارائه کند. نکته حائز اهمیت این است که نگرش سلبی در تهیه این موضوع کنار گذاشته شود چراکه تاریخ گواهی می‌دهد که برخورد سلبی همان طوری که در بحث ویدیو یا ماهواره دیدیم پاسخگو نیست. نمی‌توان به واسطه آسیب‌هایی که بعضا در فضای مجازی وجود دارد به سمت محدود سازی این فضا حرکت کرد.

براساس این گزارش مطرح شدن این طرح تا به امروز انتقادات بیش شماری را از سوی فعالان کسب وکار‌ها و سایر ارگان‌ها در پی داشته است در حالیکه مجلس اذعان براین داریند محدودیت و فیلترینگ در این طرح جایی ندارد بلکه هدف اصلی ساماندهی شبکه‌های اجتماعی است.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی