کد خبر: ۲۶۲۵۹
|
۱۸ اسفند ۱۴۰۰ | ۱۲:۱۸
یک مقام مسئول خبر داد؛

چشم انداز سند فناوری نانو تا ۱۴۱۴ تعیین شد/ ارتقای فناوریهای بدیع

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه چشم انداز سند فناوری نانو تا سال ۱۴۱۴ تصویب شد، گفت: ارتقای سطح فناوری‌های بدیع یکی از اهداف این سند تعیین شده است.

به گزارش« نبض فناوری» منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و شصتم شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به سند ملی فناوری نانو گفت: در سال ۱۳۸۵ مصوباتی در زمینه راهبردهای سیاست‌های فناوری داشتیم که تلاش مسؤولان ستاد نانو موجب شد پیشرفت‌های خوبی را در این حوزه شاهد باشیم.

کبگانیان با اشاره به دستاوردهای حوزه نانو در کشور، ادامه داد: در سال ۲۰۰۱ تنها ۹ مقاله در کل کشور در این حوزه منتشر شده بود، ولی در سال ۲۰۲۱، تعداد ۱۱ هزار و ۵۸۲ مقاله در فناوری نانو منتشر شد که با این تعداد انتشار سند علمی، رتبه چهارم در حوزه نانو را در دنیا کسب کردیم.

وی با بیان اینکه در زمینه فروش محصولات نیز به رقم بسیار خوبی دست یافتیم، خاطر نشان کرد: ما باید رقم فروش محصولات فناورانه را در ستاد نقشه جامع علمی کشور رصد کنیم تاکنون ۱۱.۵ هزار میلیارد تومان کل حجم فروش محصولات مبتنی بر نانو بوده است.

به گفته این مقام مسئول، ۹۳ درصد از این میزان فروش، مربوط به فروش داخلی بوده و ۷ درصد آن نیز صادرات است.

کبگانیان ادامه داد: ۴۰ میلیون دلار صادرات محصولات نانویی را داشته‌ایم که برندها و نام و نشان این محصولات در اکثر کشورهای جهان عرضه شده است، به جز معدود کشورهایی که به دلیل محدودیت‌های تحریم، از سوی شرکت‌ها اعلام نشده است که درصدد رفع آن هستیم.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، به جزئیات سند فناوری نانو اشاره کرد و یادآور شد: این سند در ۷ جلسه کمیته تخصصی مورد بررسی قرار گرفت و ۵ جلسه کمیسیون فناوری و اقتصاد دانش بنیان به این موضوع اختصاص یافت و این سند نسبتاً آماده شده است که در این جلسه ستاد اجرای نقشه جامع علمی ارائه شد.

کبگانیان ادامه داد: در بخش تعاریف، تعاریف خاصی برای فناوری نانو لازم بود که ارائه شد. بخش اصول و مبانی ارزشی ماده ۲ با اصلاحاتی تأیید شد، ولی برخی از اعضا به ویژه اعضای کمیسیون تخصصی حوزوی شورا، قول دادند که تا قبل از پایان سال پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهند.

وی با بیان اینکه چشم انداز این سند، سال ۱۴۱۴ تعیین و مصوب شده است، گفت: بخش مهم این سند اهداف است که زمان زیادی از جلسه را به خود اختصاص داد. ۸ هدف این سند به تصویب اعضا رسید و یک بخش آن اقتدار و مرجعیت علمی بود که در این حوزه بتوانیم در دنیا نقش مرجعیت علمی داشته باشیم.

کبگانیان، هدف دوم این سند را ارتقای سطح فناوری‌های بدیع ذکر کرد و افزود: واژه بدیع و نوآوری‌های بدیع ذکر شده در این هدف، مربوط به فناوری‌هایی است که مالک و نشان اصلی آن برای ایران و صرفاً در انحصار جمهوری اسلامی ایران باشد که در این قسمت نیز پیشنهادات خوبی شد تا در چشم انداز، رشدی در این شاخص داشته باشیم.

وی محور سوم این سند را ارتقای صنعت موجود و محور چهارم آن را صادرات پایدار عنوان کرد و ادامه داد: بهبود کیفیت زندگی، تمرکز بر نوآوری، ارائه برندهای ایرانی در سطح جهان از دیگر محورهای این سند است و به این مجموعه هدف دیگری اضافه شد که شامل توسعه مشارکت بخش خصوصی می‌شود.

کبگانیان با بیان اینکه بررسی مابقی بحث به جلسه آینده موکول شد افزود: اگر بتوانیم تا قبل از سال، جلسه دیگری داشته باشیم، سعی می‌شود که این سند آماده شود. تأیید نهایی در ستاد نقشه جامع علمی کشور است، ولی تصویب نهایی آن در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهد بود؛ چرا که این سند باید تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی را داشته باشد.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
پیش از برگزاری انتخابات؛ ایکس در هندوستان دردسر درست کرد
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 28 اسفند 1403 پیش‌بینی قیمت بیت‌کوین
برای پیروی از قوانین ترکیه؛ «تردز» در ترکیه تعطیل شد
وبگردی