کد خبر: ۲۵۶۲۴
|
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ | ۱۴:۲۸

زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق چگونه توسعه یافت

زیست‌بوم شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در کشور با ارائه خدماتی از سوی مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه یافته، به طوری که امروز بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۵۰۰ شرکت خلاق در کشور فعالیت می‌کنند.

به گزارش« نبض فناوری» بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ شرکت دانش بنیان و ۱۵۰۰ شرکت خلاق در کشور فعالیت می‌کنند؛ شرکت‌هایی که در این سال ها توانستند از انواع خدمات ارائه شده در زیست بوم فناوری و نوآوری بهره‌مند شوند. یکی از آنها دریافت حمایت و خدمات تسهیلی برای استقرار در مناطق تعیین منتخب است.

چهار خدمت «دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری»، «استقرار در کاربری مسکونی شهر تهران»، «تخفیف ۲۵ درصدی خدمات مناطق ویژه اقتصادی» و «قوانین مرتبط با استقرار شرکت‌ها و استقرار در کاربری مسکونی شهر مشهد»؛ خدماتی است که توسط مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ارائه می شود.

۱. دریافت جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری

مصوبه «ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت‌های دانش‌بنیان» در راستای اجرایی کردن ماده (۸) قانون حمایت از شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان، به تصویب رسید. بر مبنای این مصوبه، آن دسته از شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای صنایع پیشرفته که تولیدکننده کالا بوده، در شهرهای دارای محدودیت استقرار و در مکان‌های مجاز در حال فعالیت هستند و فعالیت شرکت در آن مکان از حیث رده‌بندی زیست‌محیطی مجاز باشد، می‌توانند جواز تاسیس و پروانه بهره‌برداری دریافت کنند.

مکان‌های مجاز طبق این مصوبه عبارتند از کاربری‌های صنعتی و کارگاهی، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد مصوب، شهرک‌های دانش سلامت، شهرک‌ها و نواحی صنعتی قانونی و مکان‌های صنعتی مجاز داخل یا خارج محدوده مصوب شهری و روستایی.

۲. تخفیف ۲۵ درصدی خدمات مناطق ویژه اقتصادی

در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان؛ مناطق ویژه اقتصادی، می‌توانند حداکثر تا (۲۵) درصد تخفیف نسبت به تعرفه‌های مصوب خدمات برای واحدهای تولیدی دانش‌بنیان اعمال کنند.

هیات‌ وزیران، به پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی و به استناد ماده ۴ قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران- تعرفه‌های هزینه خدمات سازمان‌های ویژه اقتصادی را تصویب کرد که در راستای این مصوبه سازمان مسئول هر یک از مناطق ویژه اقتصادی؛ ضمن رعایت صرفه و صلاح و ایجاد جذابیت سرمایه‌گذاری و بهبود وضعیت واحدهای تولیدی دانش‌بنیان، می‌تواند حداکثر تا (۲۵) درصد تخفیف نسبت به تعرفه‌های مصوب برای واحدهای تولیدی دانش‌بنیان اعمال کند.

۳. قوانین مرتبط با استقرار شرکت‌ها و استقرار در کاربری مسکونی شهر مشهد

طی تفاهم‌نامه‌ای بین پارک علم و فناوری خراسان و شهرداری مشهد، شرایطی فراهم شده است که برای شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در اماکن مسکونی شهر مشهد، بهای خدمات بهره‌برداری موقت، با تسهیلات و قیمت‌های ویژه امکانپذیر شده است.

۴. استقرار در کاربری مسکونی شهر تهران

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، براساس تفاهم نامه همکاری بین شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که در راستای اجرایی شدن سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی به امضاء رسیده است، شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در تهران می‌توانند در صورت کسب شرایط لازم، دفاتر خود را در اماکن مسکونی مجاز در سطح شهر تهران مستقر کنند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
جایگزین باتری‌های لیتیوم یونی؛ باتری که در چند ثانیه شارژ می‌شود
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی