کد خبر: ۳۲۷۴۲
|
۱۰ دی ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

باید سبد صادراتی دانش‌بنیان‌ها را هدفمند کرد

کارشناسان معتقدند که باید سبد صادراتی دانش‌بنیان‌ها را متنوع کرد چرا که موازی کاری، تکیه صرف بر بودجه نفتی و جزیره‌ ای عمل کردن نتیجه‌ای جز اتلاف فرصت ها و هدر رفت منابع کشورنخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» در زمان اوج تحریم‌ها شرکت‌هایی توانستند با دانش وتوان داخلی به تولید محصول با کیفیت دست بزند شرکت‌های دانش‌بنیان بودند که هر کدام بنا به توانمندی خود توانست محصولات استراتژیک را در بخش‌های مختلف تولید کند و با این روش کشور را از نبود تجهیزات نجات داد تا جاییکه هم اکنون بیش از ۷۵۰۰ شرکت دانش‌بنیان در اکوسیستم فناوری و نوآوری ایران مشغول به فعالیت هستند و اسن شرکت‌ها باعث عرضه بیش از ۱۸ هزار محصول فناورانه در حوزه فناوری‌های مختلف از جمله مواد شیمیایی، الکترونیک، تجهیزات پیشرفته صنعتی، فناوری اطلاعات، دارو، غذایی و خدمات نرم شده است.

براساس این گزارش نباید به این تولیدات اکتفا کرد بلکه بایستی مسیر توسعه را برای شرکت‌های دانش‌بنیان هموار کرد چرا که این شرکت‌ها نوپا بوده و نیاز به حمایت‌های اساسی دارند.
بسیاری از مدیران شرکت‌ها اعتقاد براین دارند با وجود گفته‌های مسئولان برای حمایت از تولیدات آن‌ها متاسفانه نه تنها حمایتی صورت نمی‌گیرد؛ بلکه کال‌های مشابه تولیدی نیز وارد می‌شود و این مهم نیز خود آسیب جبران ناپذیری به این شرکت‌های نوپا می‌زند.

فعالان این حوزه براین باورند که در صورت حمایت و بکارگیری توانمندی داخلی علاوه برتوسعه اقتصادی کشور بستر را برای اشتغالزایی فراهم کرده و از خروج نخبگان جلوگیری می‌کند.

براساس این گزارش لازم است به‌موازات بازار‌های داخلی، شرایط لازم برای حضور پررنگ محصولات دانش‌بنیان در بازار‌های بین‌المللی نیز فراهم شود. در سال‌های اخیر با حمایت دولت‌ها و همین‌طور تلاش شرکت‌های دانش‌بنیان، صادرات این محصولات رشد خوبی داشته است.

باید به این نکته کلیدی اشاره کرد و گفت؛ با این وجود فعالیت شرکت‌ها در عرصه بین‌المللی و عرضه محصولات به بازار جهانی نیازمند سطح آمادگی بالاتری چه در سطح تولید محصول با کیفیت و چه توانمندی‌های مربوط به شرکت است بنابراین ضروری است با حساسیت بیشتری صورت پذیرد. همچنین تک محصوله بودن بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید تعداد کمی از محصولات مورد نیاز یک صنعت خاص توسط یک شرکت، ورود مستقل شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار جهانی را چالش جدی مواجه کرده است.

در کنار موارد فوق ایجاد مراکز تحقیق و توسعه در خارج از ایران، ایجاد مراکز بازاریابی و معرفی محصولات دانش‌بنیان در خارج از ایران، ارائه تسهیلات مالی برای تولید دانش‌بنیان در ازای ارائه اسناد صادراتی، رایزنی با نمایشگاه‌های معتبر بین‌المللی به‌منظور ایجاد فضای مجزا برای شرکت‌های دانش بنیان ایرانی، راه اندازی کمپین «ساخت دانش‌بنیان ایران» در کشور‌های هدف صادراتی می‌تواند به تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان‌ها کمک کند؛ بنابراین موازی کاری، تکیه صرف بر بودجه نفتی و عدم وجود شبکه و ارتباط بین دستگاهی نمونه‌ای از فعالیت‌ های جزیره‌ ای است که نتیجه‌ای جز اتلاف فرصت ها و هدر رفت منابع ندارد و باید به صورت جدی و با یک دید جامع زمینه تقلیل آن فراهم شود.

در نهایت همان‌گونه که اشاره شد اثرگذاری و نقش آفرینی بیشتر شرکت‌ های دانش‌ بنیان و اکوسیستم فناوری کشور در گرو ارزش آفرینی از طریق رسوخ فناوری در صنعت، تمرکز بر مسائل ملی و در نهایت توسعه صادرات است که در صورت تلاش به منظور تحقق این موضوعات، افزایش کمی شرکت‌ ها نیز محقق خواهد شد و این موضوع بدون همراهی هوشمندانه دستگاه ها، وزارتخانه ها و سازمان های مرتبط و از همه مهمتر مشارکت فعالانه بخش خصوصی به وقوع نخواهد پیوست.

ارسال نظرات
گزارش نبض فناوری از شرکت توسعه سامانه‌های نرم افزاری نگین، رشد درآمد ۲۹ درصدی «توسن» در دوره یکماهه اسفند ۱۴۰۲
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 29 فروردین 1403 صعود اندک بیت‌کوین
وبگردی