کد خبر: ۱۳۹۸۴
|
۰۸ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۶:۱۰

حجم تجارت الکترونیکی در نیمه اول امسال ۴ برابر شد

شیوع ویروس کرونا اگر برای هر بخشی از اقتصاد کشور بد بود، موجب رونق تجارت الکترونیکی شد. به گونه‌ای که مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در گزارش نیمه اول امسال به رشد ۴ برابری تجارت الکترونیکی در این دوره زمانی اشاره می‌کند و رسیدن تراکنش‌های تجارت الکترونیکی به میزان ۱/۵ میلیارد. عددی که حاصل از تراکنش‌های انجام شده پایانه‌‌های فروش اینترنتی و سرویس پرداخت در محل فروشگاه‌های اینترنتی است.

حجم تجارت الکترونیکی در نیمه اول امسال ۴ برابر شد

به گزارش نبض فناوری، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در جلسه ارائه و رونمایی از گزارش تجارت الکترونیکی در ۶ ماهه اول امسال گفت: «رشد تجارت الکترونیکی در نیمه اول امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و استقبال کسب و کارها و مردم از این بستر برای عرضه و تهیه کالاهای خود موجب شد تا مرکز علاوه بر گزارش سالانه‌ای که برای تجارت الکترونیکی تهیه می‌کند اقدام به تهیه گزارش برای نیمه اول امسال کند.»

علی رهبری افزود: «در این دوره ۶ ماهه علاوه بر اینکه ارزش تجارت الکترونیکی تقریبا ۴ برابر شده است، تعداد نمادهای الکترونیکی صادر شده نسبت به همین دوره زمانی در سال گذشته نیز تقریبا ۳ برابر شده است.» او یکی از فاکتورهای موثر در میزان افزایش تعداد نمادهای الکترونیکی صادر شده را کوتاه شدن زمان صدور نماد از ۵ روز کاری به یک روز عنوان کرد.

رتبه‌بندی کسب و کارهای اینترنتی

یکی از تغییرات نماد اعتماد الکترونیکی طی سال جاری نسبت به گذشته کرده، نمایش ستاره‌های دوم و سوم روی نماد اعتماد الکترونیکی است. او با اشاره به رتبه‌بندی کسب‌وکارهای دارای نماد گفت: «فعال شدن ستاره‌های دوم و سوم اینماد نیز گام دیگری بود که می‌تواند موجب اعتماد بخشی بیشتر به این فضا شود.»

رهبری مجری فعلی رتبه‌بندی را سازمان مدیریت صنعتی عنوان کرد و گفت: «در شرایط فعلی فقط یک اپراتور با ما برای رتبه‌بندی همکاری می‌کند؛ اما به زودی اپراتورهای دیگری نیز به این مجموعه اضافه خواهند شد.»

او در پاسخ به این سوال پیوست که اپراتورهای دیگر برای رتبه‌بندی را چگونه انتخاب می‌کنید گفت: «هم‌اکنون در حال مذاکره با یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بورس که مجوز رتبه‌بندی را نیز دارست، هستیم. در شرایط فعلی سراغ شرکت‌هایی رفتیم که مجوز رتبه‌بندی را دارا هستند.»

طبق آمار اعلام شده از سوی رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی تا کنون ۱۰۰ کسب و کار اینترنتی تقاضای دریافت ستاره را به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ارائه کرده‌اند و از این میان ۹ کسب و کار موفق به دریافت ۲ ستاره و ۱۲ کسب و کار ۳ ستاره دریافت کرده‌اند. او زمان آغاز فرایند اعطای نماد را حدود یک ماه و نیم عنوان کرد و گفت به تدریج طی روزهای آتی نیز ستاره‌های سایر کسب و کارها نیز اعطا می‌شود.

او تاکید کرد که این کسب و کارها به صورت مرتب و دوره‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرند و اگر از استانداردهای درنظر گرفته عدول کنند ستاره آنها لغو می‌شود. رهبری گفت: «در حدود ۸۰ درصد متقاضیان رتبه‌بندی کسب وکارهای کوچک و متوسط بوده‌اند و ۲۰ درصد مابقی را کسب و کارهای بزرگتر شامل می‌شوند.» طبق گفته او دریافت ستاره‌های دوم و سوم به کسب وکارهای کوچک کمک می‌کند تا بتوانند سهم بهتر و بیشتری از بازار به دست آورند.

حجم تجارت الکترونیکی در نیمه اول امسال ۴ برابر شد

سامانه esonoof برای کمک به کسب‌ و کارها

علی رهبری در بخشی از صحبت‌های خود به ایجاد بستر همکاری میان اصناف سنتی و سکوها یا پلتفرم‌های تجارت الکترونیکی اشاره کرد. او کفت: «پس از برگزاری جشنواره خرید بهاره و خرید رمضان، سامانه esonoof با کمک مرکز اصناف ایران و اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی ایجاد شد. از طریق این سامانه کسب وکارهای سنتی می‌توانند از بسترها و سکوهای تجارت الکترونیکی برای عرضه کالا و خدمات خود استفاده کنند.»

طبق گفته او تا کنون هزار واحد صنفی در این سامانه ثبت نام کرده‌اند و برای عرضه کالاهای خود از طریق ابتدایی‌ترین حالت یعنی ارسال کالا با استفاده از تلفن تا ایجاد یک فروشگاه اینترنتی اعلام آمادگی کرده‌اند. او گفت: «در این بستر ۵۰ پلتفرم و سکوی ارائه کالا و خدمات نیز برای عرضه کالا و خدمات اصناف سنتی اعلام آمادگی کرده‌‌اند.»

طبق گفته رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، واحدهای صنفی که از طریق این بستر اقدام به همکاری با سکوهای تجارت الکترونیکی کنند از مشوق‌های در نظر گرفته شده بهره‌مند خواهند شد. او از مزایای این بستر را امکان مقایسه سکوهای مختلف برای واحد صنفی عنوان کرد.

او اعلام کرد: «در این بستر به تازگی امکانی ارسال پیامک‌های اطلاع‌رسانی از سوی سکوهای تجارت الکترونیکی برای کسب وکارها بدون اینکه تلفن کسب و کار در اختیار پلتفرم‌ها قرار گیرد فراهم شده است.»

او ادامه داد: «از طریق این بستر پلتفرم‌های عرضه کالا و خدمات می‌توانند برای یک واحد صنفی خاص، با قیدهای منطقه‌ای یا محله‌ای یا حوزه فعالیت پیامک اطلاع‌رسانی برای همکاری ارسال کنند.» به باور او از این طریق سکوهای تجارت الکترونیکی در ارتباط بهتر و ساده‌تری با واحدهای صنفی قرار خواهند گرفت.

منبع/ پیوست

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی