کد خبر: ۳۲۴۹۹
|
۲۸ آذر ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

باید غول‌های فناور دانش‌بنیان در صنایع نفت و پتروشیمی ایجاد شود

طبق گفته رییس بنیاد ملی نخبگان هم‌اکنون بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان و فناور مدعی فعالیت در صنعت پتروشیمی و نفت هستند و بایستی کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ایجاد غول‌های فناور شکل گیرد.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» با توجه به منویات مقام معظم رهبری طی سال‌های اخیر حمایت‌های گسترده‌ای از توانمندی داخلی و شرکت‌های دانش بنیان به عمل آمده است تا جاییکه این شرکت‌ها با دانش بومی تجهیزات کلیدی را در بخش‌های کلیدی از جمله صنایع نفت و گاز و پتروشیمی طراحی و تولید کرده‌اند.

براساس این گزارش رسوخ و نفوذ فناوری و نوآوری به صنعت نفت باید از طریق بخش‌های بالادستی این صنعت اتفاق بیافتد؛ چرا که بسیاری از کشور‌ها با استفاده از همین فناوری و نوآوری توانسته‌اند استفاده از منابع طبیعی خود را بهبود بخشند و کارایی اقداماتشان را ارتقا دهند.

به گفته روح الله دهقانی فیروزآبادی صنعت پتروشیمی دارای نیاز‌های فراوان در حوزه‌هایی همانند ماشین‌های دوار و غیر دوار، تجهیزات هوشمندسازی و ... دارد بنابراین اگر بتوانیم صنعت پتروشیمی را به‌عنوان بازار مصرف واقعی دانش‌بنیان پای کار بیاوریم، در مقوله توسعه شریک شدیم.

فیروزآبادی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از هزار شرکت دانش‌بنیان و فناور مدعی فعالیت در صنعت پتروشیمی و نفت هستند، گفت: ما هم‌اکنون به‌طور جدی پیگیر کنسرسیومی‌کردن این شرکت‌ها و در یک اقدامی بلندمدت با اجتماع این مجموعه‌ها در حوزه صنعت نفت به‌دنبال ایجاد غول‌های بزرگ و قدرتمند دانش‌بنیان هستیم تا به دستاورد‌هایی قابل‌توجه برسیم.

به گفته وی شرکت‌های دانش‌بنیان فراوانی در حوزه نفت و پتروشیمی فعالیت می‌کنند و بر اساس آمار ثبت شده در کارگروه تولید بار اول، رتبه نخست درخواست‌ها در بخش مربوط به صنعت نفت است و عدد ۱۲۰ میلیون دلار در این زمینه ثبت شده است، یعنی به ازای هر دلار سرمایه گذاری، هشت دلار سود به دست آمده است.

ناگفته نماند که امروزه شرکت‌های دانش‌بنیان به‌عنوان بنگاه‌های اقتصادی نقش محوری را در ساختار توسعه اقتصادی ایفا می‌کنند. این شرکت‌های به واسطه حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی چند سال اخیر مسیر رو به رشد خود را با ساخت، تولید و بومی‌سازی انواع فناوری‌ها و نوآوری در حوزه‌های مختلف از جمله صنایع مهم و حیاتی نفت، گاز و پتروشیمی آغاز کرده و بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در اول اردیبهشت 1403 هاوینگ بیت‌کوین فرا رسید
به دلیل نگرانی از ایمنی داده‌ها؛ هلند استفاده از فیس‌بوک را ممنوع می‌کند
وبگردی