کد خبر: ۳۷۹۰۲
|
۲۱ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۰۰

اگزینوس ۲۴۰۰ در پردازش گرافیکی رقیب اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نیست

سامسونگ امیدوار بود که با تراشه‌ی جدیدش بالاخره به قدرت گرافیکی پردازنده‌های کوالکام دست پیدا کند؛ اما نتایج بنچمارک از ناکامی کره‌ای‌ها خبر می‌دهد.

به گزارش«نبض فناوری»زمان زیادی از رونمایی تازه‌ترین تراشه‌ی موبایلی پرچم‌دار سامسونگ نگذشته که موج مقایسه با تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ شرکت کوالکام در صدر اخبار قرار گرفته است. در اخباری که دیروز منتشر شد، دریافتیم که اگزینوس ۲۴۰۰ در بنچمارک‌های تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای گیک‌بنچ در سایه‌ی تراشه‌ی کوالکام پیش می‌رود.

با این همه، در مبحث پردازنده‌ی گرافیک اوضاع اندکی متفاوت است. تراشه‌ی سامسونگ از پردازنده‌ی گرافیکی Xclipse 940 مبتنی بر ریز معماری جدید RDNA3 شرکت AMD استفاده می‌کند.

به گفته‌ی کره‌ای‌ها، قدرت اصلی Xclipse 940 در سناریو‌های رهگیری پرتو (Ray Tracing) نمایان می‌شود؛ اما تا زمانی که منتظر آزمودن ادعاهای سامسونگ در سناریو‌های گفته شده هستیم، بهتر است سری به بنچمارک‌های دردسترس‌تری چون گیک‌بنچ ۶ بزنیم.

پردازنده‌های گرافیکی xclipse 940 و adreno 750 در آزمون OpenCL
پردازنده‌های گرافیکی Xclipse 940 و Adreno 750 در آزمون OpenCL

اطلاعات جدید دیتابیس گیک‌بنچ ۶، نمایانگر رقابت دو مدل گلکسی S24 پلاس (SM-S926B and SM-S926U)، یکی با تراشه‌ی سامسونگ و دیگری با تراشه‌ی کوالکام، است.

در آزمایش‌های OpenCL، نبرد این دو پردازنده‌ی گرافیکی شانه‌به‌شانه پیش رفت؛ در نهایت، شرکت‌کننده‌ی مجهز به تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 750، توانست با امتیاز ۱۵۰۵۵ در برابر ۱۴۹۱۸، با اختلاف تنها ۰٫۹ درصدی، تراشه‌ی سامسونگ را شکست دهد؛ هر چند این تفاوت اندک را می‌توان با درنظر گرفتن حاشیه‌ی خطا، نادیده گرفت.

پردازنده‌های گرافیکی xclipse 940 و adreno 750 در آزمون ولکان
پردازنده‌های گرافیکی Xclipse 940 و Adreno 750 در آزمون ولکان

وقتی که رقابت را به حیطه‌ی ولکان می‌آوریم، فاصله‌‌ی دو پردازنده‌ی گرافیکی بیش از پیش نمایان می‌شود؛ در اینجا برتریِ ساخته‌ی کوالکام حدود ۱۰ درصد است.

در این‌که مهاجرت سامسونگ و AMD به ریز معماری RDNA3 بهبود‌های بی‌شماری را نصیب Xclipse 940 کرده شکی نیست؛ اما باید به یاد داشت که بنچمارک‌ها نمایانگر کارایی در دنیای واقعی نیستند و تنها بخش اندکی از معادله‌ی قدرت بین این دو تراشه‌ را تعریف می‌کنند.

تراشه‌های سامسونگ سابقه‌ی چندان درخشانی در زمینه‌ی ثبات کارایی و بهینه‌ بودن ندارند؛ بنابراین در بررسی اگزینوس ۲۴۰۰ باید این فاکتور‌ها را همیشه در نظر داشت.

تراشه‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از فرایند ۴ نانومتری 4NP شرکت TSMC و تراشه‌ی سامسونگ از فرایند ۴ نانومتری 4LPP خودش استفاده می‌کند؛ باید دید کارایی پردازنده و واحد گرافیکی این دو تراشه‌ی رقیب در آزمون استرس (Stress Test) چگونه خواهد بود.

 

در نهایت، با وجود پیشرفت چشمگیر تراشه‌ی کره‌ای‌ها نسبت به مدل‌های پیشین، اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با بهره‌گیری از پردازنده‌ی گرافیکی Adreno 750، این بار هم توانست گوی سبقت را حتی با اختلاف اندک از اگزینوس ۲۴۰۰ مجهز به Xclipse 940 برباید.

با وجود اهمیت بنچمارک‌ها در نمایش قدرت و ضعف هر دو تراشه، لازم است که نتیجه‌گیری نهایی این دوئل را به بررسی‌های عمیق‌تر پس از انتشار این دو رقیب موکول کنیم.

با وجود سرمایه‌گذاری هنگفت کره‌ای‌ها روی صنعت نیمه‌هادی، احتمالاً بهترین مدل پرچم‌دار‌ آتی این شرکت، یعنی سامسونگ گلکسی S24 اولترا، تنها در یک نسخه‌ی مجهز به تراشه‌ی کوالکام به بازار عرضه می‌شود؛ باوجوداین، انتظار داریم که مدل‌هایی چون گلکسی S24 و گلکسی S24 پلاس در بازار‌هایی خاص از اگزینوس ۲۴۰۰ استفاده کنند.

هنوز از اینکه قیمت گوشی سامسونگ مجهز به تراشه‌ی کوالکام با قیمت گوشی مجهز به اگزینوس یکی باشد یا نه، باخبر نیستیم.

منبع: زومیت

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی