کد خبر: ۳۶۵۳۴
|
۳۰ تير ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۰

آیا چاقی در ابتلا به سرطان نقشی دارد؟

محققان در یک مطالعه از تجزیه و تحلیل طبقه بندی شده جنسی خطر سرطان مرتبط با چاقی خبر دادند و سرطان را یک عامل خطر مرتبط با چاقی اعلام کردند.

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» قبلاً گزارش شده بود که چاقی با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است، اما اکثر مطالعات از نظر خطرات میزان شیوع بین بیماران مرد و زن تمایزی قائل نشده‌اند. مطالعه جدیدی که در 12 ژوئن در مجله Cancer Cell منتشر شد، نگاه دقیق تری به این ارتباط دارد. محققان گزارش می‌دهند که هم تجمع کلی چربی و هم توزیع چربی در قسمت‌های مختلف بدن، بسته به جنسیت، خطرات سرطان متفاوتی را به همراه دارد. علاوه بر این، خطرات در انواع سرطان مانند سرطان روده بزرگ، مری و کبد متفاوت است.

ارتباط میان چاقی و نرخ ابتلا به سرطان

چاقی که خطر ابتلا به چندین نوع سرطان اصلی مانند سرطان روده بزرگ، سینه، آندومتر، کلیه و مری را افزایش می‌دهد. کسری از تمام موارد سرطان در سطح جهان که می‌تواند به چاقی نسبت داده شود. به عنوان مثال برای سرطان مری و رحم در بخش‌های توسعه‌یافته جهان 5 تا 10 درصد و بیش از 30 درصد تخمین زده می‌شود. در برخی موارد، چاقی از سیگار به عنوان عامل خطر اصلی قابل اصلاح برای سرطان پیشی گرفته است. این امر به ویژه با توجه به افزایش مداوم جهانی در شیوع چاقی در مردان و زنان در پنجاه سال گذشته نگران کننده است. چاقی به عنوان داشتن شاخص توده بدنی (BMI)> 30 کیلوگرم بر متر مربع تعریف می‌شود. با این حال، BMI به طور کامل توزیع چربی بدن در بدن انسان را محاسبه نمی‌کند و دو فرد با BMI یکسان می‌توانند مقادیر و توزیع چربی بسیار متفاوتی داشته باشند. از سویی دیگر میزان توزیع چربی بدن نیز بین جنس‌ها متفاوت است و مطالعات انجمن گسترده ژنوم (GWAS) نشان داده‌اند که انواع ژنتیکی اثرات ناهمگونی بر توزیع چربی بدن بین مردان و زنان نشان می‌دهند. به عنوان مثال، انواع ژنتیکی که با توزیع چربی در تنه و پاها مرتبط هستند، معمولاً اثرات قوی تری در زنان نشان می‌دهند. این نشان می‌دهد که توزیع چربی و مکانیسم‌های اساسی آن بین جنس‌ها متفاوت است که ممکن است منجر به اثرات متغیر بر خطرات بیماری پایین‌دستی شود.

سایر بیماری‌های مرتبط با چاقی و چربی ذخیره شده در شکم

چاقی با انواع مختلفی از سرطان مرتبط است و توزیع چربی، که به طور چشمگیری بین جنس‌ها متفاوت است، به عنوان یک عامل خطر مستقل پیشنهاد شده است. با این حال، اثرات جنسی بر خطر سرطان به ندرت مورد مطالعه قرار گرفته است. در اینجا ما اثرات تجمع و توزیع چربی را بر خطر سرطان در زنان و مردان تخمین زدیم. ماتیاس راسک اندرسن، نویسنده اول، محقق دانشگاه اوپسالا در سوئد، می گوید: پزشکان و دانشمندان می‌دانند که چاقی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد، اما این ارتباط برای مردم کمتر شناخته شده است. "این مشاهدات برای ارزیابی خطر و به دست آوردن درک عمیق تر از خطرات بیماری‌های مرتبط با چاقی مهم هستند." آسا جوهانسون، نویسنده ارشد، همچنین از دانشگاه اوپسالا می‌گوید: «یک جنبه مهم خطر بیماری مرتبط با چاقی، توزیع چربی در بخش‌های مختلف بدن است. "چربی ذخیره شده در شکم در مقایسه با چربی زیر جلدی بیماریزاتر تلقی می‌شود. علاوه بر این، میزان چربی ذخیره شده در بخش‌های مختلف و همچنین میزان بیشتر سرطان‌ها بین زنان و مردان متفاوت است.

روش مطالعاتی و جمع‌آوری داده

محققان از داده‌های Biobank بریتانیا استفاده کردند، گروهی متشکل از 500000 ساکن بریتانیا بین 37 تا 73 سال که بین سال‌های 2006 تا 2010 استخدام شدند و سپس به‌مدت 13.4 سال دنبال شدند. در میان داده‌های جمع‌آوری‌شده از شرکت‌کنندگان در پایگاه داده، جزئیاتی در مورد توزیع چربی در بدن آنها و اینکه آیا آنها به سرطان مبتلا شده‌اند، بوده است. محققان از مدل‌سازی خطرات متناسب کاکس برای شناسایی ارتباط بین سطوح و توزیع چربی در بدن شرکت‌کنندگان در زمان ارزیابی اولیه و میزان بعدی سرطان آنها استفاده کردند.

یافته‌های حاصل از مطالعه

این تیم دریافت که همه انواع سرطان‌ها به جز سرطان مغز، دهانه رحم و بیضه با حداقل یک ویژگی مرتبط با چاقی مرتبط هستند. در بیماران زن، قوی ترین ارتباط بین تجمع چربی و سرطان در سرطان کیسه صفرا، سرطان آندومتر و آدنوکارسینوم مری بود. در مردان، قوی‌ترین پیوند بین تجمع چربی و سرطان در سرطان سینه، کارسینوم سلول‌های کبدی و کارسینوم سلول کلیوی بود. از نظر تجمع و توزیع چربی، اثرات متفاوتی بین دو جنس بر سرطان کولورکتال، مری و کبد وجود داشت. به عنوان مثال، نسبت بیشتری از چربی ذخیره شده در شکم با کارسینوم سلول سنگفرشی مری در زنان مرتبط بود، اما در مردان نه. علاوه بر این، تجمع چربی بدن با خطر بالایی برای سرطان کبد در مردان همراه بود، اثری که در زنان وجود نداشت. جوهانسون می‌گوید: «ما از اینکه دیدیم به نظر می‌رسد تفاوتی در تأثیر چاقی بر خطر سرطان، نه تنها بین مردان و زنان، بلکه بین زنان پس از یائسگی و قبل از یائسگی نیز وجود دارد، شگفت‌زده شدیم. نکته قابل توجه این است که چاقی تنها یک عامل خطر برای سرطان سینه پس از یائسگی است که احتمالاً به دلیل تغییر در تولید استروژن در ارتباط با یائسگی است.

محدودیت‌های این مطالعه

محققان به محدودیت‌هایی برای این مطالعه اشاره می‌کنند، به‌ویژه اینکه این مطالعه عمدتاً به شرکت‌کنندگان سفیدپوست بریتانیایی محدود می‌شد که تقریباً 95 درصد از Biobank بریتانیا را تشکیل می‌دهند. آنها توضیح می‌دهند که یافته‌های آنها ممکن است با قومیت‌های دیگر متفاوت باشد یا برای آنها قابل اجرا نباشد. آنها همچنین می‌گویند که چون شرکت کنندگان مسن تر بودند، نتایج به احتمال زیاد به طور مستقیم به جمعیت‌های جوان تر منتقل نمی‌شود.

گام بعدی مطالعه

آنها قصد دارند مطالعات بیشتری را برای کمک به ایجاد درک کامل از مکانیسم‌های مولکولی زیربنای این یافته‌ها انجام دهند. کار آینده همچنین بر روی عوامل خطر ژنتیکی و محیطی برای سرطان متمرکز خواهد شد که ثابت نیستند اما در طول عمر افراد متفاوت هستند. این شامل نگاهی دقیق تر به تغییرات تأثیرات چاقی قبل و بعد از یائسگی است. راسک اندرسن می‌گوید: «با توجه به افزایش سریع نرخ چاقی در سطح جهان، چاقی در حال حاضر سریع‌ترین عامل خطر در حال رشد برای خطر کلی سرطان است.» بنابراین، اقدامات برای پیشگیری و کاهش بروز چاقی و اضافه وزن بسیار انگیزه دارد. با این حال، مهم است که در نظر بگیریم که کاهش وزن خطر ابتلا به سرطان برای انواع خاصی از سرطان، مانند سیگار کشیدن برای سرطان ریه و قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای سرطان پوست."را از بین نمی‌برد.

ارسال نظرات
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 16 اردیبهشت 1403 زمان اوج بیت‌کوین مشخص شد
همزمان با نمایشگاه نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی سکوی توسعه‌ نوآوری و فناوری صنعت پتروشیمی کشور رونمایی می‌شود
دادگاه ضدانحصار گوگل و وزارت دادگستری برگزار شد؛ احتمال جریمه غول فناوری به‌‌دلیل حذف مستندات مهم
رییس سازمان رگولاتوری اعلام کرد؛ تعهد اپراتورها برای پوشش فیبر نوری تا ۱۴۰۴
وبگردی