کد خبر: ۳۴۶۰۹
|
۲۴ فروردين ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

هر آنچه که باید درباره ارز دیجیتال آپتوس بدانید و اینکه آیا ارزی آینده‌دار است؟

ارزدیجیتال آپتوس با نماد APT شناخته می‌شود و آپتوس را می‌توان یکی از رقبای مهم سولانا دانست به‌طوری که حتی تیم توسعه‌دهنده این شبکه خود را رقیب اصلی سولانا معرفی کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری»  از زمانی که رمزارز‌ها و بلاکچین وارد بازار سرمایه‌گذاری شدند در نوع خود تحولات بسیاری را در رونق و توسعه بازار ایجاد کردند. حتی زمانی که بیت کوین به عنوان نخستین بلاکچین وارد این عرصه شد تحولاتی را در بازار‌های جهانی به وجود آورد؛ بنابراین اگر به دنبال پروژه‌های ارزدیجیتال جدید برای سرمایه گذاری هستید، ارزدیجیتال آپتوس مطمئنا یک گزینه امیدوارکننده است که اخیرا سروصدای زیادی در دنیای کریپتو ایجاد کرده است. این رمزارز هنوز در مرحله برنامه ریزی است، اما ویژگی‌های آن بسیار زیاد است.

شبکه و ارز دیجیتال Aptos را می‌توان جزو نمونه‌هایی دانست که کمتر کسی می‌تواند ایراد بزرگی از آن بگیرد. به همین جهت است که متخصصان بر این باورند که پروژه موردنظر می‌تواند نقطه تعالی دنیای بلاک‌چین بوده و به نحوی آن را متحول کند. این اعتقاد به حدی است که این روز‌ها بخش قابل توجهی از سرمایه‌گذاران به سمت شبکه و ارز دیجیتال آپتوس هجوم برده‌اند.

آپتوس (Aptos) یک بلاک چین لایه ۱ متن‌باز (Open-Source) است که با زبان برنامه‌نویسی Move ارتقا یافته است. آپتوس را می‌توان یکی از رقبای مهم سولانا دانست به‌طوری که حتی تیم توسعه‌دهنده این شبکه خود را رقیب اصلی سولانا معرفی کرده‌اند. به عبارت دیگر Aptos نام جدیدترین و البته نوآورانه‌ترین پلتفرمی است که اخیراً در بازار معرفی شد. این شبکه تمام توان و تلاش خود را به کار گرفته تا بتواند به‌عنوان یکی از ایده‌آل‌ترین و البته مقیاس‌پذیرترین بلاک‌چین‌های حال حاضر تلقی شود. برای درک این موضوع کافی است بدانید که آپتوس می‌تواند در هر ثانیه ۱۳۰,۰۰۰ تراکنش را پردازش کند. نزدیک‌ترین شبکه‌ای که به آن وجود دارد، سولانا است که در هر ثانیه تنها ۵۰۰۰۰ تراکنش را پردازش خواهد کرد؛ بنابراین داشتن یک بلاک‌چین امن و غیرمتمرکز به همراه پشتیبانی از قرارداد‌های هوشمند، موضوع دیگری بوده که پلتفرم مذکور را بیش‌ازپیش در بین کاربران محبوب کرده است.

این پروژه حدود دو سال پیش توسط ۲ برنامه‌نویس حرفه‌ای به نام‌های Mo Shaikh و Avery Ching ایجاد شد. این دو جزو برنامه‌نویسان ارشد شرکت متا یا همان فیس‌بوک سابق بودند که بر روی پروژه استیبل کوین این شرکت با نام diem کار می‌کردند.

اهداف آپتوس ایجاد زیرساختی امن، مقیاس‌پذیر و قبل ارتقا برای وب ۳ است. البته باید دقت داشت که بر اساس سه راهی بلاک چین (Blockchain Trilemma) رسیدن همزمان به مقیاس‌پذیری، تمرکز زدایی و امنیت بسیار دشوار خواهد بود. بلاک چین Aptos به دلیل گذشته جذابش هیاهوی زیادی ایجاد کرده است. تمرکز اصلی آن بر ایجاد یک بلاک چین سریع و مقیاس پذیر است. علاوه بر این، امیدوار است ویژگی‌های اضافی را ارائه دهد که باعث می‌شود کریپتو برای کاربران عادی در دسترس‌تر باشد.

ارزدیجیتال آپتوس که با نماد APT شناخته می‌شود توکن بومی پلتفرم Aptos است. توکن APT برای پرداخت هزینه تراکنش در شبکه Aptos استفاده می‌شود. در واقع کارمزد تمام تراکنش‌های شبکه بر مبنای توکن APT مشخص می‌شود.

تمام پروژه‌های موجود در دنیای بلاک‌چین، دارای ویژگی‌ها و البته نقاط قوت مختص به خود هستند که آن‌ها را نسبت به همتایانشان متمایز می‌کند. در واقع هر پروژه دارای ویژگی‌هایی است که اجازه می‌دهد تا نسبت به رقبایش متمایز باشد. شبکه و ارز دیجیتال آپتوس هم از این قاعده مستثنا نیست. در واقع این پلتفرم نقاط قوت خاصی دارد که آن را از سایر همتایانش متمایز می‌کند. از ویژگی‌های متنوعی در پروژه خود استفاده کرده است که اصلی‌ترین آن‌ها به صورت زیر است.

استفاده از زبان برنامه‌نویسی بومی Move سبب اجرای سریع‌تر و امن‌تر تراکنش‌ها در ارز دیجیتال آپتوس شده است. زبان برنامه‌نویسی Move یک زبان مبتنی بر زبان Rust است.

مدیریت کلید دسترسی منعطف و گزینه‌های حضانتی ترکیبی تجربه کاربری با قابلیت اطمینان بالا را در شبکه ایجاد می‌کند.

پردازش ماژولار تراکنش در رمز ارز Aptos سبب اجرای فعالیت‌های انتشار تراکنش، اجرای بلاک‌ها، ذخیره‌سازی دسته‌ای و گواهی مربوط به دفتر کل به صورت موازی می‌شود.

ارز دیجیتال آپتوس بدون داشتن دانش اولیه از داده‌ها، اتمیک بودن تراکنش‌ها را تضمین می‌کند. این مساله باعث افزایش توان عملیاتی و کاهش زمان نهایی شدن تراکنش در بلاک چین Aptos می‌شود.
ساختار ماژولار رمز ارز آپتوس امکان به‌روزرسانی‌های مکرر و فوری را برای شبکه فراهم می‌کند.
راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری خلاقانه ارائه شده در بلاک چین Aptos امکان رسیدن به سرعت بالای تراکنش‌ها را فراهم کرده است. در رمز ارز Aptos شاردینگ داخلی برای اعتبارسنج‌ها و شاردینگ همگن برای وضعیت شبکه اعمال می‌شود.

بلاک چین آپتوس (Aptos) چگونه کار می‌کند؟

بلاک چین Aptos از نظر تئوری می‌تواند به ۱۶۰۰۰۰ تراکنش در ثانیه (TPS) رسیدگی کرده و در عین حال امنیت و قابلیت اطمینان را حفظ نماید. چند مفهوم مهم پشت عملکرد چشمگیر Aptos است که در ادامه به هر یک از آن‌ها پرداخته می‌شود.

فناوری Block-STM

فناوری Block-STM موتوری ایجاد می‌کند که به طور مؤثر قرارداد‌های هوشمند را مدیریت می‌کند. موتور بلاک چین ارزدیجیتال آپتوس بر اجرای موازی یعنی انجام چندین تراکنش به طور همزمان متکی است. این موتور، عملکرد شبکه را بسیار سریع‌تر می‌کند، زیرا یک تراکنش ناموفق، کل زنجیره را متوقف نمی‌کند. از طرفی تراکنش‌ها را می‌توان به طور همزمان پردازش کرد و همه آن‌ها پس از اجرا تأیید می‌شوند. برای بهبود بیشتر کارایی، یک زمان بندی مشترک برای اولویت بندی برخی تراکنش‌های خاص در بلاک چین Aptos و مدیریت کارآمد اعتبارسنجی‌های ضروری لحاظ شده است. در نهایت، حداکثر ۱۶۰۰۰۰ تراکنش می‌توانند به طور همزمان پردازش شوند.

زبان برنامه نویسی move

یکی از مواردی که Aptos را بسیار جذاب می‌کند، زبان برنامه نویسی Move است. Move در ابتدا برای بلاک چین Diem طراحی شد. این زبان به قدری انعطاف پذیر است که می‌تواند به نیاز‌های مختلف توسعه دهندگان Aptos را رسیدگی کند. کاربران به کمک Move می‌توانند منابع را سفارشی کنند تا قابلیت کپی یا حذف نداشته باشند. بدین ترتیب خرابکاران نمی‌توانند کنترل بلاک چین Aptos را به دست بگیرند.

پروتکل اجماع BFT

به جای استفاده از یک پروتکل اجماع که باید از ترتیب تراکنش‌ها پیروی کند، Aptos این دو فرایند را جدا می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد به موازات یکدیگر اجرا شوند. این مورد باعث کاهش تاخیر (زمان موردنیاز برای تایید تراکنش‌های شبکه) و در عین حال افزایش سرعت می‌شود. برای اطمینان از دقت، تیم توسعه ارزدیجیتال آپتوس یک موتور بیزانسی مقاوم در برابر خطا (BFT) ایجاد کرده است که وضعیت‌های جداگانه را در زنجیره تجزیه و تحلیل کرده و به طور خودکار اعتبارسنجی‌ها را در صورت نیاز به روز می‌کند.

آینده یک پروژه آخرین و البته مهم‌ترین مولفه‌ای است که معامله گران به آن توجه می‌کنند. در واقع اغلب آن‌ها بر این باورند که نظر سایر کارشناسان و متخصصان در رابطه با آینده یک پروژه، می‌تواند تا حدود زیادی به واقعیت بپیوندد. به همین جهت است که به طور پیوسته نظرات افراد متخصص را دنبال می‌کنند تا بتوانند دیدگاه عمومی در رابطه با آینده یک پروژه را بدانند. بدون شرایط شبکه و ارز دیجیتال آپتوس هم از این قاعده مستثنا نیست. همین عامل باعث شده تا گروه قابل توجهی از معامله‌گران، در پی نظر متخصصان در رابطه با آینده آپتوس باشند.

چنین به نظر می‌رسد که Aptos یکی از مطمئن‌ترین سرمایه گذاری‌های در بازار ارز‌های دیجیتال است. البته، با قطعیت نمی‌توان در مورد هیچ پروژه‌ای در دنیای رمزنگاری نظر داد. با این حال، همه چیز‌هایی که مردم تاکنون در مورد Aptos یاد گرفته اند، آن را مانند یک سرمایه گذاری قوی نشان می‌دهد.

چندین عامل وجود دارد که موجب می‌شود آپتوس یک فرصت عالی برای سرمایه گذاری به نظر برسد. اولاً این پروژه ادامه یک پروژه قوی است. علاوه بر این، توسعه دهندگانی که روی آن کار می‌کنند، افرادی باتجربه و بسیار آموزش دیده هستند که در گذشته روی پروژه‌های هیجان انگیزی کار کرده اند. علاوه بر تیم قوی، شبکه ارزدیجیتال آپتوس همچنین ثابت کرده است که می‌تواند از ادعا‌های خود با نرخ TPS چشمگیر در طول آزمایش پشتیبانی کند.

رمز ارز Aptos یک بلاک چین لایه اول بسیار سریع است که توسط تیم توسعه‌دهنده پروژه‌های ارز دیجیتال فیسبوک ایجاد شده و توانسته است نظر بسیاری از سرمایه‌گذار‌های خطرپذیر رابه خود جلب کند. بی شک موفقیت ارز دیجیتال آپتوس در اجرای برنامه‌های خود، مقیاس‌پذیری بلاک چین رابه سطح جدیدی توسعه خواهد داد.

ارسال نظرات
قبل از کنفرانس جهانی توسعه‌دهندگان اپل این ماه یک رویداد مجازی برگزار می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 5 اردیبهشت 1403 بیت‌کوین آماده شد
درباره عدم مسدودسازی برخی اکانت‌ها؛ دادگاه برزیلی ایکس را بازخواست می‌کند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 3 اردیبهشت 1403 کارمزد بیت‌کوین صعودی یا نزولی است؟
وبگردی